Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.

Vilken tillverkare av utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.


  • Totala väljare
    46
@superenduro
Det verkar som du har formulerat frågan fel.
Jag tror dessutom att det kan vara svårt att få fram ett generellt varumärke inom den ram du söker då det är ytterst få tillverkare som täcker hela spannet. (om någon ens gör det)

Mao, du kommer inte få någon validitet i din undersökning.

eller så är det så att superenduro inte riktigt vant sig vid den unika stämningen som råder här inne på utsidan, den som gör frågeställningar och andra typer av initiativ 100 gånger mer tungrodda än på andra forum, hann har ju bara varit medlem knappa 14dagar. :)

jag tyckte undersökningen var intressant och lägger min röst på haglöfs.
 
Nu har jag sett ljuset och lägger min röst på:

Kiruna Arktiska Produkter!

Trots att utrustningen inte längre tillverkas har varumärket ett närmast magiskt skimmer! De som till äventyrs äger en av produkterna tala fortfarande lyriskt om funktionen som förefaller vara oöverträffad, vad än de övriga producenterna på marknaden hittar på.

Likt Apple Computer är dessutom produkten sprungen ur ett garage ;).

//J
 
Jag har väl inget direkt favoritvarumärke men några produkter som ligger mig närmare hjärtat.

Mina bästa byxor är ett par Mammut Champ pants, inköpta 2002 och still going strong. Elastiska, snabbtorkande, sköna och snygga. Dyra men väl värda sitt pris. Jag har även en Mammut Aconcagua jacket i stretchfleece som jag gillar otroligt mycket också. Jag tycker Mammut ofta gör väldigt intressanta saker som dessutom är snygga.

När det gäller tält tycker jag Terra Nova är ett klart underskattat märke med ett antal lätta tält som dessutom är hyfsat prissatta i förhållande till t ex Hilleberg, jag är väldigt nöjd med mitt laser comp på ca 1 kg och funderar på att komplettera med ett Voyager superlite, ett 2 pers "semikupoltält" med tre bågar som väger 1,53 kg.

Kan även tillägga att jag har fem par kängor/skor från Bestard och rätt mycket Black Diamondprylar som isyxa, stegjärn, stavar, spade och sele så jag tycker de gör rätt vettiga saker till bra priser.
 
Svårt det här....

..personligen har jag svårt att tycka till om prylar och fabrikat jag aldrig ägt eller testat. Jag vet att de prylar jag har idag tycker jag är bäst..........av de jag ägt hitills.

T.ex rygga: Arcteryxs, tält Hileberg, jacka Marmot och Bergans, skidor Åsnes sovsäck WM... osv

Jag har haft många andra märken men efter hand försökt byta upp mig och jag personligen har kunnat konstatera att kvalitet kostar pengar, vare sig det gäller friluftsprylar eller bilar.
De märken som anges i undersökningen är bra märken och de vet också att gör de någon sämre eller misslyckad pryl så tappar de mycket snabbt marknadsandelar.

Men, det är också ytterst sällan man hör någon säga att han har dåliga prylar, kanske just därför att han har aldrig testat något annat...

Jag kan också konstatera att det alltid kommer att dyka upp en bättre pryl som jag vill ha...
 
Glöm, det är inte produkter jag är ute efter, och ni som inte tror att ett varumärke betyder något ;-(
De varumärken jag tog med är de stora på marknaden i Sverige när man tittar i sortiment på webshoppar och fysiska butiker som säljer utrustning för friluftsliv, eller som på annat sätt särskiljt sig.

De märken du radat upp (förutom KM och Arc'teryx) är att likna vid klockor som Omega och Rolex, pråliga och signalerar prylbög och nån som inte vet ett skvatt. Patek philippe är en markör som signalerar stil och smak. Man får titta noga, det är ofta riktigt subtilt.

Haglöfs som diskuterats är kvalitetsmässigt i samma liga som Halti, Everest och en hel drös av märken som hör hemma i mellansegmentet, men är populärt för tillfället. Nån som minns Peak Performance?

KM och Arc'teryx signalerar kvalité och exklusivitet, bra produkter ut till minsta detalj och till ett högt pris.

Hilleberg är en investering som håller i flera år, kvalitét som kostar vid inköp men lönar sig i längden.
 
