Liten, lätt och billig gasbrännare

Haha, som om inte alla andra dylika brännare är tillverkade i Kina... bara det att de har högre spec.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tyvärr

Och att man stödjer en business med usla arbetsvillkor och noll miljöhänsyn..

Det har du helt rätt i men tyvärr skiter de flesta fullständigt i det! Köerna till Biltema, Rusta och Jula talar sitt tydliga språk, fyllda av kinaprylar. Även kända märken som Primus och Haglöfs är många gånger tillverkade i Kina eller länder med motsvarande taskiga villkor. Det krävs väldigt medvetna konsumenter för att undvika detta
 
Det är lätt att glömma att räkna med vikten för gasflaskan:

Jag vägde en tom 110g gasflaska till 101g och en tom 230g gasflaska till 148g. En tom 0.5 L Petflaska för flytande bränsle vägde bara 21g.

Fast bränsle får du inte förvara i en PET-flaska avsedd för födoämnen utan skall förvaras i en säkerhetsflaska med säkerhetspropp och säkerhetsproppen är _speciellt_ viktig om det är alkohol/T-sprit som bränsle pga. explosionsrisk _inne_ i flaskan i temperaturområden från 12 grader C (LEL) och uppåt och behållaren klara en snabb tryckstegring till minst 8 Bar och gasmoln över 1000 grader C hett mycket kort stund utan att det hinner smälta och försvaga behållaren och explodera.

Att göra andra lösningar som med tex. dryckes PET-flaska som bränsleförvaring som dels kan förväxlas som just dryckesflaska och dricks av misstag, och explosionsrisken _inne_ i flaskan om man har T-sprit är att tulla på säkerheten i mina ögon (kanske tom. i lagens ögon) utanför acceptabel gräns.

Säkerhetsflaska Trangia 0.3 liter väger 95 gram, 0.5 liter 115 gram, 1 liter 160 gram.

Det är dessa vikter man skall jämföra med om man jämför bränsleförvaring - inte en en osäker/farlig lösning med en PET-flaska!

Man kan jaga vikter och hyvla - men man skall inte jaga så mycket att man får en ökad säkerhetsrisk som konsekvens!.
 
Det har du helt rätt i men tyvärr skiter de flesta fullständigt i det! Köerna till Biltema, Rusta och Jula talar sitt tydliga språk, fyllda av kinaprylar. Även kända märken som Primus och Haglöfs är många gånger tillverkade i Kina eller länder med motsvarande taskiga villkor. Det krävs väldigt medvetna konsumenter för att undvika detta
Döm om min förvåning när jag tittade på en fjällräven-jacka på naturkompaniet: Made in China =0 !!
 
Fast bränsle får du inte förvara i en PET-flaska avsedd för födoämnen utan skall förvaras i en säkerhetsflaska med säkerhetspropp och säkerhetsproppen är _speciellt_ viktig om det är alkohol/T-sprit som bränsle pga. explosionsrisk _inne_ i flaskan i temperaturområden från 12 grader C (LEL) och uppåt och behållaren klara en snabb tryckstegring till minst 8 Bar och gasmoln över 1000 grader C hett mycket kort stund utan att det hinner smälta och försvaga behållaren och explodera.



Att göra andra lösningar som med tex. dryckes PET-flaska som bränsleförvaring som dels kan förväxlas som just dryckesflaska och dricks av misstag, och explosionsrisken _inne_ i flaskan om man har T-sprit är att tulla på säkerheten i mina ögon (kanske tom. i lagens ögon) utanför acceptabel gräns.



Säkerhetsflaska Trangia 0.3 liter väger 95 gram, 0.5 liter 115 gram, 1 liter 160 gram.



Det är dessa vikter man skall jämföra med om man jämför bränsleförvaring - inte en en osäker/farlig lösning med en PET-flaska!



Man kan jaga vikter och hyvla - men man skall inte jaga så mycket att man får en ökad säkerhetsrisk som konsekvens!.



Har man bensin i en vanlig tillknuten fryspåse väger det ju nästan ingenting!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Döm om min förvåning när jag tittade på en fjällräven-jacka på naturkompaniet: Made in China =0 !!



I stort sett samtliga märken lägger ut tillverkningen i Kina/Sydostasien idag.
Det är inte så att allt som tillverkas i Kina är skräp utan man får vad man betalar för.

Särskilt när det gäller kläder är det extrema marginaler så det är tex stor chans att den "pirat"-Peakjackan som man köpt på aliexpress eller dhgate är tillverkad i samma fabrik som den riktiga... Fjällräven syr sina kläder där, varför betala 5.000 för en jacka på Naturkompaniet när samma jacka kostar 700kr inkl frakt från Kina? Med svenska tvättråd och allting.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
I stort sett samtliga märken lägger ut tillverkningen i Kina/Sydostasien idag.
Ja, det framgår med all önskvärd tydlighet.
Det är inte så att allt som tillverkas i Kina är skräp.
Så sant. Bara det som är tillverkat under eget namn ;-).
Särskilt när det gäller kläder är det extrema marginaler så det är tex stor chans att den "pirat"-Peakjackan som man köpt på aliexpress eller dhgate är tillverkad i samma fabrik som den riktiga.
Visst är det så, men med känslan av att du inte med säkerhet kan veta om det är samma produkt, oaktat om det finns tvättråd på svenska eller inte. Som du själv skriver, man får vad man betalar för, och (inte minst) kineserna är experter på att kopiera märkesvaror, med den brasklappen, att det inte är säkert på att dom är lika duktiga på att kopiera samma kvalité som man gärna vill tro att man får, när man köper en originalprodukt ;-).
 
Halaj!

Enligt Boolesk algebra antar de två möjliga binära värdena 0 och 1 tillstånden låg och hög eller om man vill:
0=false
1=true

vad menar du annars med made in china=0 ?

//T
=0 Är en (grafisk) form av en smiley (eftersom det inte går att infoga smileys i detta forum), och tanken är att (=0) det skall dra associationer till en öppen mun med ögon ovan, alltså en smiley med ett förvånat (eller chockat) utseende.

På samma sätt som ;-) skall föreställa en smiley med ena ögat stängt, ungefär som när man blinkar med ena ögat.

Hoppas det blev begripligt för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Liten vindsäker oljelampa Kök och brännare 6
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6
Svenjohansson Liten bensinflaska Kök och brännare 18
brigas liten kaffepanna Kök och brännare 1
LeadHead Liten (30 cl) säkerhetsflaska? Kök och brännare 3
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
Göran_ Lågviktsbrännare - billig? Kök och brännare 30
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
jamo Om du vill ha en billig toppgasbrännare Kök och brännare 1
chinerunner Billig stekhäll! Kök och brännare 5
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
haskell Någorlunda billig och _lätt_ visp sökes Kök och brännare 7
x-treme Stormkök a la billig modell. Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.