Förstärkta vandringsbyxor för korta personer

lundhags fjällräven byxor

Lundhags traverses stretch i bak och knä är ok när det är varmt ute, ventilerar bra. Värre tycker jag det är när det är kalla vindar som drar rakt igenom de partierna med stretch. Även myggen gillar visst att sätta in sugrören genom stretchen. Annars så sitter byxan väldigt bra!
På Fjällrävens Vidda har man tagit till rejält vid midjan. Jag väger 77,5 och är185 cm lång, byxorna måsta dras fast rejält med livremmen för att inte glida av. Gick således ner en storlek men då har jag upptäckt att byxorna har en tendens att glida upp över kängskaftet när man tar höga kliv eller sätter sig på huk.
Provade Vidda Pro och dom byxbenen glider ej upp pga förböjda ben, bra Fjällräven. Men Vidda Pro är lågt skuren i midjan och det tycker jag känns obekvämt...
Det är inte lätt att hitta den perfekta byxan. Kanske det blir knickers till höstvandringen.
 
Jag gav upp att hitta ett par passande byxor. De som var intressanta med förstärkning satt kasst. Det fanns inte en modell som passade mig varken kring midjan eller längdmässigt. Jag hade satt mina förhoppningar till de med rålängd men det har inte en butik jag varit inne på haft för de modeller som var intressanta :/ Får bli att vandra med haremsbyxor helt enkelt. Sämst för att vandra i skog och mark med x)
 
Behövs det några förstärkningar?

Jag är 174,5 lång, har midjemått under 80 och väger 68 kg. På förra sommarens vandringar, i Schweiz, Norge och Italien använde jag en träningsoverall av märket Adidas,
i den mån jag behövde långbrallor. Hela stället vägde 400 gram, vilket är mindre än bara ett par sådana där förstärkta brallor väger.

Vid kallare väder kan/kunde jag dra min lätta regnbrallor över.

Vad man ska med de där förstärkningarna till vet jag inte.
 
Fler storlekar

Kan bara instämma när det gäller ITAB:s vandringsbyxor. De finns, till skillnad från de dyrare fabrikaten, i ett urval av storlekar som passar många fler kroppstyper.

Vad gäller kvalitet så kan jag bara helt ovetenskapligt jämföra med Fjällrävens enklare modeller som jag också har och där står sig ITAB-byxorna hittills (efter två säsonger i alla fall) bra i konkurrensen.

Att kunna erbjuda 15 storlekar istället för 5 på samma byxmodell är i mina ögon på ett sätt också ett kvalitetstecken...
 
Hur långt ner satt försärkningarna då?
När du står på knä är det ju undersidan knät och övre delen av smalbenet som är i backen. :)

Så länge övre kanten av knäskyddet i ett par arbetsbyxor är mitt på knäskåpen när man står så funkar dom bra när man står på knä.

Ett alternativ kanske kan va Klättermusen Gleipner för 1950kr eller annat från deras outletlista? Som väl ändå kostar en del, men men :)
 
Är de förstärkta? :)
Sorry, missade att svara på den här. Insåg att jag skrivit fel byxmodell också, det var de här jag menade:
http://www.haglofs.com/sv-SE/produk...-skirts/dam/rugged_q_mountain_pant_sv-se.aspx

Förstärkning vet jag inte riktigt vad du menar med, det är nån stretchhistoria i baken och på knäna, men de är hållbara iaf, jag kraschade ordentligt med cykeln på en asfaltsväg för ett tag sedan. Diverse sår på knät, men inget hål i byxorna, faktum är att man knappt kan se att jag misshandlat dem, vilket är mer än man kan säga om mitt stackars knä...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.