Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer?

Hej,

I sommar så ska jag och killen vandra i fjällen i 1 vecka och vi håller på och köper på oss allt man behöver :) Ett stort problem för mig är vandringsbyxorna.
Jag är en stor tjej med stora lår och rumpa och jag provade idag ett par vandringsbyxor i från Fjällräven i storlek 46, deras största storlek de hade och jag fick dem knappt över rumpan :/

Jag har försökt att googla runt efter sidor där de säljer större storlekar än storlek 46, men jag hittar inget. Finns det någon här som kan hjälpa mig? :)
 
Man behöver inte köpa byxor specifikt avsedda för vandring. Välj bara byxor med minst 50% syntet, så torkar de fort . Arbetsbyxor eller tights kan fungera utmärkt
 
Hej,

I sommar så ska jag och killen vandra i fjällen i 1 vecka och vi håller på och köper på oss allt man behöver :) Ett stort problem för mig är vandringsbyxorna.
Jag är en stor tjej med stora lår och rumpa och jag provade idag ett par vandringsbyxor i från Fjällräven i storlek 46, deras största storlek de hade och jag fick dem knappt över rumpan :/

Jag har försökt att googla runt efter sidor där de säljer större storlekar än storlek 46, men jag hittar inget. Finns det någon här som kan hjälpa mig? :)
Provat killmodeller? Brukar dels finnas i större storlekar generellt, dels ha rakare skurna ben, dvs inte lika idiotiskt avsmalnande mot knäna. "Priset" är att de samtidigt blir jättestora kring midjan, men modeller med enkel baksöm går ju att sy in. Du får räkna med att få klippa av byxbenen, så välj rålängd.

MIlitärbyxor brukar ha vettigare snitt, både M59 och M90 har hyfsat "baggy" benvidd, men diverse 3/4 cargobyxor somt t ex dessa tycker jag är ännu skönare. Klipp av alla onödiga bomullsband och tvättimpregnera, och du har sköna, bekvämt skurna, slitstarka brallor till en bråkdel av Fjällräven-priserna. Finns varianter med 50% polyester, men jag tycker inte det är så avgörande, när man ändå impregnerar.

Du är inte ensam om problemet, det är modet och kroppsidealen som är helt obegripligt korkade, och Fjällräven tycker jag hör till de värre. Man skulle tro att jag som är smal om midjan och rumpan skulle vara nöjd, men jag har aldrig kunnat ha deras byxor. Det räcker med att man är försedd med vältränade lårmuskler i stället för anorektiska Barbie-ben, för att man ska ha svårt att hitta vettiga tjejbrallor överhuvudtaget.
 
Spontant verkar det som om inga tillverkare, iaf ingen av de jag titta på nu: FR, Haglöfs, Lundhags, ITAB, Arcteryx har storlekar större än 46 i dam.

ITAB har D-storlekar i herr om det skulle kunna vara något.

Nej precis, alla verkar bara ha upp till 46 i storlek för tjejer. Men fröken stor-rumpa här vill inte stanna hemma i sommar så jag får nog ta och kolla upp herrstorlekar då och hoppas att det inte spelar allt för stor roll om det är dambyxor eller herrbyxor (förutom att herrbyxorna kanske är längre i benen, men det kan man sy upp i värsta fall).
 
Provat killmodeller? Brukar dels finnas i större storlekar generellt, dels ha rakare skurna ben, dvs inte lika idiotiskt avsmalnande mot knäna. "Priset" är att de samtidigt blir jättestora kring midjan, men modeller med enkel baksöm går ju att sy in. Du får räkna med att få klippa av byxbenen, så välj rålängd.

MIlitärbyxor brukar ha vettigare snitt, både M59 och M90 har hyfsat "baggy" benvidd, men diverse 3/4 cargobyxor somt t ex dessa tycker jag är ännu skönare. Klipp av alla onödiga bomullsband och tvättimpregnera, och du har sköna, bekvämt skurna, slitstarka brallor till en bråkdel av Fjällräven-priserna. Finns varianter med 50% polyester, men jag tycker inte det är så avgörande, när man ändå impregnerar.

Du är inte ensam om problemet, det är modet och kroppsidealen som är helt obegripligt korkade, och Fjällräven tycker jag hör till de värre. Man skulle tro att jag som är smal om midjan och rumpan skulle vara nöjd, men jag har aldrig kunnat ha deras byxor. Det räcker med att man är försedd med vältränade lårmuskler i stället för anorektiska Barbie-ben, för att man ska ha svårt att hitta vettiga tjejbrallor överhuvudtaget.

Hej! Jo, jag har precis börjat kolla lite på herrmodeller. Jo, benlängden lär ju bli problemet i sånna fall, men då får jag klippa av en bit och hoppas att det funkar :)
Jo, håller med. Med tanke på att det finns kvinnor i alla möjliga storlekar så hade jag önskat mer variation på storlekarna. De tjejer som arbetade i affären hade alla på sig Fjällräven vandringsbyxor och de tjejerna var smala, men trots det så satt vandringsbyxorna tight i rumpan på dem och på vissa satt de även tight om låren. Sjukt egentligen att det ska vara såhär -_- Man blir ju ledsen och känner sig inte särskilt välkomnad och inkluderad :/

Tack för mycket bra hjälp! :)
 
Lycka till, du är som sagt inte ensam :).
Förresten har jag just sett att M90-byxorna finns i enfärgat grönt, om man inte står ut med camo. Jag har använt dem en hel del, bl a till utförsåkning. Sköna och generösa om låren utan att bilda påsar på rumpa och mage, lagom kraftiga och "rätt" blandning av bomull/polyester.
Själv väljer jag hellre lättare (och ljusare) 3/4-byxor, men skulle jag välja mellan något av de dyra "friluftsmärkena"och M90, skulle valet vara självklart.
 
