Vilka tältmärken klara uvljus bäst.

Hej!
Efter att ha använd HB Unna ett tag och läst i manualen att tältet ska skyddas not direkt solljus och om man använder tältet på sommaren så blir det några soltimmar och stark solljus om man har otur.

Nu är min fråga vilka tältmärken tål mer solljus än andra?
För någon ersättning får man ej eller garantin gäller ej.
 
Mörk färg brukar tåla UV-ljus bättre. Gäller också tjockare väv. Alubelagd väv fanns tidigare på t ex vissa av Fjällrävens tält.

Polyester har jag sett marknadsförs som mera UV-resistent och mindre töjbart än andra tältvävar. Ingen aning om det stämmer, men väldigt många vävar tar mycket stryk av UV-ljus helt klart.

Thure
 
Hej,

Jag har ställt frågan till Hilleberg direkt och deras svar var att deras nya Gröna färg är mer UV beständig än deras röda. Svar enligt nedan.

"Det är en komplex fråga med UV och färgernas beständighet.
Det ska vara så att den uppdaterade gröna färgen tål påfrestningen bättre men det går inte att sätta en siffra på.
Som regel är tälten tänkta som nattskydd och sätter man upp dem som basecamp tält + högre höjd så kommer vävarna att påverkas mycket mer än vid natt-användning.

Om möjligt, skydda gärna tältet så gott det går om det ska stå under dagtid alt ha i åtanke att detta kommer att slita på tältet."


-På Hillebergs hemsidan står det att om man ska ha tältet uppsatt en längre tid som basecamp bör man spänna upp en tarp om man vill skydda det.

-Polyester är mer UV beständigt än Nylon och töjer sig heller inte av väta, dock är Nylon mer stryktåligt.

-Man kan läsa rätt så mycket om det på google.
http://www.diffen.com/difference/Nylon_vs_Polyester

-Angående vilket tält som är mer UV beständigt har jag en kompis som köpte ett MacPac på Nya Zeeland för 8 år sen och då pratade säljaren där rätt mycket om just UV skydd och att MacPac (Som var från NZ, dom är väll mer utsatta där) hade gjort nått extra skydd, står även något om UV på tältet också. Det har även nämnts här på forumet ett test någon gjorde i England för ett tag sen där man lät uppfällda tält stå på ett tak en längre period, där Hillebergtältet bleknade mest medans Macpac tältet klarade sig bäst.

-NikWax har en UV Gear spray som man kan impregnera tältet och kläder med som ska skydda mot UV, har själv inte testat men funderar på att beställa en sån när jag köper ett nytt tält.

-Till sist ska man nog fråga sig själv hur stort problem det är i praktiken?
Som jag har förstått det är det styrkan i väven som blir skadad av UV ljuset, utöver att den tappar färg. Men hur mycket styrka förlorar den? Nylon är som sagt från början rivstarkare än Polyester. Nylontält (Hilleberg) är ju det mest använda tältet på extrema ställen så som sydpolen och öken expeditioner..
 
Senast ändrad:
Polyesterväv är mer tåligt mot UV-ljus än vävar av nylon (=Polyamid). Pigmenten i färgningen kan påverka hur snabbt väven åldras, dessutom tål vissa färger blekning sämre än andra (ex rött) något som även syns på ex bilar. Så söker du ett tält som tål solens UV-ljus bättre välj ett tält med yttertältsväv av Polyester.
 
Polyesterväv är mer tåligt mot UV-ljus än vävar av nylon (=Polyamid). Pigmenten i färgningen kan påverka hur snabbt väven åldras, dessutom tål vissa färger blekning sämre än andra (ex rött) något som även syns på ex bilar. Så söker du ett tält som tål solens UV-ljus bättre välj ett tält med yttertältsväv av Polyester.

Som jag förstått det så hade röda bilar förr kopparpigment i färgen, därför blev du hemska av solen. Men så är det tydligen inte mer?
 
Som jag förstått det så hade röda bilar förr kopparpigment i färgen, därför blev du hemska av solen. Men så är det tydligen inte mer?

Lite OT - Det är pigmenten som har olika lätt att oxidera, och ex röda pigment oxiderar snabbt. Vad jag tror har skett på senare år och som påverkar åldring är att många bilar som lackats med vanlig lack även förses med ett lager skyddande klarlack.
 
Hej,

-Angående vilket tält som är mer UV beständigt har jag en kompis som köpte ett MacPac på Nya Zeeland för 8 år sen och då pratade säljaren där rätt mycket om just UV skydd och att MacPac (Som var från NZ, dom är väll mer utsatta där) hade gjort nått extra skydd, står även något om UV på tältet också. Det har även nämnts här på forumet ett test någon gjorde i England för ett tag sen där man lät uppfällda tält stå på ett tak en längre period, där Hillebergtältet bleknade mest medans Macpac tältet klarade sig bäst.

Jag har en kompis som hängde på New Zeeland i ett antal mnd. Han hade ett Exped-tält (kommer inte ihåg modell) köpt i Sverige. Efter en tid gick yttertältväven i upplösning, nästan som papper vill jag minnas att han berättade. När han kontaktade Exped fick han beksjed om att Exped-tält som säljs på New Zeeland har en väv som är speciellt UV-tålig då ozonlagret lr nått var mkt tunnt i denna del av världen. Vad jag förstod så skickade Exped ett nytt yttertält ASAP (kostnadsfritt) som höll mkt bättre sen.

Alltså, köp tält i New Zeeland (?) om du vill ha ett tält som tåler mkt uv-strålning...
 
Bergans Kompakt Light aka nya Trollhetta har jag ett som är kört 3 sommrar utan nån i.g blekning och det är silnylon som Hilleberg och grönt.

Det har varit någorlunda stationärt uppsatt under dom årena i stark solsken iaf 80 dygn plus 30-40 dygn vid andra tillfällen utanför högsommar samt c:a 100 nätter vinter.

Solblekningen och dukskadan är väldigt begränsad.

Finns nån här på utsidan som hade ett rött Hilleberg uppsatt en sommar så var det ljusrött.

Så kör inte på röda tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.