Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.

Vilken tillverkare av utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.


  • Totala väljare
    46
Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.
Väg självklart in saker som kvalitet, innovation & nytänkande, image, ja allt som du går igång på.
Jag har valt de 9 som jag tycker är representerar en stor del av marknaden här i Sverige och har lämnat en plats öppen för övriga.
 
aarrgghh.. så kan man inte säga.. det finns ingen enskild tillverkare som är bäst på allt.. första felet är att det är tre olika prisklasser på utrustning, jag tycker att man ska jämföras inom klassen för att få en rättvis bild, sedan finns det klasser inom märkena.. sist men inte minst så gör alla dessa inte samma grejer.. jag tror du måste ställa frågan med ett noggrannare urval om du ska få ett svar som ger något av värde..
 
Jag kan inte välja en bra tillverkare utan det beror på vilken produkt man tittar på. Jag brukar inte bry mig om vem som är tillverkare än inriktar mig på själva produkten. Uppfyller den de krav som jag har så köper jag den. Brukar jämföra produkter mellan olika tillverkare för att hitta det som passar mig.

I min nuvarande packning har jag en sovsäck från Haglöfs, ryggsäck och sovsäck från Vaude, kläder från The North Face, bensinkök och tält från MSR. Har även utrustning från Lafuma, Ortliebs och även fler tillverkare.

/Stellan
 
Prylar

Som sagt svårt men jag kommer med varianter nedan:
Mest innovativ: Arcteryx (min röst enligt ovan), tätt följt av Black Diamond och Klättermusen
Mest robusta prylar: Klättermusen, Hilleberg, Triangia
Mest superkvalitekänsla: Westen Mountaneering (hade nog gärna röstat på dem om den fanns i listan ovan)
Bäst kundbemötande: Lundhags (kängor), G3, Leatherman (fick en avbruten kniv, vriden mejsel utbytt efter 12 år...)
Bäst ekologisk profil: Klättermusen
 
Frågan blir ju ganska meningslös eftersom olika märken är bra för olika saker. Lundhags gör bra kängor, Exped bra tält etc.... Jag skulle nog rösta på Lundhags, eftersom bra pjuck är AO i vildmarken....
 
Som sagt verkar vara fel frågeställning och knepigt urval......
Men brukad utrustning och omtyckt utrustning blir av olika fabrikat efter funktion, vikt och tillgänglighet (information om och prytteln).

D v s gör om och gör rätt eller strunta i det.......
 
Jag är också grinig och tycker att man ska fokusera på enskilda produkter istället för att fundera på varumärken.

Att bygga ett starkt varumärke handlar ju om att kunna få in mer pengar per investerad peng. En Porsche Boxter kostar 20 % mer att tillverka än en VW Golf, men går - tack vare de upplevda värden som finns i varumärket och ordet "sportbil" - att sälja för det dubbla.

Inte minst i friluftsbranschen gäller att två produkter med samma varumärke kan komma från olika utvecklingsavdelningar, och omvänt att två produkter som har helt olika varumärken kan komma från samma utvecklingsavdelning.

Därför tror jag att man gör sig själv en otjänst - och styrelsegubbarna en tjänst - om man bryr sig för mycket om vilket varumärke som sitter på prylarna.
 
Min favoritpryl är Optimus No77a som har susat fram varm mat åt mig sedan 1978 :). Har även andra kök som används för olika situationer, liksom olika ryggsäckar, sovsäckar, liggunderlag.
Utrustning väljs efter kravspec, inte efter tillverkare...

//Johan
 
Håller med många innan att det är vanskligt att utnämna ett varumärke/leverantör när dom gör så olika produkter.

Av de saker jag har är jag extra nöjd med Osprey, WM, Haglöfs och Hilleberg.
 
Ni har totalt missat poängen, det är inte bara företagets produkter jag är ute efter utan andra värden, Att jämföra en Porsche Boxter med en Golf från Folkvagn är i mitt tycke löjligt, försök sälja Golfen till Porchepris.
Men OK vi kan strunta i detta här. jag får ta det på annat håll.
 
Ni har totalt missat poängen, det är inte bara företagets produkter jag är ute efter utan andra värden, Att jämföra en Porsche Boxter med en Golf från Folkvagn är i mitt tycke löjligt, försök sälja Golfen till Porchepris.
Men OK vi kan strunta i detta här. jag får ta det på annat håll.

Vad är du ute efter? Kanske kan du ändra frågan så att folk fattar...

Jag tycker att märket som visar vilket företag som produkten är meningslös. Om det går brukar jag plocka bort den för den tillför inget ute i fält. Hur många gram kan man spara på att rensa bort alla företagsmärken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.