Lycka till, du är som sagt inte ensam :).
Förresten har jag just sett att M90-byxorna finns i enfärgat grönt, om man inte står ut med camo. Jag har använt dem en hel del, bl a till utförsåkning. Sköna och generösa om låren utan att bilda påsar på rumpa och mage, lagom kraftiga och "rätt" blandning av bomull/polyester.
Själv väljer jag hellre lättare (och ljusare) 3/4-byxor, men skulle jag välja mellan något av de dyra "friluftsmärkena"och M90, skulle valet vara självklart.

Jo, jag får nog kanske kolla på de byxorna du har länkat till, för jag tror att herrbyxor blir alldeles för långa för mig nu när jag har kollat på storleksguiden. Jag är inte särskilt lång, bara ca 75 cm i innerlår och de byxorna som jag hade kollat på var typ 102 i innerlår, vilket innebär att jag måste skära bort nästan 30 cm av benen. Men då tänker jag på allt annat som kanske hamnar väldigt långt ner, så som fickor :/ För stor för tjejbyxor och för kort för herrbyxor, så onormal jag känner mig -_-
 
Kanske kan köpa zip-off brallor och helt enkelt dra bort nedre delen ;)

Konstigt egentligen att fjällräven m.fl. inte gör brallor som är anpassade för kvinnor med stora lår/rumpor, måhända att jag är lite fördomsfull men vandras det mycket är det ju inte helt osannolikt att låren och rumpan byggs lite tänker jag. Deras målgrupp borde ju vara lite stabilare (och nu menar jag både män och kvinnor) personer.

Min fru fick gå upp 2-3 storlekar (från typ 36-38 till 42) och hon är inte speciellt stor.

Jag säger bojkott (Observera ironi med ett litet uns av sanning) på fjällrävens brallor tills de gör verklighetsförankrade storlekar på sina kläder! (synd bara att de är så najs i övrigt...)
 
Kolla om Bergans har något som kan passa, de är generösa i storlekarna. Förut hade jag storlek 52 i kläder, då körde jag herrbyxor från framförallt MKinnley eller byxor från Kapahl där det iaf vissa säsonger fanns helt ok syntetbyxor.
Förr hade fjällräven enstaka vidare modeller, synd att de slutat med dessa.
Byxor som passar över låren är dock fortfarande ett problem, skönt med byxor med strech (haglöfs och lundhags har vissa vidare modeller)
 
Senast ändrad:
Du är inte ensam om problemet, det är modet och kroppsidealen som är helt obegripligt korkade, och Fjällräven tycker jag hör till de värre. Man skulle tro att jag som är smal om midjan och rumpan skulle vara nöjd, men jag har aldrig kunnat ha deras byxor. Det räcker med att man är försedd med vältränade lårmuskler i stället för anorektiska Barbie-ben, för att man ska ha svårt att hitta vettiga tjejbrallor överhuvudtaget.

Nej, du är verkligen inte ensam om problemet! Jag har ofta problem med att byxor sitter för tight (nästan rörelsehindrande) över lår och vader men att det liksom glappar i ryggen. Tycker mig inte vara särskillt oproportionerlig men tydligen är jag det. Har spelat fotboll, innebandy och simmat mycket fensim när jag var tonåring vilket byggde upp starka och ffa bulliga muskler. De är mycket bra att ha, starka och fina men verklar inte passa med gengse ideal.

Jag löste det så att jag köpte herrstorlek på mina FR och bad svärmor fixa till bensluten (då jag är kass på att sy och inte äger en symaskin). Hade ett tag ett par gamla målarbyxor (tror jag det var) som var gjord för en "kort, tjock gubbe" - de var underbara men lämnades av misstag blöta i segelbåten över en höst-vinter och fick därefter åka till byxhimlen... (Liknande de här: http://www.blaklader.com/se/produkt...r/muraremalare/10911210-byxa-malare/vit-1000/) Och när jag letade vidare lite så hittade jag bla den här: http://www.blaklader.com/se/produkt...striservice/14001800-byxa-service/svart-9900/ som verkar ha breda byxor i liten storlek. Kanske kan det funka med kläder från den här tillvekaren?

Jag fattar inte varför man vill ha så tighta kläder i friluftssammanhang. Jag vill kunna röra på mig utan att det stretar emot, drar och spänner. Okej, det finns säkert en del som tycker att det funkar bra men jag föredrar friktionsfritt ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
aik_putte Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs Kläder 7
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
sajberjohan Vandringsbyxor Kläder 25
zzeezz Vandringsbyxor? Kläder 40
Vandringsbyxor Kläder 6
Elserrr Stora damkläder? Kläder 0
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Inakol Lååånga ben och stora damkängor! Kläder 7
Maskinisten Stora storlekar? Kläder 4
krukhuvud Stora snowboardkläder Kläder 1
Stor Stora jackor Kläder 1
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Mr. O Friluftsbyxor större storlekar Kläder 1
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
blimp storlekar hos roberts.pl Kläder 6
An1000 Mountain Works - storlekar och passform? Kläder 1
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
kopano Storlekar Icebug MR2/Gryllo Kläder 1
Vättlefjäll Olika storlekar i USA och Europa? Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
lacrits68 kläder-storlekar? Kläder 3
branwen Små storlekar Kläder 5
Nalta_eljest Klättermusen storlekar? Kläder 2
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
Stentor Tierras storlekar Kläder 6
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
Kurt Wicke Norrøna-storlekar Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.