Hjälp att välja vandringsbyxor

Efter att ha traskat runt med ett par gamla jack & jones byxor nu ett tag skulle jag vilja satsa på ett par andra. De ska vara bra för vandring och jag vill att de ska tåla regn & vind bra samtidigt som de bör andas och vara slitstarka. Helst skulle jag vilja kunna använda dem året om (dvs även i snö) men kanske inte de allra varmaste sommardagarna. Finns det sådanna här byxor? Allra helst skulle jag vilja kunna ta bort benen så de kan bli som shorts på sommaren, men inte om detta kompromissar t.ex. regnskyddet eller annat. Fick rekommenderat Klättermusen Megin byxorna av en kompis men tycker de är dyra och har ingen aning om hur bra de är egentligen. Någon som vet eller har andra tips? Tacksam för svar.
[Ändrat av Gohan 2006-08-27 kl 16:04]
 
Byxor...

Själv valde jag att prova med Vildmarksbyxan och Fjällbyxan från ITAB. Dessa visade fungera väl över förväntan! Mycket lätta och bekväma, inga störande invändiga sömmar eller annat. Har använt dessa i stort sett alla väder utan sandstorm, och de duger mer än utmärkt för mig! Knäpplåset med resår i fotänden tillåter att knäppa ihop byxan över vaden, för att på så sätt få en behagligare byxa vid varma dagar.
 
En tunn skön byxa för sommarfjället är denna:

http://www.addnature.com/product.as...PANT&mscssid=H2BTMM5T38AC8G81K234C83M6VXDBFRD

Just nu 499:- för medlemmar på addnature.

Byxan är väldigt tunn och mycket lätt. Precis vad jag efterfrågar för en byxa för sommarfjället. Den kräver dock ett litet sömnadsarbete eftersom bensluten är kassa. Jag satte dit dragsko istället för den befintliga lösningen.

Att använda samma byxa året runt känns inte lockande för mig, även om jag använder tunna byxor även på vintern.

/Andreas
 
ala; sa:
En tunn skön byxa för sommarfjället är denna:

http://www.addnature.com/product.as...PANT&mscssid=H2BTMM5T38AC8G81K234C83M6VXDBFRD

Just nu 499:- för medlemmar på addnature.

Byxan är väldigt tunn och mycket lätt. Precis vad jag efterfrågar för en byxa för sommarfjället. Den kräver dock ett litet sömnadsarbete eftersom bensluten är kassa. Jag satte dit dragsko istället för den befintliga lösningen.

Att använda samma byxa året runt känns inte lockande för mig, även om jag använder tunna byxor även på vintern.

/Andreas

Föreslår samma typ av byxa. Om man vill ha en byxa som klarar alla väder blir den inte särskilt väl anpassad till något väder. En regntät byxa "andas" med nuvarande material alltid mycket dåligt, även om reklamen lätt ger andra intryck. Personligen tycker jag det är synnerligen svettigt, obehagligt och tungt att gå i regnbyxor när det inte regnar.

Man har det bekvämare med en tunn, ventilerande men vindtät byxa som kompletteras med en lätt, regntät byxa när det är dåligt väder. Dessutom väger dessa två byxor mindre än allt-i-ett-byxan. NÄr det är kallt kompletterar man med lämpligt antal lager underställ eller fleecebyxor under.

Jörgen
 
NUI; sa:
ala; sa:
En tunn skön byxa för sommarfjället är denna:

http://www.addnature.com/product.as...PANT&mscssid=H2BTMM5T38AC8G81K234C83M6VXDBFRD

Just nu 499:- för medlemmar på addnature.

Byxan är väldigt tunn och mycket lätt. Precis vad jag efterfrågar för en byxa för sommarfjället. Den kräver dock ett litet sömnadsarbete eftersom bensluten är kassa. Jag satte dit dragsko istället för den befintliga lösningen.

Att använda samma byxa året runt känns inte lockande för mig, även om jag använder tunna byxor även på vintern.

