Lätt kök på längre tur?

Jag står i valet och kvalet mellan mitt Trangia med gastillsats och mitt Primus Alpine Micro gaskök inför sommarens fjälltur.

Primusköket är väldigt lätt och behändigt men jag ställer mig frågande till vindtåligheten.
Trangian är ju pålitligheten själv och funkar även i lite ruskigare väder.

Jag har bara använt Primusköket på helgturer i skogen så jag undrar om någon har erfarenhet av fjällbruk.

Ulf Schneeberger
 
Vikt......

Trangia köket väger ju en hel del om man jämför med Primusen och tillhörande kokkärl och det är ju en aspekt som man bör tänka på.
Vad beträffande vindtåligheten så har jag erfarenhet av det från en alpin tur i Schweiz. Det funkar hyfsat om du använder digsjälv som vindskydd.
Min bedömning:
Har du inget emot vikten och förväntar dig lite busväder så tycker jag att du kan köra på Trangia emd gastilsatsen. (Priset på dessa har ju gått ner på senare tid med har jag förstått)
 
Vindskydd

Du kan sy ett bra vindskydd i tyg och använda cykelekrar som pinnar, nackdelen är att det lätt blir brännt....
Det finns kraftigare aluminumfolie, ungsaluminum, frysaluminium, i butiken. Vik ihop en lagom bit tredubbelt och gör ett eget vikbart vindskydd. Klipp med kökssaxen ett lufthål i botten och ett hål i överkanten för kastrull hanken. Var vredet sitter på ditt kök ser du när du prövar hemma på köksbordet. Gör gärna vindskyddet rymligt så att du inte värmer din gasbehållare för mycket. Primus har dyra färdiga, men egentillverkade blir bäst.

Go lätttur

Johan K
 
Plåten från 50 cl ölburkar är ganska bra till vindskydd också, problemet är att en burk oftast blir för lite och det är lite bökigt att foga samman flera bitar. (Det kan vara lite trixigt att klippa isär burkarna utan att riva sönder dem också.)

Vill man ha lite tjockare än ugnsfolie så kan man köpa folieformar. Det finns t.ex. engångs serveringsfat som är ganska stora. Dessa börjar dock försvinna från butikerna "av miljöhänsyn". Jag såg t.ex. att Coop Forum skryter med att de slutat sälja muffinsformar av aluminiumfolie som en del av sitt miljöprogram.
 
Re: Vindskydd

johankse; sa:
Gör gärna vindskyddet rymligt så att du inte värmer din gasbehållare för mycket

Japp, detta är MYCKET viktigt! De vindskydd som Primus och MSR har på marknaden är till för gas- och bensin/fotogen-kök med slang från bränsleflaskan och inte typen där brännaren sitter direkt på gasflaskan (t.ex. Primus Alpine Micro). Detta eftersom det blir på tok för varmt för gasbehållaren om man brassar på ordentligt, vilket med lite tur bara kan leda till smält gasreglage eller piezotändare (har själv sett detta med egna ögon) och med lite otur till en styck sprängd gasbehållare precis framför dig. Ingen skoj upplevelse kan alla som sett en tryckbehållare flyga i luften...

Hoppas allt går bra för dig vilket kök du än använder.

/ Nicke

Ta det försiktigt och det som låter mest vettigt här tycker jag verkar vara vindskydd i tyg eller att sätta dig så att köket får lä.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.