Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.

Vilken tillverkare av utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst.


  • Totala väljare
    46
Frågeformuleringen har viss förbättringspotential... Det är lite svårt att jämföra någon som tillverkar tält (Hilleberg) med exempelvis ett märke som i första hand tillverkar jackor etc. "Är Lill-Babs bättre än varmkorv?" är en fråga i samma klass.

Sedan kan man ju också fråga sig om man haft möjlighet att testa något ordentligt från alla märken. Jag har haft jackor från Norröna som jag är grymt nöjd med, tält från Hilleberg, fleecetröjor och tunna vantar från Haglöfs, ullunderställ från Ullfrotte, dunjacka från Klättermusen osv. Men jag har inte haft möjlighet att testa Haglöfs tält, skidbyxor från Klättermusen osv. Förhoppningsvis slippe rjag köpa så många fler tält att testa exempelvis...
 
Dom märken du nämner säljs väl bra i Svenska affärer och på weben redan.
Kommer din kompis ta in dessa märken till bra priser tror jag inte det blir några som helst problem att sälja dom. Hur kommer försäljningen ske ?
 
signalerar prylbög och nån som inte vet ett skvatt.

.


tycker du att det framstår som intelligentare att rakt av anamma och vidarförmedla dina top-of-the-line-varumärkes-ihopsnickrares idéer för hur en radiostyrd konsument, som går deras ärenden, ska uppträda när det är som bäst?


själv väljer jag mitt favorit märke pga att deras kläder i storlek Large ofta sitter som en smäck, vilket inte är helt överraskande då jag ingått i deras referensgrupp för just storleken large. alltså ett val som har sin grund ganska långt från ditt signalsystem.
 
tycker du att det framstår som intelligentare att rakt av anamma och vidarförmedla dina top-of-the-line-varumärkes-ihopsnickrares idéer för hur en radiostyrd konsument, som går deras ärenden, ska uppträda när det är som bäst?


själv väljer jag mitt favorit märke pga att deras kläder i storlek Large ofta sitter som en smäck, vilket inte är helt överraskande då jag ingått i deras referensgrupp för just storleken large. alltså ett val som har sin grund ganska långt från ditt signalsystem.

Valde du märket eller valde märket dig? Signalsystemet markerar...ägd.
 
Att jag ställde frågan beror på att en bekant har starka funderingar på att starta gråimport av utrustning från USA (köpa partier från utförsäljningar) och han ville veta om de flesta insatta här hemma oftast väljer att köpa utrustning från Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Primus m.f.l. eller om folk kan tänka sig köpa amereikansk utrustning från The North Face, Marmot, MSR, Osprey, REI m.f.l
Han menade att inom t.e.x tält så vill Svenskarna bara ha Hilleberg eller så köpte dom tält på Rusta eller Biltema, så jag föreslog att vi kollade vad folk här tyckte, men det visade sig vara en värdelös undersökning så valfri moderator kan ta bort tråden/omröstningen då resultatet blev helt ointressant för min väns vidkommande.
Vi har nu gjort en enkät på ett annat forum och där fick vi en helt annan bild av läget.
Min vän undrade om detta forum huserar inom en ideologisk imaginär "DDR-GRENZE" ;-)
Nåja nog om detta, han vill ivarjefall prova ta hem ett par containrar med märkesprylar från USA.

En undersökning med kommersiella avsikter alltså. Då kan du inte posta här på utsidan. Då ska du köpa en undersökning av ett marknadsundersökningsföretag. Dessutom gör du det under alias vilket gör att man kanske inte tar det så seriöst. Som man frågar får man svar...
 
