Tips på lätt och hyffsat billigt kök

Ska ut och vandra om några dagar och letar efter ett kök med tillbehör, väga max 2 kilo och hyffsat billigt att köpa in, runt femhundringen.

Vad för typ av kök bör man rikta in sig mot? Finns det några bra återförsäljare i sthlms-trakten?

Kan detta vara något?
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=21414

Hur är det att flyga med gasbehållare? Kan man ta såna i bagaget?

Mvh Richard
 
Senast ändrad:
okej, misstänkte det. Är det lätt att hitta gasbehållare utomlands? Ska antagligen gå längst GR20 på korsika, borde väl finnas något där?
 
Om du menar allvar med viktgränsen 2 kg så är nog Trangia med gastillsats det bästa du kan få. Köket i sig väger kring ett kg, sen tillkommer gasflaskorna.

Trangiaköken är rätt tunga, men grymt bra att laga mat på i alla väder, vindskyddet är ju inbyggt.

/OJ
 
Om du vill ha just ett toppmonterat kök (som du länkade till) skulle jag hellre rekommendera ett Optimus Crux Lite, det kostar ca. 350kr och väger endast 72g. Lägg då till en lös Trangia-kastrull för 50kr och 80g, en tammoj för 35kr och 45g, en engångspajform som lock (säljs i 10pack på ICA) för 5kr och 3g.
Om du gör så har du ett komplett kök för en person som bara kostar 440kr och väger endast 200g.

Eftersom du var beredd på att låta köket väga 2kg har du då möjlighet att bära med dig 1,8kg mer god mat istället.

Som någon annan här ovan sa kan jag också rekommendera ett besök på addnature o, du bor i Sthlm. Om du bor i övriga landet är www.getout.se en väldigt bra webbutik.
 

avslutad210712

Gäst
Om du vill ha just ett toppmonterat kök (som du länkade till) skulle jag hellre rekommendera ett Optimus Crux Lite, det kostar ca. 350kr och väger endast 72g. Lägg då till en lös Trangia-kastrull för 50kr och 80g, en tammoj för 35kr och 45g, en engångspajform som lock (säljs i 10pack på ICA) för 5kr och 3g.
Om du gör så har du ett komplett kök för en person som bara kostar 440kr och väger endast 200g.

Eftersom du var beredd på att låta köket väga 2kg har du då möjlighet att bära med dig 1,8kg mer god mat istället.

Som någon annan här ovan sa kan jag också rekommendera ett besök på addnature o, du bor i Sthlm. Om du bor i övriga landet är www.getout.se en väldigt bra webbutik.

Fast sen tillkommer gastuberna också för det är lite trist och svårt att köra utan gas :)

Efter att ha lånat ett Primus ETApower kök under förra veckans sväng är jag fullständigt såld på funktionen på värmeväxlarfunktionen. Att koka upp lite vatten går så snabbt att det inte är klokt och stabiliteten i jämförelse med ett toppmonterat är liksom helt outstanding.

Min plan inför ensamvandringen nästa vecka var att köpa på mig en liten titankastrull, ett primus vindskydd av den nya modellen, en titanmugg som dubblerar som liten kastrull och sen använda mitt Crux men planerna ändrades till att nu blir det ett ETAPackLite kök med en titanmugg. Visst väger det lite mer än det absolut lättaste men det var helt fantastiskt hur bra ett ETA kök kokar vatten när det börjar ta slut gas i tuben jämfört med mitt Crux som tappar mycket av effekten när gasen tryter.
 
Fast sen tillkommer gastuberna också för det är lite trist och svårt att köra utan gas :)

Efter att ha lånat ett Primus ETApower kök under förra veckans sväng är jag fullständigt såld på funktionen på värmeväxlarfunktionen. Att koka upp lite vatten går så snabbt att det inte är klokt och stabiliteten i jämförelse med ett toppmonterat är liksom helt outstanding.

Min plan inför ensamvandringen nästa vecka var att köpa på mig en liten titankastrull, ett primus vindskydd av den nya modellen, en titanmugg som dubblerar som liten kastrull och sen använda mitt Crux men planerna ändrades till att nu blir det ett ETAPackLite kök med en titanmugg. Visst väger det lite mer än det absolut lättaste men det var helt fantastiskt hur bra ett ETA kök kokar vatten när det börjar ta slut gas i tuben jämfört med mitt Crux som tappar mycket av effekten när gasen tryter.

Självklart tillkommer gasen till vikten (och priset) som jag räknade upp. Men å andra sidan tillkommer gasen även till ett komplett trangiakök som kostar styvt 1000kr (inkl. gasbrännare) och då väger närmare 1,2kg.

Du väcker ju annars en annan intressant fråga, är det toppmonterat (mitt förslag) eller spindelkök (ditt förslag) som frågeställare är ute efter? Det finns ju tusen trådar om vad som är bäst här på utsidan så vi behöver kanske inte gå in på de bitarna här men om trådstartaren vill ha fler konkreta tips på kök bör han kanske säga vilken sort som han är ute efter.
 

avslutad210712

Gäst
Självklart tillkommer gasen till vikten (och priset) som jag räknade upp. Men å andra sidan tillkommer gasen även till ett komplett trangiakök som kostar styvt 1000kr (inkl. gasbrännare) och då väger närmare 1,2kg.

Du väcker ju annars en annan intressant fråga, är det toppmonterat (mitt förslag) eller spindelkök (ditt förslag) som frågeställare är ute efter? Det finns ju tusen trådar om vad som är bäst här på utsidan så vi behöver kanske inte gå in på de bitarna här men om trådstartaren vill ha fler konkreta tips på kök bör han kanske säga vilken sort som han är ute efter.

Gissar att han inte riktigt vet själv men själv hade jag nog inte trott att jag skulle köpa ett till kök men jakten på vikt gör att man lättar på plånboken i samma takt som ryggsäcken :)
 

NEEEEEEJ!
Kastrullerna är snorhala på undersidan och åker runt på brännaren som en smörklick i stekpannan. Räkna med att en hand går åt till att hålla i kastrullen hela tiden så om du inte är utrustad med tre armar är det ingen bra val.

I övrigt är det en fråga om plånbok och smak. Gasbehållare verkar finnas överallt i europa. Det är en ganska vanlig fråga på forumet om gas finns dit folk flyger för att vandra (tex. Korsika), så det är bara att söka.

/ANDERS
 
Min plan inför ensamvandringen nästa vecka var att köpa på mig en liten titankastrull, ett primus vindskydd av den nya modellen, en titanmugg som dubblerar som liten kastrull och sen använda mitt Crux men planerna ändrades till att nu blir det ett ETAPackLite kök med en titanmugg. Visst väger det lite mer än det absolut lättaste men det var helt fantastiskt hur bra ett ETA kök kokar vatten när det börjar ta slut gas i tuben jämfört med mitt Crux som tappar mycket av effekten när gasen tryter.
Jag kör med en Eta PowerPot (dvs Primus enliterskastrull med värmeväxlare) på ett Pocketrocket. Förutom att det går snabbt som faen att koka upp vattnet så blir det också stabilare än vanligt - värmeväxlarflänsarna passar in i spåren på kärlstöden på fickraketen. Har man ett pocketrocket och vill ha ett effektivare kök kan jag rekommendera att skaffa den lilla eta-kastrulllen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.