Lätt, bra och billigt kök för 2 pers?

Hej!

Jag ska köpa mitt första egna kök och gå vidare från en gammal Trangia-familjeklenod som är på tok för stor och tung. Vad ska man leta efter hos ett nytt kök? Jag skulle vilja ha möjlighet att laga mat för två personer, det får gärna vara lätt och kompakt och inte alltför dyrt. Jag har ett par gasbehållare sen vårt trangiakök gjordes om för att fungera med gas istället, så gärna ett gaskök. Hur mycket bör kokkärlet rymma? Jag äter för två personer även när jag inte fjällvandrar, och vill som sagt kunna laga mat till ytterligare en person också.

Vore fantastiskt med lite tips och råd, det är verkligen en djungel med olika kök!
 
Du skrev "laga mat" och alltså inte bara koka vatten. I så fall är nog Trangia 27-3 UL ett av de bästa och mest prisvärda köken du kan hitta, drygt 300kr + GB74 gasbrännare, totalt drygt 600kr.
Nya UL köken från Trangia är betydligt lättare än de gamla köken, och då får man 2st 1liters grytor, vindskydd och en fungerande stekpanna. T27-3 med gasbrännare istället för spritbrännare väger komplett 785g, gasbrännaren kan packas i köket ihop med tamoj, tändstickor, diskprylar mm.

Vi använder Trangia 27 när vi är ute två på tur. Det större T25 är mer lämpligt för 3 personer. Gasbrännaren ka man ju flytta mellan båda köken inför varje tur;)

Då jag ofta lagar mat i absiden till tältet uppskattar jag stabiliteten och lågans avskärmning i Trangiaköket.
 
Finns ju många fina små och lätta gasbrännare en del dyrare en del billigare
jag har en Optimus crux och en Msr pocket rocket, hyfsat billiga och funkar bra dock ingen piezotändare
Crux'en ryms ihopvikt under gasbehållaren!

Ta med dig en av kastrullerna från trangiat så har du ett kök :) vindskydd kan vara en ide att ta med, lätt att tillverka själv av folie eller liknande alternativt köpa ett färdigt.
köp en trefot tex primus att montera gasbehållaren på, blir lite mindre vingligt... ;-)

/Micke
 
Kök till 3

Egentligen säger du att du ska ha ett kök till tre personer vilket betyder att du behöver minst två grytor om du nu ska "laga" maten. Vilken gör att slutsatsen blir att du får ta ditt gammal trangia eller köpa ett nytt i samma modell eftersom dem fabriseras i lättare material än vad ditt gamla består av. Ska du däremot bara koka vatten så skulle jag kollat på primus ETA serien.
 
Jag röstar för trangia

Håller med föregående talare. Jag kollade själv mycket på kök när jag skulle gå vidare från min familjeklenod som också var ett gammalt Trangia. Hur jag än vände och vred på det så köpte jag ett Trangia. Kommer inte ihåg nu vilken modell men det finns ju många olika beroende på vad du vill ha för material, storlek och tillbehör.

Själv gillar jag aluminiumvarianten och inte teflon. Jag har inte Trangias gasbrännare utan en liten minibrännare för ca 300 kr som reservbrännare eller extrabrännare om man jag vill koka två grytor samtidigt.

Det är ju onödigt att ha med både gas och sprit men på längre turer så gillar jag att ha både och om den ena går sönder. På kortare turer så kan jag välja att bara ta med en kastrull och gasbrännare eller bara Trangia.

Jag lämnar ofta stekpannan hemma så sparar jag lite plats och vikt.

Många av köken som säljs nu tycker jag låter alldeles för mycket. Jag vill liksom inte sitta bredvid en jetmotor i skogen. Spritbrännare låter ingenting och gasbrännaren låter bara lite.

Och så är Trangia billigt som sagt.

Hoppas du blir nöjd med vad du än skaffar.
 
Tack för tipsen! Jag ha kikat en del på nyare Trangia-kök nu, men jag skulle gärna vilja ha något som är ännu lättare än även de nyare köken. Dessutom behöver jag inte två kokkärl - jag dricker varken kaffe eller te etc och matlagningen skulle mest bestå av snabb tillagning av couscous/quinoa och torkade grönsaker etc - alltså inget speciellt avancerat eller utrymmeskrävande.

Vad tror ni om http://www.outnorth.se/optimus/crux-terra-weekend-he.php?group=prod_prod_grp-s1/342? Bör jag då köpa till ett vindskydd? Blir det väldigt instabilt jämfört med Trangia och finns det i så fall något man kan göra åt det? Finns som större variant också, vad blir mest lagom? http://www.outnorth.se/optimus/terra-lite-he.php?nosto=productpage-nosto-1

Jag har tittat lite på den här också: http://www.outnorth.se/primus/expressstove-set.php?group=prod_prod_grp-s1/342, men då kan inte locket användas som stekpanna.

Dessutom - hur ligger det till när det gäller brännare - kan primus bara användas med primus gasbehållare och optimus bara med optimus gasbehållare t ex?

Tycker ni att jag tänker fel när jag tror att Trangia blir för stort och tungt etc? Det kanske egentligen bara är känslan av tyngden hos familjeklenodsköket som sitter kvar även när jag tittar på nyare Trangia :)
 
Tack för tipsen!