Valde du märket eller valde märket dig? Signalsystemet markerar...ägd.

med tanke på att dom faktiskt delvis sytt upp kläder exakt efter min (förmodar jag exemplariska:)) kropssform känner jag att dom möter upp mina behov, för vad man kan kräva av en leverantör, på ett hyfsat bra sätt

även om samarbetet sträcker sig något längre än det mellan företaget och genomsnittskonsumenetn finns än så länge bara kärleksband, inget ägarinflytande varken från deras eller min sida.


för övrigt hade jag gärna sett mer "no-name" produkter som levde upp till mina behov.
problemet med dom flesta är tyvärr fortfarande två;

1. dom heter ofta något som gör det näst intill pinsamt att gå runt med namn & logga på bröstet.
2. kvalitén når inte riktigt upp till önska nivå

för min del skulle dom gärna få bli "no-name" produkter i ordets rätta bemärkelse, dvs vara helt bifriade från fula loggor och lustiga namn + att man la ner någon 100-lapp till och landade på jämförelsebar kvalite´, med dom stora.

i väntan på det ser jag inga jätte problem med att omsorgsfullt välja bland de varumärken som finns. ibland händer det ju faktiskt att ett kännt varumärke också saluför en bra produkt...

jag förstår inte varför jag genom detta agerande skulle bli ägd av ett varumärke..? förklara gärna.

det jag däremot tycker är patetiskt, är när man helt okritiskt köper vilken dynga som helst bara för att det är en viss logga påklistrad. jag såg tex något litet aluminiumrör, med en vanlig stålwire dragen rakt igenom, för nån månad sedan, anordningen var från Black Diamond tänkt att sättas ihop för känna igenom laviner med och prissatt till strax under 1000:- material och arbetskostand kan knappast tillsammans ens kommit över 20:-...
 
det jag däremot tycker är patetiskt, är när man helt okritiskt köper vilken dynga som helst bara för att det är en viss logga påklistrad. jag såg tex något litet aluminiumrör, med en vanlig stålwire dragen rakt igenom, för nån månad sedan, anordningen var från Black Diamond tänkt att sättas ihop för känna igenom laviner med och prissatt till strax under 1000:- material och arbetskostand kan knappast tillsammans ens kommit över 20:-...

Förvisso lite ot, men Black Diamond sticker inte direkt ut prismässigt när det gäller lavinsonder, de kostar som regel ca 500-1000 kr oavsett märke. Sen kan jag också tycka att det är mycket pengar för det är ju ingen komplicerad konstruktion. Marknaden för lavinsonder är väl dock förhållandevis begränsad vilket gör att priset sticker iväg lite, men behöver man så behöver man; en sond tillhör ju grundutrustning om man ska röra sig i lavinfarlig terräng. Överlag tycker jag faktiskt BD ligger rätt bra till prismässigt.
 
med tanke på att en vanlig tältstång, av samma längd, som antagligen tillverkas i större serier, och "bara har en resår istället för stålwire", kostar ca 400- 500kr, så tycker jag inte det låter så hemskt...
20kr får man knappt 3m rostfri wire för ens...
 
då är det väl bara att shoppa på ;)

...personligen åker jag nog hellre ut till nån metallgrossist, köper tunnväggiga rör i två olika dimisioner, som går att sticka i varandra, samt nån meter rostfri wire, letar reda på nåt gängat i garaget att avsluta wiren med, epoxilim att lägga mellan rördelarna finns redan..
 
då är det väl bara att shoppa på ;)

...personligen åker jag nog hellre ut till nån metallgrossist, köper tunnväggiga rör i två olika dimisioner, som går att sticka i varandra, samt nån meter rostfri wire, letar reda på nåt gängat i garaget att avsluta wiren med, epoxilim att lägga mellan rördelarna finns redan..

Jag ska inte argumentera emot att man göra mycket själv men snabbt är man uppe i nån hundring för materialet plus arbetstid. Själva spetsen är väl sen det svåraste att "hitta" och ska man svarva till nåt i rostfritt så vettekatten om jag inte hellre skulle lägga en femhundring på en färdig sond. Men man gör som man vill; jag tänkte bara påpeka att BD inte särskiljer sig prismässigt från andra tillverkare av sonder. En sond tillhör dessutom kategorin säkerhetsutrustning så det vill ju till att den inte rapplar när man väl behöver den, i en sådan situation så kommer man vara nog uppstressad och då kan ens händighet bli ett dumsnålt misstag. Kostnaden för en sond är dessutom i sammanhanget minimal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.