Liten, lätt och billig gasbrännare

Det är lätt att glömma att räkna med vikten för gasflaskan:

Jag vägde en tom 110g gasflaska till 101g och en tom 230g gasflaska till 148g. En tom 0.5 L Petflaska för flytande bränsle vägde bara 21g.

Dessutom kan man ju hitta ännu mindre och lättare flaskor för dagsturerna du planerade. Trangiakastrullen och handtag har du ju redan, en kattmatburk kostar under 20 kr och resten har du förmodligen redan hemma.

Jag kokade mat varje dag i 4 veckor i somras på köket jag visade ovan. Det fungerade kanonbra och jag kommer inte att gå tillbaka till gas igen
 
Tack Vindaloo, men jag håller mig till gas. Jag är ingen gramjägare egentligen så vikten på själva gasflaskan bekymrar mig inte. Är bara på jakt efter ett mindre och lättare gaskök för en spottstyver för de där korta turerna då hela Trangiakitet är överflödigt.

25grams-brännaren verkar på papperet uppfylla mina krav och kostar inte mer än att jag vågar chansa så det får bli den. Ska bara klura ut hur jag fixar PayPal först....
 
hejsan erik
tack för påminnelsen om triangeln, bra komplement till T27 och T25.
mvh

Ja den förtjänar en bump! En smart konstruktion vikt kontra funktion. Sedan är Trangias gasbrännare vad jag förstår pålitlig och bra, så jag tänker att den kan vara värd den extra vikten. Inte den allra lättaste kombon, men värd att fundera på!
 
Hejsan,

Har beställt 25grammaren nu. :) Tack för tipsen!

Men triangeln har legat och gnagt i bakskallen hela natten så jag tror att jag under vinter ska ta fram lite av de gamla Macgyver-vibbarna och se om det inte går att göra en egen variant som är lite lättare än Trangias version. Få se hur det går, blir det bra så är det inte omöjligt att jag postar det här på forumet.

/lasse
 
Fick hem "kina-brännaren" igår.

Vikten var mycket riktigt 25gr och det verkar vara bra drag i brännaren. Lite ranglig och vek kanske men vad annat kan man förvänta sig på 25gram?

Blir perfekt!

/lasse
 

Bilagor

  • 20161026_191022_1477560308235_resized - Kopia.jpg
    20161026_191022_1477560308235_resized - Kopia.jpg
    94.7 KB · Visningar: 906
  • 20161026_191240_1477560306745_resized - Kopia.jpg
    20161026_191240_1477560306745_resized - Kopia.jpg
    81.6 KB · Visningar: 905
Intressant. Hittade två på wish. Får se när de kommer så kanske jag kan lägga ut en bild på dem. Nödbrännare på 25g kan ju vara kul att ha. 😊
Vad blev priset för din med frakt? 140kr hittade jag för inkl frakt.
 
Jag köpte precis en sån från Wish. Varning för leveranstid och att andra grejer som jag beställde samtidigt aldrig dök upp. Inga stora pengar, men ändå.

Jag tycker modellen verkar funkis som resev, men som sagt den sprider inte så bra, och dessutom tycker jag att i varje fall mitt ex tillåter lite för mycket gaspådrag. Om man vrider upp den, så verkar lågan nästan släppa och det är utan att vrida till max, och med rumstempererad tub.
Duger till mig själv men jag skulle inte våga låna ut den till nån.
 
Fick hem "kina-brännaren" igår.

Vikten var mycket riktigt 25gr och det verkar vara bra drag i brännaren. Lite ranglig och vek kanske men vad annat kan man förvänta sig på 25gram?

Blir perfekt!

/lasse

Jag har en likadan brännare, köpt på aliexpress för 10dollar inkl frakt. Fungerar klockrent, men ett vindskydd är ett bra komplement. Lågan fladdrar om man inte skyddar den mot vind.

Alla former av brännare och kök finns billigt på aliexpress och nästan alla priser inkl frakt hem till Sverige. Det enda nackdelen är att frakten ofta är runt 2-3veckor från Kina.

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Liten vindsäker oljelampa Kök och brännare 6
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6
Svenjohansson Liten bensinflaska Kök och brännare 18
brigas liten kaffepanna Kök och brännare 1
LeadHead Liten (30 cl) säkerhetsflaska? Kök och brännare 3
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
Göran_ Lågviktsbrännare - billig? Kök och brännare 30
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
jamo Om du vill ha en billig toppgasbrännare Kök och brännare 1
chinerunner Billig stekhäll! Kök och brännare 5
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
haskell Någorlunda billig och _lätt_ visp sökes Kök och brännare 7
x-treme Stormkök a la billig modell. Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.