Lätt kök för 4 årstider?

Hej, nu vet jag att kök/brännare har diskuterats ett antal gånger men jag ser ingen tråd som diskuterar ultralätta kök för användning i fyra årstider. Jag ska börja med en paddelsemester i skärgården om några veckor, men tänkte sedan även kampa under vår/höst och vinter (i begränsad utsträckning, så jag behöver inget ultrakök som funkar i -20 även om det hade varigt trevligt att ha allt i ett).

För det mesta ska köket bäras i ryggsäck så vikt är mycket viktigt och det kommer att användas till 2-3 måltider per dag för två personer (om vi inte fångar / plockar eget). Under sommaren används det t.ex. mindre men ska med som backup. Användningen kommer att vara i blandad terräng, dels i Sverige dels i Skottland där det blåser mycket – har därför funderat på om vindskydd skulle vara värt vikt/plats.

Pris är en sekundär faktor, jag vill gärna ha något som håller länge och är av bra kvalitet. Har folk några tips / åsikter? Vad är det för fördelar med gas / multifuel etc? Jag vet att ”bäst” är subjektivt, men vad skulle passa med tanke på mina behov? Har kikat på t.ex. MSRs Simmerlite eller Windpro. Uppskattar även om nån även kan föreslå ett litet kastrullset, kanske MSR Duralite Mini?

Sist jag använde ett kök var det i lumpen, och det kan inte direkt klassas som en brännare – jag brukar vanligtvis ha egen eld med kastrull hängande över, men i vissa situationer är ju brännare att föredra.

Tack för tips!
 
för användning i fyra årstider

[KLIPP]

det hade varigt trevligt att ha allt i ett).

[KLIPP]

för två personer

[KLIPP]

Pris är en sekundär faktor, jag vill gärna ha något som håller länge och är av bra kvalitet.

Omnifuel är ett (av flera ) kök som passar in på dina önskemål. Finns andra, men jag har Omnifuel och kan därför bara rekommendera just det :)
 
Det her blir litt som å spårre om hva som er en bra bil.

Jeg har anvendt noen ulike modeller, og svaret vil avhenge av hvordan du ønsker å anvende ditt.

Jeg sier derfor litt om hvordan jeg tenker.

Optimus Nova (ikke nova +) har jeg hatt i 6-7-år. Det har aldri feilet, og er bra å bruke på fotogen, tændvæske for grill, heptan, 4-takt miljøbensin, lacknafta, eller en mix av dette.

Et multifuel er mer komplisert og trenger mer vedlikehold og kunnighet enn et gasol-køk.

Siden det alltid begynner å blåse når jeg skal lage mat har jeg gjort mitt eget vindskydd.
http://geocities.com/dagskarlsen/

Jeg bruker Trangia Nonstick kjelene mine, de er OK og jeg her de fra før.

Det går greit å regulere fra sterk til liten varme, og jeg føler at jeg kan stole på utstyret.

Siden jeg fikk en kartong med gasolbokser så skaffet jeg meg også en brenner til trangia, og dette er utrolig enkelt og bra, men ingen vinter-greie.

Skal du bare koke når det er over 0 grader så blir anbefalingen Trangia med gasoltillsats, og inget multifuel.

Skal du ha 4 sesonger så må du velge et multifuel du føler deg komfortabel med.

Jeg hadde kjøpt Nova igjen, men det er mest fordi jeg kjenner den, det kan hende annet er bedre.

Jeg er veldig facinert av coleman, men det finns ingen service her.

dsk
 
4 säsonger kräver bensin eller fotogenkök

Så enkelt är det. Nöjer du dig med 3 säsonger går det bra med gas. Eftersom du säger att du skall laga mat 3 x/d så antar jag att det blir fika och kvällsfika med.... Bra fungerande vindskydd blir nödvändigt. Du kommer antagligen att få lika många olika kökstips som du får svar, därför avstår jag men läser du tidigare kökstrådar och frågar i butiker så kommer du att få massvis med tipps....tro bara hälften.
Lätta kastruller är i ti eller rf, vilket man skall välja är en smaksak. Rör man i grytan och reglerar lågan bränner man inte vid.
Många talar om stabilitet som om friluftskök vore AGA-spisar, om tur är är de inte det...men man bör beakta stabilitetsbehovet och bristen på det....
Med tanke på hur pass många bra kök som finns och att en hel del av dem är svenska är jag övertygad om att du kommer att hitta något om passar dig väl och som du trivs med. Lycka till.
//J
 
Hej, nu vet jag att kök/brännare har diskuterats ett antal gånger men jag ser ingen tråd som diskuterar ultralätta kök för användning i fyra årstider.

Lättpackning handlar ju mycket om att inte ta med sig saker i onödan, och ett vinterkök på sommaren är just onödig vikt.

Därför blir det oftast så att lättpackarna nöjer sig med ett lätt toppmonterat gaskök under tre årstider och kör ett lite tyngre bensin/fotogenkök under vintern. Under vinterna tillkommer ju såna faktorer som snösmältning och då faller de lättaste köken bort.


Så om du bara vill ha ett lätt kök för fyra årstider så ska du såklart leta efter trådar där man diskuterar lätta vinterkök, för ett sånt kan du ju ha även de övriga tre årstiderna (även om det är onödigt tungt då).
 
Det blev ett MSR Windpro till slut, och jag är mycket nöjd även om jag inte har tidigare erfarenhet av gaskök och därför into kan jämföra. Efter mycket research ville jag dock ha ett stabilt, lätt gaskök med förvärmeslinga och extern gasbehållare vilket ökar användbarheten under kalla förhållanden. Valet var till slut mellan MSR Windpro och Primus Gravity II MF, men MSR hade tre ben i stället för Primus fyra vilket är stabilare på ojämt underlag, och så var det lite lättare.

Fälttästet var under några dagars paddlande / tältande i Stockholms skärgård och köket fungerade perfekt. Det var ingen kulinarisk resa direkt, men att koka vatten går snabbt (vindskyddet hjälper klart), likså att puttra gröt och steka.

Överlag är jag klart nöjd med mitt val även om det var riktigt dyrt i Sverige - 799 kr. Hade jag bestämt mig tidigare kunde jag ha köpt det för halva priset utomlands, men det är ju alltid lätt att vara klok i efterhand :)

Stort tack till alla som bidrog till denna tråd.
 
Vill du har gasol som fungerar till lite lägre gradtal än det som normalt erbjuds med primus powergas, biltema 17-613/14, så kan du prova biltema 17-602 om du har slanglängd så att den kan stå upp. (jepp, fungerar precis nätt och jämt med tragia 27 med gasbrännare) - då kan den som ny ge tillräklig gastryck (0.5 bar övertryck) så låg som -20 grader inledningsvis.

gasen är tänkt som' torch-gas' till blåslampa (tex 17-601) för arbete även i minusgrader

Jag kan nästan garantera efter att ha kollat ca 10 olika campingasoltuber att det inte fins någon annan engångsgasolförpakning som klarar ännu kallare temperaturer än just biltema 17-602 om man inte går över till ren propan som siemens 2208 och 2206, men där - förutom priset - brukar slanglängden begränsa då flaskorna är större även om anslutningen är likadan.

---

Annars är trixet vid gas och kallt väder att ställa tuben i en liten bytta med jummet vatten som man sparat i en termos från förra eldningen..
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.