Vandringsbyxor

sajberjohan; sa:
M59:an har jag använt och gillade de aldrig riktigt.

Nej, M-59 har aldrig funkat för mig heller. Dålig passform (inbyggt Gällivarehäng), tunga och vad jag minns var de en pina om de blev blöta.
När vi bytte från 59 till 90 i lumpen var det ju rena himmelriket!

Och bästa civila alternativet till 90-brallan är... Itabs fjällbyxa! Hurra för den!

Eller mjukskal om man vill ha nåt nytt! (jag fortsätter nöta in den idén) :)
 
sajberjohan; sa:
Men mjukskal är inte de bara vindtäta och sen är väl de gjorda i helsyntet vilket gör att de går sönder i första bästa buske?

Nä, tvärtom. Generellt är ju syntetfibrer starkare än naturfiber.
Blandar du inte ihop det med vindfleece?
Mjuskal är förmodligen mycket tåligare än till exempel G-1000. Det är ju snarare ryggsäcksväv än fleece, om man ska jämföra med två andra helsyntettyger.

Ska man prata nackdelar är det nog mest priset och att de är en smula tätare än poplin.
Fördelarna är att det är elastiskt, smidigt, tåligt och relativt vattentåligt/snabbtorkande.
 
Den största nackdelen med syntet är att det inte tål en gnista från brasan och då fallerar det direkt. Men de är väl inte gjorda som överdragsbyxor eller?
 
Nordesjö; sa:
sajberjohan; sa:
Men mjukskal är inte de bara vindtäta och sen är väl de gjorda i helsyntet vilket gör att de går sönder i första bästa buske?

Nä, tvärtom. Generellt är ju syntetfibrer starkare än naturfiber.
Blandar du inte ihop det med vindfleece?
Mjuskal är förmodligen mycket tåligare än till exempel G-1000. Det är ju snarare ryggsäcksväv än fleece, om man ska jämföra med två andra helsyntettyger.

Ska man prata nackdelar är det nog mest priset och att de är en smula tätare än poplin.
Fördelarna är att det är elastiskt, smidigt, tåligt och relativt vattentåligt/snabbtorkande.

Kan G-1000 ens gå sönder :)?
 

avslutad210712

Gäst
Har precis börjat fundera på ett par nya brallor eftersom mina tierra börjar få hål här och var. Inte av nötning utan av en klumpig ägare. Har tittat på några dyra saker av andra kända märken men inser nu att jag skall beställa ett (eller kanske flera) par från ITAB för priset är helt suveränt och med tanke på alla goda lovord så är det korkat att inte pröva.
 
Blöta M-59:eek:r

sajberjohan; sa:
Den största nackdelen med syntet är att det inte tål en gnista från brasan och då fallerar det direkt. Men de är väl inte gjorda som överdragsbyxor eller?

Just det. När jag sitter framför brasan med mina blöta brallor och myser känner jag mig gnistsäker, och njuter således av ett kvalitetssäkrat friluftsliv till rätt pris... ;)

Punkarn
 
KLAGER; sa:
Arbetsbyxor kan vara alternativ, finns både i helsystet och bomull/syntet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15374

På tal om arbetsbyxor.. Kursledaren på överlevnadskursen jag var på hade ett på av Tyska motsvarigheten till fristads på sig i skogen, tyget påminde lite om mollskinn fast grövre och det fanns dubbla dragkedjor... Ere nått ni Tysk-Svenskar använder eller vet vad det är..(ni e väl inte arbetare nån av er, troligtvis konsulter...)

;)
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
KLAGER; sa:
Arbetsbyxor kan vara alternativ, finns både i helsystet och bomull/syntet.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15374

På tal om arbetsbyxor.. Kursledaren på överlevnadskursen jag var på hade ett på av Tyska motsvarigheten till fristads på sig i skogen, tyget påminde lite om mollskinn fast grövre och det fanns dubbla dragkedjor... Ere nått ni Tysk-Svenskar använder eller vet vad det är..(ni e väl inte arbetare nån av er, troligtvis konsulter...)

;)

Konsnylt - nä dra mig baklänges *L*

Däremot statligt anställd med 7 veckors semester som jag kan ta ut sammanhängande om jag vill. Garanterat något jag uppskattar mer än några tusenlappar extra i börsen.
 
sajberjohan; sa:
Den största nackdelen med syntet är att det inte tål en gnista från brasan och då fallerar det direkt.

Det är helt klart en nackdel om man är brasmänniska.
Fast jag vet inte hur eldfängda mjukskaltyger är, de är ju klart tjockare än till exempel en vanlig GT-ytterväv.

Men som sagt, det är klurigt att konkurrera med ett par billiga poplinbrallor som Itab.
 
Alternativ

Hej!

Har haft ett par Scierra x-treme i två år nu som säljs hos välförsedda sportfiske affärer.

perfekt byxa, vind o vatten tät med mesh foder är det lite kallt tar man på ett par kallingar bara.

En bralla för T-lappen som jag kan rekomendera

Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.