Vilka stavar rekommenderas?

Jag har gjort två vandringar i sommar, Skottland (med min fru) och Höga kusten (med min yngste son) och har nu bestämt mig för att införskaffa ett par vandringsstavar.

Har försökt att sondera terrängen när det gäller stavar och hittat en del olika lösningar, men vet inte riktigt vilka stavar som är att föredra i praktiken.

De stavar som jag har siktat in mig på är två som har lite olika koncept eller uppbyggnader. Den första modellen är en ihopfällbar/vikbar variant (typ Gipron Micro eller Black Diamond Distance FL). Denna varianten har ju en stor fördel, nämligen att den är lätt och väldigt liten när den väl är ihopfälld. Men frågan är om den är lika stabil och hållbar som de modeller som man enbart skjuter ihop och inte viker ihop?

Den andra modellen (exempelvis Black Diamond Trail och Black Diamond Trail Ergo Cork) är således den varianten som man inte viker, utan snarare skjuter ihop. Denna varianten torde, enligt min gissning, vara mer stabil och hållbar än den första modellen, rätta mig gärna om jag har fel. Den största nackdelen här borde vara tyngden och längden när den är ihopfälld. Längden kan tydligen ligga från allt mellan 55 cm till 75 cm, medan den första varianten ligger någonstans mellan 35 cm till 52 cm. De som är korta kan man ju alltid lägga i ryggsäcken eller i något ytterfack, men de som närmar sig 65-70 cm i längd måste man förmodligen fästa någonstans utanpå säcken, eller hur gör ni?

Jag har även funderingar om dämpning i staven är någonting att eftersträva eller om det snarare blir ytterligare en sak som kan gå sönder eller krångla?

Black Diamond ha ett par stycken olika modeller med handtag av kork, vilket förmodligen känns svalare än plasthandtag. En del av dessa modeller verkar ha en design som de kallar för »Ergo», dvs handtaget har en liten lutning för att få en mer naturlig(?) hållning när man använder sig av stavarna under vandringen. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Många frågor som nästintill tenderar att bli en lång berättelse om vandringsstavarnas förtrollade värld (tänk Gandalf), men vill inte köpa grisen eller staven i säcken …

Vilka för- och nackdelar har ovanstående modeller eller varianter av vandringsstavar? Finns det något annat som man bör tänka på i samband med köp av stavar?
 
Går i samma tankar och håller med i stort sätt allt i tidigare inlägg.

Men Jag undrar även hur vandringsstavar fungerar om man tex vill spänna upp en tarp. Fungerar detta bra? Jag vet att man kan ha en lång pinne till detta alt tarpstång men nu undrar jag om vandringsstavar också kan funka bra och vad man skall tänka på då vad gäller stavmodell.
 

avslutad210712

Gäst
Finns det något annat som man bör tänka på i samband med köp av stavar?

Köp stavar som går att expandera till ordentlig längd. Själv är jag bara 179 cm men ändock kör jag för det mesta med stavarna i 135 cm längd och vid lite knivigare vad drar jag ut dem till maximal längd 145 cm.
 
Kan ju oxå vara bra att tänka på att de skall gå ner i en resväska så man slipper ha dem i kabinen. Kräver ofta en tredelad stav.
 
Köp stavar som går att expandera till ordentlig längd. Själv är jag bara 179 cm men ändock kör jag för det mesta med stavarna i 135 cm längd och vid lite knivigare vad drar jag ut dem till maximal längd 145 cm.

Hmm, blir inte stavarna alltför långa/höga om du är 179 cm och stavarna är 135/140 cm? Jag är själv 183 cm och har fått rådet när jag provat stavar, att hamna runt 125-130 cm, allt för att komma i den rekommenderade 90° vinkeln med armen gentemot staven.

http://www.addnature.com/Blackdiamondpolesizing.pdf
 
Senast ändrad:
Det är en bra synpunkt att tänka på. Lär ju knappast få ha dem i kabinen på flyget. Räknas väl som farligt gods (vapen)?

Jag har faktiskt sett minst en person ha vandrarstavarna inne på flygplatsen efter säkerhetskontrollen! Antar att stavarna inte är något vass föremål. Men jag vågar ändå inte säga något generellt om saken.
 