Tycker ni att jag tänker fel när jag tror att Trangia blir för stort och tungt etc? Det kanske egentligen bara är känslan av tyngden hos familjeklenodsköket som sitter kvar även när jag tittar på nyare Trangia :)

Har du vägt det gamla köket och jämfört med det nyare Trangiaköket? Hur mycket kan det skilja?
Och som du skriver du är inte i behov av två kastruller, då kan du väl plocka bort det ena.
Med trangia och gas får du ett stabilt och bra kök. Vill du ha en liten lätt och snabb anordning som är bra till att koka vatten finns en del nyare konstruktioner att välja på exempelvis från Primus. Ska du däremot laga pölsa eller lapskojs, koka fläsklägg etc då är de lite för klen. 😃
 
"Dessutom - hur ligger det till när det gäller brännare - kan primus bara användas med primus gasbehållare och optimus bara med optimus gasbehållare t ex?"

Standardgänga, passar även andra märken. :)

Det blir klart instabilare än trangian men som jag skrev tidigare en trefot hjälper en del.

Måste du välja då? trangia 27 är ju ett bra kök, köp till en liten brännare så kan du välja vad du tar med dig beroende på vilken aktivitet du skall ut på. (samma gasbehållare)

/micke

ps vägde en trangia 27 kastrull + msr p r kök+tamoj+spork= 233g tillkommer gas och ev vindskydd/lock (typ alu folie)

kolla även in de trådar som finns om kök! finns många bra knep och tips där!
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen! Jag ha kikat en del på nyare Trangia-kök nu, men jag skulle gärna vilja ha något som är ännu lättare än även de nyare köken. Dessutom behöver jag inte två kokkärl - jag dricker varken kaffe eller te etc och matlagningen skulle mest bestå av snabb tillagning av couscous/quinoa och torkade grönsaker etc - alltså inget speciellt avancerat eller utrymmeskrävande.

Vad tror ni om http://www.outnorth.se/optimus/crux-terra-weekend-he.php?group=prod_prod_grp-s1/342? Bör jag då köpa till ett vindskydd? Blir det väldigt instabilt jämfört med Trangia och finns det i så fall något man kan göra åt det? Finns som större variant också, vad blir mest lagom? http://www.outnorth.se/optimus/terra-lite-he.php?nosto=productpage-nosto-1

Jag har tittat lite på den här också: http://www.outnorth.se/primus/expressstove-set.php?group=prod_prod_grp-s1/342, men då kan inte locket användas som stekpanna.

Dessutom - hur ligger det till när det gäller brännare - kan primus bara användas med primus gasbehållare och optimus bara med optimus gasbehållare t ex?

Tycker ni att jag tänker fel när jag tror att Trangia blir för stort och tungt etc? Det kanske egentligen bara är känslan av tyngden hos familjeklenodsköket som sitter kvar även när jag tittar på nyare Trangia :)

Båda köken du listar är höga och blir vingliga, speciellt den större Optimus grytan på en liten toppmonterad brännare. Kommer dessutom att kräva extra vindskydd om du vill använda det på kalfjället där det oftast blåser. Förutom dessa aspekter är det svårt att slå ett Trangiakök på gaseffektivitet vilket även det är något man behöver bära.
Som svar på din fråga, ja jag tycker att du spontant tänker fel;) Börjar du lägga ihop vikterna för kokkärl+bra och stabilt vindskydd+brännare så är nya Trangia UL mycket konkurrensmässigt. Två grytor är inte fel ibland (även till att hämta vatten med), och behöver du inte den andra grytan på en tur bara lämna den kvar hemma. En gryta till 27 serien väger 80 gram vilket är mycket bra för en 1 liters gryta:
http://www.trangia.se/core/files/Weight table hemidan sv 2010.pdf

Något jag själv prioriterar förutom funktionalitet och vikt på längre vandringar är pålitlighet, och där är ett Trangia med gas svårslaget.

På frågan om gastub/brännar kompatibilitet noterar jag att du redan fått svar. Själv köper jag oftast gastuberna på Biltema eller Jula som har bättre priser än Primus:)
 
Kan bara instämma i argumenten ovan till fördel för Trangias 27;a ; stabilt, driftsäkert, "vindsäkert" och i förhållande till dessa förutsättningar mycket lätt och dessutom fördelaktigt prissatt !
 
Ni har övertygat mig - det får bli ett trangia :) Nu är frågan om jag ska köpa ett med en inkluderad gasbrännare eller om jag kan använda det gamla som jag har till det andra köket. Hur ser livslängden ut? Kan jag behålla den gamla brännaren så gör jag nog som Micke sa och köper en liten brännare också för att variera med :)
 
Beror lite på vilken brännare du har till ditt gamla Trangiakök. Är det första generationen som tillverkades av Engelska EPI-gas (styvt rör ca 1dm från brännarhuvudet samt orange slang) så passar inte den brännaren inuti köket vid transport. Dessutom är munstycket snålare inställt än dagens brännare (GB-74) som tillverkas av Primus. Den nya klarar även att ge värme till stekpannan vilket den första generationen inte klarar. Så här ser dagens modell ut:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök...trangia-Gasolbrännare-GB-74/p/1009407_1_Style

Tittar du på prisfrågan kostar ett 27-3 UL 339kr (inkl spritbrännare) medan ett 27-3 med gasbrännare kostar 695kr. Bara gasbrännaren just nu 379kr...så nästan samma pris att köpa 27-3UL+lös gasbrännare (då får du också spritbrännaren om du vill använda den någon gång).

Livslängden på gasbrännarna kan jag inte uttala mig om, har helt enkelt aldrig kört slut på någon. Jag har båda generationerna av brännare, den första inköpt ca 1988 och en GB-74 inköpt för 6-7 år sedan - båda fungerar fint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
47:an Löken Billigt ul enmanskök Kök och brännare 3
Avslut090305 Billigt kök på eBay! Kök och brännare 22
rojo Billigt Duossal Kök och brännare 0
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.