Hur varmt under ett trangia-kök?

Hejsan

Jag undrar hur varmt det blir under ett Trangia-kök med gasbrännare? Kan man sätta det på ett foot-print utan att det smälter, eller bör man ha något som isolerar/reflekterar mellan köket och underlaget?
 
Normalt blir det inte speciellt varmt under ett Trangia.
Inne i ett tält har man dock exakt de förhållanden man INTE vill ha för att undvika detta, nämligen blåst in i lufthålen vid basen av det undre stödet.

Jag skulle inte använda det direkt på tältgolvet, utan på en träbricka, gärna med lite aluminiumfolie på om den nödvändigtvis MÅSTE in i innertält ett av någon anledning.. vilket jag har svårt att se, absiden fungerar bra i de flesta tält.
Alternativt haka lös och dra undan delar av innertält ett om absiden är så liten att det känns oförsvarbart att ha Trangian där.

Brännare inne i tältet medför en risk för koloxidförgiftning, främst om man har ett kök/gryta med värmeväxlare (tror jag det heter) under. (Metalldelar som ska leda/hålla värmen under grytan.)
Risken vid användning av just Trangia är liten.
Var uppmärksam, använder man köket i tältet och börjar känna sig trött och dåsig kan det vara detta. Dödsolyckor sker vid bruk av kök inne i tält.
Som jag ser det är brännare inne i tältet (oavsett om det är absiden eller innertältet) en absolut nödlösning och ska i så fall ske med alla luftventiler öppna, samt gärna även yttertältets blixtlås.
 
Jag skulle aldrig använda ett kök i innertältet eller på footprint. Förutom de skäl som LightDan redovisar så finns alltid risken att man ställer ifrån sig eller tappar något varmt kokkärl, lock eller annat föremål på tyget. Ibland krånglar gasbrännare också och blir varmare än de ska. Vid vintertältning använder jag dock ibland köket i absiden, men då är god ventilation en livförsäkring.
 
Skulle heller aldrig tordas, inte i ett litet tält. All syntetväv... skulle olyckan vara framme blir not hela tältet som en marschall på nolltid. Inget jag vill befinna mig mitt i.
 
Att köra sprit ett multifuel kök på flytbränsle i tält är fan inte lämpligt.
Om det välter eller en slang går av då blir det som sagt eldflames därinne..

Gas är en sak om man har koll på det
 
Ja men det varar väldigt kort tid och man reser upp tuben så är läget snart under kontroll , värre med en utspilld t doje brännare eller en brusten slang till en bensinbehållare
 
Skulle heller aldrig tordas, inte i ett litet tält. All syntetväv... skulle olyckan vara framme blir not hela tältet som en marschall på nolltid. Inget jag vill befinna mig mitt i.

Jag har provat att bränna tält och förstår inte riktigt oron. Att bränna hål går förstås lätt, men att få till en självunderhållande låga är inte självklart. Det är så lite material per ytenhet att den där stora övertändningen inte alls är garanterad. En hoprullad dörrflik däremot kan brinna rätt bra.
Sen vet jag förstås inte om vissa dukar är mer eldfängda än andra.
 
Tack för svaren. Nä laga mat i innertältet var det inte tal om. Däremot har jag ett foot-print i absiden och frågan var väl lite mer på ett teoretiskt plan, om det går. Dock är det väl i och för sig bara att knäppa loss och vika bort ett hörn av foot-printen om man ska laga mat i absiden.
 
Kan bli rätt varmt, jag har mest erfarenhet av KAP Arctic med Optimus fotogenbrännare (typ 3000W), har flera gånger fått byta liggunderlagsmaterial som jag limmat på under alubrickan som Trangiat står på för att inte snö under köket skall smälta undan.

Skulle definitivt inte chansa med tyg under Trangiat.

Thure
 
De flesta kök med kastrull eller panna över kastar såpass mycket värme neråt att trä kolar.
Har upplevt ett par tältbränder som började i absiden, det gick fort och ändrade planerna direkt.

Var försiktig

go tur
 
Hajkbricka ...

var ngt jag fick med mej från scouterna för 50 år sedan. Det var helt enkelt en playwood-skiva som man sågade till för att ställa under trangiat när man lagade maten I tältet, snöbivacken eller bara behövde ett jämt underlag. Den kunde också användas till att skära bröd och annat på eller att bre mackor mm dvs väldigt mångsidigt.
Tror att iden kommer från Torvald Vermelin och hans "Ute" böcker som var en välläst bok för oss som började idka friluftsliv på 60-talet
Jag kör fortfarande med hajkbricka när jag är ute och tycker det är ett ypperligt tillbebör som inte tar mycket plats vare sig det handlar om ryggsäck eller kajak.
Mvh Omar som fortfarande tycker det är inne att vara ute
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Soto Muka oanvändbart under -20?? Kök och brännare 16
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Still Alive Förvaring av Omnilite under tur? Kök och brännare 11
Polar300 Tystbrännarhattar fraktfritt under galna helgen! Kök och brännare 0
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.