Kök för nybörjare

Hej,
Jag, min fru och våra två hundar ska åka på vår första vandringsresa om några veckor. Vi har bokat en stuga i Idre som vi kommer att utgå från och tanken är i första hand dagsturer, men vi funderar på att skaffa ett tält och göra någon övernattning.
Jag har läst en del här på forumet och googlat en hel del men blir inte klok på allt som finns att välja på i köksväg.
Vi är som sagt nybörjare, har aldrig lagat mat på ett utekök, och har inga krav på att kunna tillaga någon komplicerad mat.
Trangia spritkök verkar ju pålitligt. Hur jobbigt är det att hålla på med sprit? Jag har förstått att det kan bli sotigt på kastruller osv, hur är det med det? Vad gör man med spriten som inte går åt?

Gas? En hel djungel. Om man köper en brännare på ett stativ, hur mycket kan man belasta en sådan och hur länge räcker gasen? Vilka är bäst?

Då det är en hel del annan utrustning som ska införskaffas så vill vi hålla det så billigt som möjligt. Gärna under 500kr om möjligt.
 
Spritkök kan du köpa på Jula eller Öob för halva priset som Trangia och som funkar exakt lika bra. ca 200. Kärlen bli sotiga.

Gas är bra när de funkar, men tycker de är opålitliga så har alltid med reservkök.

Mitt reservkök har blivit min favorit. är ett ihopfällbart vedkök.Stort som en CD-skiva nerpackat. Man eldar med små pinnar och kottar. Nackdelen är att kärlen blir sotiga. Men alltid trevligt med vedeld. Kostade ca 200:- från Kina. (Aliexpress)
 
Kök som alltid fungerar

Jag köpte min Trangia i början av 60-talet och den är alltjämt med. Lite lättare nu efter all stålull som använts för rengöring. Fortfarande gillar min fru Trangian med spritbrännare. Nu har jag även ett multifuelkök som jag använde föregående vecka med gas på en kortare vandring. Gas är ju lättsamt att använda men usch vad det låter. Vi nyttjade ungefär 100 g gas och kokade1 liter vatten vid 6 tillfällen. En gasflaska kan läcka men jag har även förlorat en liter rödsprit i pulkan ett år pga en dåligt åtdragen skruvkork.
Trangia med både sprit och gas är troligen ett bra alternativ (priset är ju inte så intressant om du tänker använda det över 50 år ;) ).
Bo
 
Tycker absolut det är gas som gäller i de allra flesta fall nu för tiden, särskilt då om ni är lite nya på hela konceptet och bara vill hålla det så smidigt som möjligt.

I princip vilket gaskök som helst kommer antagligen funka mer än väl nog för er. Ett tips från mig är att välja ett kök med "stort" brännarhuvud, dessa låter betydligt mindre än de smalare varianterna. Tycker helt klart det är värt några gram och kubikcentimeter extra i packningen (det handlar verkligen om några gram).

Själv använder jag ett kök som (i sverige) kostar lite över 500 kronor, Fire Maple 117T. Väldigt bra, lätt, tyst och pålitligt. Kan gå att hitta billigare till och från, men då får man leta runt lite på utrikiska hemsidor. Rekommenderar det starkt.

Men som sagt, ta vilket gaskök som helst med brett brännarhuvud (samma stil som i länken ovan) så får ni något riktigt bra. Vill ni mest laga lite enklare mat funkar det fint med en sådan toppmonterad modell, men det är lite stabilare med en som står på egna ben.

ps: insåg precis att Biltemas kök a 179 kronor ser misstänkt likt ut andra, mycket dyrare märkens modeller. Det hade jag absolut provat på om jag vore ni.
 
Som redan nämnt - trangiakök med gasolbrännare som första kök, om ni bara är två och inte lassar i er byggarbetarportioner så kan en trangia 27 vara lagom - brännaren kan sättas in i en trangia 25 om matportionsbehovet växer.

Köket är fullt duglig för riktig matlagning och det är nästa som att man föredrar denna framför elspisen med elplattor hemma då man plötsligt kan laga mat med gas!!

Trangiakök är också värmeeffektiv tack vare sin vindskydd i konstruktionen och skillnaden är inte så stor mellan trangia och kökslösningar med flänsade grytor medans skillnaden kan vara större mellan andra tex. .toppmonterad kök med planbottnade grytor och dito kök-kit med flänsade grytor.

kylflänsade grytor är tyngre och man når ingen besparing viktmässigt i form av sparad bränslevikt förrän efter ca 2 veckor bruk.

Skall du bara värma vatten för att blanda ut torrfoderpulver så finns det lättare alternativ, men också ofta vingligare, kräver vindskydd vid blåsigt väder och svetsbrännare där man kan glömma allt vad matlagning och grötkok heter om man inte vill ha en pikant smaksättande svart fläck i mitten på grytan...