Black Diamond

Jag föredrar märket Black Diamond då de har enkel låsning fliplock som är enkelt att använda och att underhålla i efterhand. Jag har två par stavar från Black Diamond, bl.a. Trail och Ultra Distance FL.

De tredelade stavarna Trail (upp till 140 cm) har jag använt dem i 5 år. De lär hålla ett tag till. De är av aluminium och tål mycket stryk tycker jag.

De senaste tre vandringarna har jag använt Ultra Distance FL (carbon) med bestämd längd 130 cm. Jag tycker de har fungerat bra för mitt behov och det är enkelt att fälla ihop dem och sätta i sidofickorna i ryggsäcken eller inuti säcken.

Frågan om FL-versionen håller är svårt att svara på då de kom ut nyligen för ett par år sedan. Men skulle jag köpa nya stavar idag då skulle jag investera i stavar med FL-versionen. De är så praktiska att packa inuti ryggsäcken vid behov och även om man packar dem utanpå så sticker de inte ut när man tar in ryggsäcken i bussen eller på tåget. Det är också lättare att checka in ryggsäcken med stavar. Jag har varit med om att ha ett par tvådelade stavar och de på flygplatsen godkände inte att stavarna stack ut från ryggsäcken när jag packade i barnvagnspåse så det fick bli två “bagage” och gissa vad hände? Stavarna försvann….

Vill man vara säker på att stavarna ska hålla ett tag då är det bra att välja de med aluminium.

Jag kommer i fortsättningen att ha två par stavar och använda dem i olika situationer. Ultra Distance FL kommer jag att använda främst för vandringar i Alperna. Trail-stavarna använder jag till turer med tält. Det är bra att ha längd upp till 140 cm till t.ex. vadning. Använder också stavarna till att göra mitt tält självstagande.

Stirra inte blint på vikten. De är inte avgörande då du använder dem säkert när du går. Man vinner inte så mycket på vikten om man vill ta kortare längd för att spara vikten. Det är bättre att ha ordentlig längd för att vara flexibel. Man kan använda stavar till rätt mycket bl.a. sätta upp mellan två träd och torka sina kläder.

Ang dämpning – bara ett försäljningsargument eller en bluff. Jag hade förut ett par stavar av märket Komperedell med sk anti-shock. Jag märkte ingen skillnad. Dessutom trycker man inte ner stavarna så hårt i marken så att man känner av vibrationer. Stavarna fungerar snarare som stöd och funkar som att greppa vid klättring och nedstigning. Däremot använder jag inte dem när jag går på vägar med underlag som asfalt.
 
Går i samma tankar och håller med i stort sätt allt i tidigare inlägg.

Men Jag undrar även hur vandringsstavar fungerar om man tex vill spänna upp en tarp. Fungerar detta bra? Jag vet att man kan ha en lång pinne till detta alt tarpstång men nu undrar jag om vandringsstavar också kan funka bra och vad man skall tänka på då vad gäller stavmodell.

Jajamän, det funkar utmärkt med att använda vandrarstavar till tarp! Men då bör du ha stavar av aluminium då de är starka och gärna de som kan justeras i olika längd, från 55-140 cm. Då kan du variera dig beroende på terrrängen. Vid uselt väder, då kan du sänka stavarna så att tarpen ligger lågt - bra om det är kraftig vind. Eller högre för bättre ventilation.
 
Jag har faktiskt sett minst en person ha vandrarstavarna inne på flygplatsen efter säkerhetskontrollen! Antar att stavarna inte är något vass föremål. Men jag vågar ändå inte säga något generellt om saken.

Säkerhetstänkandet på flygplatserna är lite märkligt ibland. Förbjuder vatten i flaskor, men tillåter tydligen vandringsstavar.

Oavsett vilket kan det bra att kunna förvara stavarna i väskan och slippa bära dem.
 
Jag föredrar märket Black Diamond då de har enkel låsning fliplock som är enkelt att använda och att underhålla i efterhand. Jag har två par stavar från Black Diamond, bl.a. Trail och Ultra Distance FL.

De tredelade stavarna Trail (upp till 140 cm) har jag använt dem i 5 år. De lär hålla ett tag till. De är av aluminium och tål mycket stryk tycker jag.

