lätt kök

hej,

någon som har erfarenhet av etapacklite, primus lätta kök?
Skulle vara intressant att höra hur länge en 100g gastub skulle kunna räcka i fjällmiljö med detta kök.

litet tillägg, jag förutsätter att man plockar upp iskallt vatten från närmaste vattendrag (säg, 1l) och värmer det till kokning.

/tsd
 
Jag tror att det är mycket individuellt hur mycket bränsle som gå åt. Man lagar olika mycket mat, och framförallt gör man det på väldigt olika sätt. Om man bara värmer upp vatten, så går det ju inte åt så mycket bränsle.
 
Jag tror att det är mycket individuellt hur mycket bränsle som gå åt. Man lagar olika mycket mat, och framförallt gör man det på väldigt olika sätt. Om man bara värmer upp vatten, så går det ju inte åt så mycket bränsle.

Du har helt rätt, så i mitt fall la jag till att koka upp 1l kallt vatten för att göra det enkelt. En mer konkret fråga kanske blir hur många 1l kokningar av endast "kallt" vatten klarar 100g gas av? :)

Det finns säkerligen många som undrar vad det är för utetemp och vind vi pratar om etc men för mig är det intressant att höra erfarenheter, beskriv gärna hur länge det har räckt och i vilka omständigheter det gjort det så löser vi det och jag behöver inte specificera min fråga mer.

/tsd
 
Min snittförbrukning för barmark brukar ligga på 25 gram per person och dag, för vinter på 50 gram eller något mer per person och dag. Men då kokar jag enbart upp vatten och häller på olika rätter. Och jag använder vindskydd i nästan alla lägen. Det här gäller Primus Micron.

Jörgen
 
Korrigering; 50 gram räcker nog inte riktigt för vinterbruk. 60-70 gram är mer korrekt om jaghar snö att smälta och det är kallt. Konsterar jag efter senaste turen då gasen räckte men bara nästan...

Jörgen
 
Högst individuellt

Det handlar inte om gram och liter utan hur bra du väljer lä och verkligen nyttjar köket. Tillverkarsiffror och andras fältresutat visar bara hur de anser att det räcker och går åt. Individuella variationer är mycket stora, men för att få en egen uppfattning börja med 12 l vatten i en hink, nattkallt, mät temperaturen med en termometer och koka upp 10x1l vatten samt väg din gaspatron före och efter med gramnoggranna köksvågen, det blir din förbrukning under goda förhållanden, lägg på 15% för att säkra att du får varm mat och dryck sista dagen så kommer det nog att gå väl. Skrivpapper och blyertspenna är bra grejor till försöket.
Jag har hört dagsförbrukningar mellan 20 och 100 g per person och dag, min förbrukning vintertid ligger närmare 100 och en mild sommardag oftast över 25.
Du får gärna redovisa dina siffror när du prövat.
 
tack för svaren. MikaelW - kul länk.

Tämligen intressant kök, kan hända att man måste införskaffa för sommarens turer. Gillar konceptet som faller bättre in i mina krav än mitt befintliga omnifuel.

Ni som har ett etapacklite får gärna berätta vad ni tycker om det +-
 
Jag fattar inte!

EtaPackLite - Boil time: 3 mins 23 secs. Fuel used: 11 grammes = vikt på kök inkl kokkärl 713 gram
MSR Pocket Rocket - Boil time: 6 mins 20 secs. Fuel used: 15 grammes = 213 gram inkl kokkärl

Detta betyder att man gör av med 4 gram mer gas var gång man använder PR med andra ord och i runda slängar......... du kan laga mat/koka vatten 100 gånger med PR innan du kommit upp i vad EPL väger utan gas eller så att säga innan du kommit ut ur huset.

Eller har jag missat någonting? (eller snarare vad?)
 
EtaPackLite - Boil time: 3 mins 23 secs. Fuel used: 11 grammes = vikt på kök inkl kokkärl 713 gram
MSR Pocket Rocket - Boil time: 6 mins 20 secs. Fuel used: 15 grammes = 213 gram inkl kokkärl

Detta betyder att man gör av med 4 gram mer gas var gång man använder PR med andra ord och i runda slängar......... du kan laga mat/koka vatten 100 gånger med PR innan du kommit upp i vad EPL väger utan gas eller så att säga innan du kommit ut ur huset.

Eller har jag missat någonting? (eller snarare vad?)

Viktbesparing! Varför ta med mer gas än som går åt, pys ut lite överflöd och lämna det hemma.

Alternativet är väl snabbheten, är det så, så är det ju för sorgligt.


peter
 
litet tillägg, jag förutsätter att man plockar upp iskallt vatten från närmaste vattendrag

OT: Varför förutsätta det? Jag kokar både frukost och lunchvattnet inne i tältet (världens effektivaste vindskydd, dessutom med 0-vikt!) på morgonen, och ser då förstås till att ta in tillräckligt med vatten redan kvällen innan så att det hinner ljumma till sig. Det tjänar man faktiskt en hel del på! Dessutom är det jäkligt bekvämt att kunna puttra igång koket och äta frukost innan man kravlar ur säcken!

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 5
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.