Vandringsbyxor

Behöver ett par nya byxor för vandring och allmänt skogsliv, men har redan ett par av den beryktade T&P Fjällbyxa. Nåhon som har några andra bra förslag?
 
Jag kör sedan ett par år tillbaka med shortsdelen av ett par Haglöfs zip-byxor i deras climatic material. Sen ett par Tierra goretex brallor med hellånga dragkedjor i sidan. Ett lite längre variant (inte sälka) med hängslen. Har samma Tierra brallor på vintern för skidåkning. Då klarar jag praktiskt taget alla vädertyper på sommar/höstfjället tycker jag. Att jag kan ha samma GT brallor på fjällvandringar som på skidturerna är ju ekonomiskt attraktivt tycker jag.

Peter
 
Kör med ett par Fjällräven Barents, mycket bra byxor som är tillverkade i G1000-väv!
 
Varför vill du inte ha Itab-brallan?

De är de bästa i den genren som jag har testat. Har även ett par Haglöfs Nansen Fjell Pants, som ju är rejäla brallor i helsyntet, men de har en skavande söm i knäets förböjningsveck. Helt idiotiskt.
Så jag köpte ett par Itab-brallor, som är bra mycket skönare.

Ett annat alternativ är såklart mjukskal, men då blir det ännu dyrare.
 
Jag valde mellan Fjällräven Vidda och Haglöfs Rabot Zip när det var dags att ersätta tidigare uttjänta vandrarbyxor. Det blev både och :)

Vidda är oerhört bekväma, vida och luftiga. Lite väl många fickor, men jag hittat användning för dem alla. Jag går gärna med dem även hemma för att de är så sköna.

Rabot Zip är snävare skuren. Jag upplevde att Zip var skuren på ett sätt som passade mig något bättre än den utan delbara ben (vet inte vad skillnaden egentligen är). Möjligheten att ta av benen eller att bara öppna till hälften för bättre ventilation är kanon. Jag upplever att Rabot Zip med den snävare skärningen och förböjda knän är något bekvämare än Vidda vid mer kuperad terräng, "hill-walking".

/Lennart
 
Grönt är skönt!

Arméns gamla M-59 brallor har alltid funkat för mig, och inhandlas till det facila priset av 150-200 riksdaler på edert lokala överskottslager. Flashigt? -Nej, praktiskt? JA!

Mvh Punkarn
 
Vore kul med något nytt, men det lutar nästan åt ett par nya ITAB brallor =)

Nordesjö; sa:
Varför vill du inte ha Itab-brallan?

De är de bästa i den genren som jag har testat. Har även ett par Haglöfs Nansen Fjell Pants, som ju är rejäla brallor i helsyntet, men de har en skavande söm i knäets förböjningsveck. Helt idiotiskt.
Så jag köpte ett par Itab-brallor, som är bra mycket skönare.

Ett annat alternativ är såklart mjukskal, men då blir det ännu dyrare.
 
sajberjohan; sa:
Vore kul med något nytt

Då känns väl ett par mjuskalbrallor bra?

Ska man ha 65/35-poplin vinner ju Itab över Fjällräven (särskilt om man är lång), men för samma byxtyp i helsyntet finns det ju en del alternativ. Tierra, till exempel.

Och som Lennart sade är ett par kombibrallor förträffligt mångfunkis. Jag har ett par Fjällräven-kombisar i deras mikrotyg, som jag använder när det ska fjällvandras eller resas. Lätta, snabbtorkande och vindtäta.
Men om det ska brötas i blöt och risig terräng kommer Itab-byxorna på.
 
Kör med M59:eek:r och ett par Haglöfs Rabot zip, mycket nöjd ned båda. M59:eek:rna är i princip omöjliga att slita ut och dessutom som nämnts billiga.

Mvh
Uffe
 
Re: Grönt är skönt!

Punkarn; sa:
Arméns gamla M-59 brallor har alltid funkat för mig, och inhandlas till det facila priset av 150-200 riksdaler på edert lokala överskottslager. Flashigt? -Nej, praktiskt? JA!

Mvh Punkarn


Jag använder också mod-59. Fullt duglig byxa för normalt friluftsliv. Ett par av byxorna har gjorts om till långshorts, dessa använder jag vid väderklek ner till 0 grader. När det är så kallt kombineras dessa med militärens benvärmare.

Var ute på en helgtur med en Belgare i början av april.
Han var så betuttad i mina långshorts att han frågade ett par gånger om vart dessa kunde köpas.
Så för vissa är de verkligen "flashiga"!
 
M59:an har jag använt och gillade de aldrig riktigt.

Gjorde en koll på Taiga och fastnade för deras Forest kollektion både jackan och byxan. Nu är det Gore tex och kanske lite för varmt för sommaren men skulle kunna vara ett bra komplement till mina ITAB brallor. Någon som testat dessa?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.