/Andreas

Föreslår samma typ av byxa. Om man vill ha en byxa som klarar alla väder blir den inte särskilt väl anpassad till något väder. En regntät byxa "andas" med nuvarande material alltid mycket dåligt, även om reklamen lätt ger andra intryck. Personligen tycker jag det är synnerligen svettigt, obehagligt och tungt att gå i regnbyxor när det inte regnar.

Man har det bekvämare med en tunn, ventilerande men vindtät byxa som kompletteras med en lätt, regntät byxa när det är dåligt väder. Dessutom väger dessa två byxor mindre än allt-i-ett-byxan. NÄr det är kallt kompletterar man med lämpligt antal lager underställ eller fleecebyxor under.

Jörgen

Det är det här som kalls lager på lager.

Själv är jag inte förtjust i zippoff då funktionen stör mer än den löser i mina ögon. Vikt och styvhet i blixtlåset är givet, men få talar om skav från blixtlås och sömmar som besvärar flera. Själv är jag rätt svag för blandbyxor dvs syntet och naturfiber. Känns skönt mot huden de få månader man kan använda dem som enda lager. Torkar snabbt och är lättskötta. Vilken textilvikt man vill han är ett egetval, rymliga och höga är att föredra. Jag föredrar tunna och lätta, bara de är relativt vindtäta. Stormar det riktigt är regnbyxor eller holkar (lösa ben) utanpå rätt väg. Naturfiber och syntet i underlagret/en bjuder på värmen till vintern.
Om du söker på byxor kommer du få fler praktiska tips här på utsidan. Gör gärna det.

Go tur
 
tycker oxå att alvädersbyxor är läskiga och jag får infanterield av bara tanken. använder tunna luftiga byxor som torkar fort på sommaren, dessa förstärks med tunt och lätt regnställ vid behov.
 
johankse; sa:
Själv är jag inte förtjust i zippoff då funktionen stör mer än den löser i mina ögon.

Byxan jag länkade till är inte zipoff. I fjällen är det sällan så varmt att jag inte trivs bra med tunna långbyxor.

//AA
 
ala; sa:
johankse; sa:
Själv är jag inte förtjust i zippoff då funktionen stör mer än den löser i mina ögon.

Byxan jag länkade till är inte zipoff. I fjällen är det sällan så varmt att jag inte trivs bra med tunna långbyxor.

//AA

Intressant - själv har jag allvarliga funderingar på att inte ta med några andra långbyxor än regnbrallorna.

Har kört med kombibrallor några år och märkt att jag kör "nedcabbat" den mesta tiden. Det ska mycket till för att man ska frysa om benen medan man går, och när man inte går eller vädret är risig kan man ändå köra med regnbrallor.
Självklart finns myggaspekten där, så lösningen är mindre bra i sommarskogen.
 
Nordesjö; sa:
ala; sa:
johankse; sa:
Själv är jag inte förtjust i zippoff då funktionen stör mer än den löser i mina ögon.

Byxan jag länkade till är inte zipoff. I fjällen är det sällan så varmt att jag inte trivs bra med tunna långbyxor.

//AA

Intressant - själv har jag allvarliga funderingar på att inte ta med några andra långbyxor än regnbrallorna.

Har kört med kombibrallor några år och märkt att jag kör "nedcabbat" den mesta tiden. Det ska mycket till för att man ska frysa om benen medan man går, och när man inte går eller vädret är risig kan man ändå köra med regnbrallor.
Självklart finns myggaspekten där, så lösningen är mindre bra i sommarskogen.

Helt rätt! Med risk för att låta som en inbiten UL:are ( :) ), varför ha med sig ett par långbyxor när man ändå har regnbyxorna med? I hård blåst, noll-gradigt och snöblandat gick jag med tunna haglöfs climatic byxor, endast överdel, samt regnbyxorna. Alldeles lagom. När man stannar för en fikapaus brukar i vart fall jag leta upp en ordentlig sten att sätta sig bakom. Fram med liggunderlaget så klarar man en normal fikapaus utan att frysa. Nederdelen på byxorna ligger hemma i garderoben. Kanske att jag tar med dem på en hösttur men det vete fasiken.