Senast ändrad:
De märken du radat upp (förutom KM och Arc'teryx) är att likna vid klockor som Omega och Rolex, pråliga och signalerar prylbög och nån som inte vet ett skvatt. Patek philippe är en markör som signalerar stil och smak. Man får titta noga, det är ofta riktigt subtilt.

Haglöfs som diskuterats är kvalitetsmässigt i samma liga som Halti, Everest och en hel drös av märken som hör hemma i mellansegmentet, men är populärt för tillfället. Nån som minns Peak Performance?

KM och Arc'teryx signalerar kvalité och exklusivitet, bra produkter ut till minsta detalj och till ett högt pris.

Hilleberg är en investering som håller i flera år, kvalitét som kostar vid inköp men lönar sig i längden.

haha.. det är så roligt att man ser så olika på saker, jag skulle säga precis tvärt om, KM och Arc'teryx (biter ihop och skriver inte asterixx) signalerar samma som omega och rolex.. rent prylbögeri.. medan tex. haglöf, vaude och några till mer är seiko och citizen, bra och prisvärt utan att vara pråligt.. jag är prylbög så för mig är valet enkelt när det gäller klockorna i alla fall..
 
haha.. det är så roligt att man ser så olika på saker, jag skulle säga precis tvärt om, KM och Arc'teryx (biter ihop och skriver inte asterixx) signalerar samma som omega och rolex.. rent prylbögeri.. medan tex. haglöf, vaude och några till mer är seiko och citizen, bra och prisvärt utan att vara pråligt.. jag är prylbög så för mig är valet enkelt när det gäller klockorna i alla fall..

Itab mm...
 
Att jag ställde frågan beror på att en bekant har starka funderingar på att starta gråimport av utrustning från USA (köpa partier från utförsäljningar) och han ville veta om de flesta insatta här hemma oftast väljer att köpa utrustning från Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Primus m.f.l. eller om folk kan tänka sig köpa amereikansk utrustning från The North Face, Marmot, MSR, Osprey, REI m.f.l
Han menade att inom t.e.x tält så vill Svenskarna bara ha Hilleberg eller så köpte dom tält på Rusta eller Biltema, så jag föreslog att vi kollade vad folk här tyckte, men det visade sig vara en värdelös undersökning så valfri moderator kan ta bort tråden/omröstningen då resultatet blev helt ointressant för min väns vidkommande.
Vi har nu gjort en enkät på ett annat forum och där fick vi en helt annan bild av läget.
Min vän undrade om detta forum huserar inom en ideologisk imaginär "DDR-GRENZE" ;-)
Nåja nog om detta, han vill ivarjefall prova ta hem ett par containrar med märkesprylar från USA.
 
Inte så genomtänkt fråga då isf. Marmot gör ju t ex dunsovsäckar i absoluta världsklass (tillsammans med andra amerikanska tillverkare som Western Mountaineering och Feathered Friends), medan deras tältserie kanske inte är lika attraktiv för en nordisk marknad. Många amerikanska märken är ju också ganska vanliga i Sverige som t ex just de stora Marmot, TNF, MSR, Black Diamond men även mindre som t ex Granite Gear förekommer.
För mig handlar det mer om vad det är för produkt, vilket många varit inne på och det finns bra och mindre bra saker i de flesta sortiment.
 
det finns ju inte så många amerikanska alternativ att välja på i undersökningen, bara 2, jämfört med 4 svenska... däremot har ju flera förslagit amerikanska märken i tråden... det är väl inte konstigt att man köper olika prylar från olika tillverkare, dom är ju bra på olika saker...
 
Senast ändrad:
Ett klassiskt trick när det gäller marknadsundersökningar är att faktiskt fråga efter det man vill veta. Till exempel "vilka amerikanska friluftsprodukter skulle du kunna tänka dig köpa i Sverige?"

Det finns ju folk här på forumet som faktiskt kan ta åt sig äran av att ha tjatat hit amerikanska märken, folk som köper bulken av sina prylar därifrån och folk som har personliga kontakter med amerikanska producenter.

Folket på Utsidan-forumet är alltså tämligen insatta i vad som finns att hämta på andra sidan vattnet (på andra sidan de flesta vatten). Därför kanske de tre föreslagna märkena från den amerikanska mittfåran kanske inte riktigt satte fart på tråden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.