---

Slutligen - se till och provanvänd köket med några 'typiska' rätter som ni tänker ta med er och bekanta med köket, innan ni går på tur.

Trangia med gas är så pass säker att den går att köra inomhus på en bakplåt på matbordet (eller ovanpå spisen om det är fritt minst 50 cm ovanför köket) medans jag inte skulle rekommendera detta som nybörjare/första gångerna om man kör med T-spritbrännare utan då är bästa platsen utomhus. T-sprit är definitivt inget ofarligt bränsle och orsakar många incidenter och olyckor per år och är förmodligen bränslet som ger flest tråkiga brännskador av alla idag använda camping-bränslen.
 
Trangia

Hej,
Jag, min fru och våra två hundar ska åka på vår första vandringsresa om några veckor. Vi har bokat en stuga i Idre som vi kommer att utgå från och tanken är i första hand dagsturer, men vi funderar på att skaffa ett tält och göra någon övernattning.
Jag har läst en del här på forumet och googlat en hel del men blir inte klok på allt som finns att välja på i köksväg.
Vi är som sagt nybörjare, har aldrig lagat mat på ett utekök, och har inga krav på att kunna tillaga någon komplicerad mat.
Trangia spritkök verkar ju pålitligt. Hur jobbigt är det att hålla på med sprit? Jag har förstått att det kan bli sotigt på kastruller osv, hur är det med det? Vad gör man med spriten som inte går åt?

Gas? En hel djungel. Om man köper en brännare på ett stativ, hur mycket kan man belasta en sådan och hur länge räcker gasen? Vilka är bäst?

Då det är en hel del annan utrustning som ska införskaffas så vill vi hålla det så billigt som möjligt. Gärna under 500kr om möjligt.

Finns inget annat att säga att Trangia är ingången till kökvalet. Sprit är inte så tokigt.
 
Gå inte på denna Märkes-fixering som råder här på Utsidan. Tyvärr kan man ju lätt tro att produkterna är bättre för att det står trangia eller primus, men det är som inom alla branscher bara bullshit. trangia gör bra spritkök absolut, men det krävs inga raketforskare för att bygga ett, och alla No-name-tillverkare gör det lika bra, men för en spottstyver. trangias gaskök vet jag inget om.

primus gaskök har jag erfarenhet av och dessa skulle jag undvika då kvaliteten är direkt usel. Brännaren föll isär efter bara några användningar och lågan är svag och hysterisk omvartannat på fullt ös. Nu är den på service efter max 10 användningar. Naturkompaniet vill först inte serva den eftersom den tydligen uppförde sig normalt just då, men nu är den hos primus. primus andas biltema lång väg.
 
Ni kan kolla på loppisar och auktion sidor om det finns nåt begagnat som ser bra ut. Det finns många trangia kök för 100 lappen om man vill ha ett sånt kök. Sen kan man alltid köpa ett nytt när man testat och har kommit på vad man vill ha.
 
Ni kan kolla på loppisar och auktion sidor om det finns nåt begagnat som ser bra ut. Det finns många trangia kök för 100 lappen om man vill ha ett sånt kök. Sen kan man alltid köpa ett nytt när man testat och har kommit på vad man vill ha.

Till viss mån sant, men den senaste generationen kök från Trangia i UL aluminium innebär en inte obetydlig viktbesparing från äldre kök. Ett komplett Trangia med effektivt vindskydd, 2 grytor, stekpanna, spritbrännare mm kostar drygt 300kr och jag har svårt att hitta andra lika effektiva kökslösningar till det priset. Själv kör jag non-stick på stekpannan och aluminiumgrytor utan behandling i övrigt vilket är bland den billigaste lösningen (typ 27-3 eller 25-3).
Köp definitivt till en gasbrännare (GB-74) istället för spriten så går det dessutom att "laga" mat och man slipper sotningen etc. Själv övergav jag spribrännare till Trangia till förmån för gas 1988 och har sedan aldrig tittat åt spritbrännaren igen.
Som xxargs skriver, gasbrännnaren går att flytta mellan köken beroende på vilket man väljer på turen om man vill spara pengar.
 
Tack för alla svar!
Det lutar åt ett spritkök, och komplettera med en gasbrännare.
Jag misstänker att Biltema inte håller riktigt samma kvalitet som märkesprodukter, men hur är deras spritkök/stormkök? Kan man använda trangias gasbrännare till Biltemas kök?
 
Trangia använder en hårdare aluminiumlegering och är betydligt tåligare än tex jula/biltema-köken.

Skall du ha en gasolbrännare i dessa (vilket rekommenderas i högsta grad) så är det Trangia som gäller då måtten på brännaren inte är lika.

Jag skulle köpa trangia med antistick på grytor och stekpanna då efterarbetet blir himla mycket enklare och ofta räcker med att bara torka ur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 4
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.