Ska jag handla nya byxor blir det troligen ett par zip-off, eller knälånga. Fördelen med zip-off är ju att man faktiskt har 2 par byxor då. Och något skav från dragkedjan har jag aldrig märkt av.

I myggsvärmar kan man dra på sig regnbrallorna om man nu störs av våra små surrande vänner. Skulle det nu bli svettigt tycker jag inte det är så farligt. Det är värre att bli dyngsvett om överkroppen.

Ett par ITAB byxor (ej zip-off) har jag med och tycker de är helt OK för små utflykter i skogslandet vår och höst. Jag tror de var fjällbyxan och tycker den är lite för varm för fjällen. Jag blir snabbt varm bara jag rör på mig.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Helt rätt! Med risk för att låta som en inbiten UL:are ( :) ), varför ha med sig ett par långbyxor när man ändå har regnbyxorna med? I hård blåst, noll-gradigt och snöblandat gick jag med tunna haglöfs climatic byxor, endast överdel, samt regnbyxorna. Alldeles lagom. När man stannar för en fikapaus brukar i vart fall jag leta upp en ordentlig sten att sätta sig bakom. Fram med liggunderlaget så klarar man en normal fikapaus utan att frysa. Nederdelen på byxorna ligger hemma i garderoben. Kanske att jag tar med dem på en hösttur men det vete fasiken.

...

I myggsvärmar kan man dra på sig regnbrallorna om man nu störs av våra små surrande vänner. Skulle det nu bli svettigt tycker jag inte det är så farligt. Det är värre att bli dyngsvett om överkroppen.
Prexis, ser man att det blir en regnig och kall dag (t ex på höjd) så går man i underställsbyxorna + regnbrallor, och vill man ha endast knottskydd (OBS: funkar naturligtvis inte mot mygg) så kan man gå enbart i underställsbrallorna.

Tidigare har behovet av kalsonger ifrågasatts, men själv känner jag att jag vill ha ordning på "paketet". Så, jag bytte boxershorts mot ett par korta tights (cykelbyxor) och vips så behövdes inga korta vandringsbyxor/zip-off. I det stekande väder som rådde i år fick jag på köpet snygga bikiniränder av cykelbyxorna, men det kan jag leva med.
 
pal2; sa:
(...) fjällbyxan och tycker den är lite för varm för fjällen. Jag blir snabbt varm bara jag rör på mig.

Jag har reflekterat över en sak: varför är det alltid fjällvandringsvarianten av byxor som är rejälast och tåligast?
På vanlig svenne-fjällvandring går man ju mest omkring och går, och det finns sällan besvärande undervegetation som river och sliter i kläderna.

Byxor för skogsliv, däremot, bör ju tåla betydligt mer. Skogsliv är ju ofta mer arbete, liksom.
 
Strykarräven; sa:
Prexis, ser man att det blir en regnig och kall dag (t ex på höjd) så går man i underställsbyxorna + regnbrallor, och vill man ha endast knottskydd (OBS: funkar naturligtvis inte mot mygg) så kan man gå enbart i underställsbrallorna.

Tidigare har behovet av kalsonger ifrågasatts, men själv känner jag att jag vill ha ordning på "paketet". Så, jag bytte boxershorts mot ett par korta tights (cykelbyxor) och vips så behövdes inga korta vandringsbyxor/zip-off. I det stekande väder som rådde i år fick jag på köpet snygga bikiniränder av cykelbyxorna, men det kan jag leva med.

Underställsbyxor=långkalsonger? Normalt har jag faktiskt med mig långkalsonger när jag går i fjällen, även på sommaren, men jag vet inte varför. Kan inte påminna mig om att jag använt dem någon gång.

Cykelbyxor lät ju lite nytänkande. Har fjällräven och andra byxtillverkare skickat torpeder ännu?? :) Har aldrig haft på mig tights, men jag skulle sakna fickorna.

Det där vädret med snö och noll-gradigt, det _var_ i år det! Stekande väder såg då inte jag mycket av. Some guys have all the luck

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.