Min version av ett Optimus 111B ...

Ursprungligen postat av Polar300
KOKUTRUSTNING 10B/S, KANTIN 10B/S, Optimus 154, Trangia med gasbrännare, Optimus 111, KAP Arctic, Optimus 199, Optimus 111B, Optimus 22B, Ett vackert polerat Optimus 00
Det går ingen nöd på dig ;) Det kan bli både ett tredje och fjärde världskrig, du kan bara luta dig tillbaka mätt och varm... Ditt egenbyggda 111B ser kul ut. Kan du beskriva mer..? Tjusig kulör. Ser ut som fyra små hål i locket..?

De små hålen har en naturlig förklaring: Skalet kommer från en ex-militär Optimus 111 med fotogen-brusbrännare. Jag slipade bort nitarna som höll informationsskyltarna i aluminium och kvar blev hålen - eftersom jag tyckte det skulle vara en onödigt knepig överdrift att svetsa igen hålen... Kulören är vald för att det inte ska gå att tappa bort köket, varken i garaget, ute i grönsakerna eller i snöhelvetet. Lite åt Never-Lost -hållet alltså, men himla klarorange högtemperaturtålig färg lyckades jag inte hitta, så det fick bli 'Chevy Engine Orange' med 'Rally White' på insidan. Brännarenheten är bytt mot en 111B bensinbrännare som jag fick hit från USA (där dom är mycket vanligare). Köket eldas med samma 4-takts alkylat-bensin som (bensin-)bilen har i reservdunken. Alltihop förvaras i ett kastrullset avsett för det Brittiska arméköket No2 som fått alla handtag etc. bortkapade. I tomrummen förvaras 'beredskaps-utrustningen'; frystorkat kaffe, tepåsar, torrmjölk, sockerbitar, snabbnudlar etc. [I den kommande likadana EcoPar "diesel"-versionen för dieselbilen som jag håller på med nu, så kommer även 50ml tändsprit att finnas.] Så "tillsätt bara vatten" - resten finns i köket nere i reservhjulsbaljan när oplanerat behov uppstår... Det finns bilder och mer historia på CCS i länken här: My version of an Optimus 111B ...

Jag försökte bygga mitt drömkök genom att plocka ihop grejor till ett Ranger 10 och sätta i en 8r låda. Men tanken blir så sjukt varm..! Tog en mindre förvärmarkopp från 111:an men den blir fortfarande varm vid drift. I tillägg har jag upptäckt att tanken läcker i skarven som löper runt hela cylindern höger om tanklocket. Blir till att hårdlöda en helg. Ska då också böja ut brännaren lite så att den kommer bort från tanken. Ett par 2-3 mm kan nog göra mkt.

Jag har haft funderingar på ett Ranger 10r själv, som komplement till mitt 199, men efter en kommentar från en kille nere på Nya Zealand som har ett (och även ett 199 Ranger) så blev jag lite mer reserverad till den designen. Han skrev "My 10 Ranger seems much more powerful than my 199 but I think the main reason is the 199 wire pan supports are, imho, to tall. I think a 10R is well worth having, but I would wait for a good deal as you probably won't use it much, it is kinda scary." Vilket stämmer bra med dina erfarenheter, den bensinfyllda tanken blir tydligen skrämmande het i praktiskt bruk.
/Odd
PS
Din "större" förvärmarkopp skulle jag kunna vara intresserad av till dieselbrännaren - om du kan tänka dig att sälja...
 
Vilken historia! Kul att du delar med dig och grattis till ett driftsäkert kök.

Ang. 199:an och Ranger 10r, det är väl samma brännare på de köken va?
Jag kör bara fotogen för att inte riskera att flambera skägget vid övertryck i bränsletanken. Evt. är de utvecklade för enbart fotogen som bränsle?
Jag ska labba vidare med mitt hemmabyggda 10r. Böja ut brännaren (om möjligt) och montera en värmesköld (om det får plats). Har nu också en original Ranger som inte blir lika varm (!?). Men bränsletanken är svart och i stål (?), kanske gör skillnad. Och avståndet mellan brännarhuvud och bränsletank är några mm större (!?).

Ang. den större förvärmarkoppen så har jag faktist inte behov för den. Fick den på köpet när jag handlade massa annat av min lokala "storsamlare" som avvecklar sin samling. Så jag kan skicka den till dig i ett kuvert helt gratis. Du bidrar ju friskt i "the Stove community" här på forat. PM:a din adress till mig så fixar jag det.
 
Ang. 199:an och Ranger 10r, det är väl samma brännare på de köken va?
Såvitt jag vet så är det inte samma brännare trots att köken ser så lika ut, i 199 sitter det en 222-brännare, med spindeln in från höger (liknande 221-brännaren som sitter i 111T). Och i 10r sitter det en 9003-brännare, (liknande 9001-brännaren som sitter i 111C) med spindeln in från vänster. Alla fyra brännarversionerna är triple-fuel hattbrännare ("susbrännare") som med rätt kombinationer av munstycken och restriktorrör kan elda det mesta som flyter; alkohol, bensin, fotogen, eldningsolja, diesel, Jet-A1 etc. Jag kör min 199 på alkylatbensin, men det skulle inte falla mig in att sätta någon större/vidare kastrull än originalet på den - trycket i den allt hetare tanken skulle nog sända en sticklåga ut ur tryckavlastningsventilen rätt snart, och roligare än så kan man ha det... Och den 'kastrullen' rymmer i princip bara det vatten som går åt till en stor mugg te eller kaffe - vilket är vad min 199:a uteslutande används till.

Jag kör bara fotogen för att inte riskera att flambera skägget vid övertryck i bränsletanken. Evt. är de utvecklade för enbart fotogen som bränsle? Jag ska labba vidare med mitt hemmabyggda 10r. Böja ut brännaren (om möjligt) och montera en värmesköld (om det får plats). Har nu också en original Ranger som inte blir lika varm (!?). Men bränsletanken är svart och i stål (?), kanske gör skillnad. Och avståndet mellan brännarhuvud och bränsletank är några mm större (!?).
Fotogen är nog helt rätt, det är nästan fråga om inte t.o.m. eldningsolja vore rätt med den typen av 'förvärmning' ! Att ens fundera på bensin i den är nog gränsande till suicidaltendenser... Likadant med alkohol. ;-) 199:an har ju i alla fall en (väldigt spegelblank) värmesköld mellan brännare och tank. Ståltanken i 10 Ranger gör nog att värmen leds bort lite bättre än med en mässingstank.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
jokanv97 3.5 min med Nova Kök och brännare 13
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.