De senaste tre vandringarna har jag använt Ultra Distance FL (carbon) med bestämd längd 130 cm. Jag tycker de har fungerat bra för mitt behov och det är enkelt att fälla ihop dem och sätta i sidofickorna i ryggsäcken eller inuti säcken.

Frågan om FL-versionen håller är svårt att svara på då de kom ut nyligen för ett par år sedan. Men skulle jag köpa nya stavar idag då skulle jag investera i stavar med FL-versionen. De är så praktiska att packa inuti ryggsäcken vid behov och även om man packar dem utanpå så sticker de inte ut när man tar in ryggsäcken i bussen eller på tåget. Det är också lättare att checka in ryggsäcken med stavar. Jag har varit med om att ha ett par tvådelade stavar och de på flygplatsen godkände inte att stavarna stack ut från ryggsäcken när jag packade i barnvagnspåse så det fick bli två “bagage” och gissa vad hände? Stavarna försvann….

Vill man vara säker på att stavarna ska hålla ett tag då är det bra att välja de med aluminium.

Jag kommer i fortsättningen att ha två par stavar och använda dem i olika situationer. Ultra Distance FL kommer jag att använda främst för vandringar i Alperna. Trail-stavarna använder jag till turer med tält. Det är bra att ha längd upp till 140 cm till t.ex. vadning. Använder också stavarna till att göra mitt tält självstagande.

Stirra inte blint på vikten. De är inte avgörande då du använder dem säkert när du går. Man vinner inte så mycket på vikten om man vill ta kortare längd för att spara vikten. Det är bättre att ha ordentlig längd för att vara flexibel. Man kan använda stavar till rätt mycket bl.a. sätta upp mellan två träd och torka sina kläder.

Ang dämpning – bara ett försäljningsargument eller en bluff. Jag hade förut ett par stavar av märket Komperedell med sk anti-shock. Jag märkte ingen skillnad. Dessutom trycker man inte ner stavarna så hårt i marken så att man känner av vibrationer. Stavarna fungerar snarare som stöd och funkar som att greppa vid klättring och nedstigning. Däremot använder jag inte dem när jag går på vägar med underlag som asfalt.

Intressanta tips.

Var på gång att köpa ett par BD Trail Ergo Cork på Amazon (UK) till ett väldigt bra pris, men de hann försvinna innan jag fick ändan ur vagnen. Såg att det finns en variant som heter BD Alpine Ergo Cork och som verkar skilja sig främst i låsmekanismen och att maxhöjden är 130 cm istället för 140 cm.

Jonas, vet du (eller någon annan här forumet) vad som annars kan skilja mellan Black Diamonds Mountain Serie (BD Trail Ergo Cork) och Alpine Serie (BD Alpine Ergo Cork)?
 
Intressanta tips.

Var på gång att köpa ett par BD Trail Ergo Cork på Amazon (UK) till ett väldigt bra pris, men de hann försvinna innan jag fick ändan ur vagnen. Såg att det finns en variant som heter BD Alpine Ergo Cork och som verkar skilja sig främst i låsmekanismen och att maxhöjden är 130 cm istället för 140 cm.

Jonas, vet du (eller någon annan här forumet) vad som annars kan skilja mellan Black Diamonds Mountain Serie (BD Trail Ergo Cork) och Alpine Serie (BD Alpine Ergo Cork)?

Alpine-serien verkar ha Dual FlipLock *Pro* som ska vara säkrare och lättare att justera och vissa delar på staven är av carbon och Mountain-serien har det inte. Vette fan vad detta innebär egentligen i praktiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
camoscio Stavar Utrustning allmänt 18
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
joanna Ny isyxa - eller kanske inte alls...? Utrustning allmänt 8
desireman Gå stavar (kebnekaise)? Utrustning allmänt 18
Edvin m Exped Alpine Light stavar, hållbarhet? Utrustning allmänt 0
Naturelover Vandrings stavar el turstavar??? Aldrig anv några. Utrustning allmänt 6
Per J Leki super extreme stavar Utrustning allmänt 0
Islet vilken ände på stavar? Utrustning allmänt 10
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.