Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs

Jag tänkte åka till Naturkompaniet imorgon och välja ut några vandringsbyxor för lättare vandring och jag vet inte riktigt vad jag ska ha.

Dom behöver inte klara otrolig kyla men dom får gärna värma mig lite om det är ett par plusgrader och sen ska dom inte bränna mina ben om det är runt 20 plusgrader.

Sen det "viktigaste", dom ska vara snygga också, nej men helt borta får dom ju inte vara :)

Jag har hittat Haglöfs Rugged Mountain Pant, dom verkar vara bra gjorda och för det priset borde dom ju vara det, sen är dom riktigt snygga tycker jag men hur funkar materialet i dom om man jämför med Fjällrävens byxor som kostar runt tusenlappen, t.ex. G-1000-byxorna?

Vilka andra byxor kan jämföra sig med dom här i kvalitet, funktionalitet och pris?
 
Frågan är vad du har tänkt att använda byxorna till.

Jag har ett par Haglöfs Nansen Mountain Pants dvs föregångaren (förra året) till Rugged Mountain Pants. De är kraftiga i både material och förstärkningar. Jag kom hem i början av veckan från tre veckor av bergsvandring i södra Peru, där dessa brallor har fått slita en hel del varje dag.
Om det är den typen av vandring så är dessa brallor verkligen toppen. Slitstarka samtidigt som de känns smidiga och sköna att bära. Climatic-väven torkar snabbt om den blir fuktig. En detalj som jag verkligen uppskattat mycket är de långa ventilationsblixtlåsen på sidan. Under vår vandring växlade temperaturen från ca + 18 - 20 C på dagen och ner till - 10 - 12 C på natten.
Många bra små detaljer som jag efterhand har kommit att uppskatta. Men ... de är som sagt mycket kraftiga i både tyg och förstärkningar, och därför också tunga.
En nackdel som jag upptäckt är att de lätt åker ner i bakkanten om jag bär dem med bälte. Om jag använder hängslen så avhjälps den nackdelen helt.

Om det däremot är fråga om mer vanlig svensk fjällvandring utan alltför krävande pertier så fungerar Fjällrävens byxor bra. Jag har ett par Fj Vidda som jag tycker mycket om. G-1000 väven är behaglig. Möjligen torkar G-1000 väven lite långsammare om den blir blöt men å andra sidan står den kanske emot väta något bättre, förutsatt att den är bra vaxbehandlad.
 
Jag tänkte åka till Naturkompaniet imorgon och välja ut några vandringsbyxor för lättare vandring och jag vet inte riktigt vad jag ska ha.

Dom behöver inte klara otrolig kyla men dom får gärna värma mig lite om det är ett par plusgrader och sen ska dom inte bränna mina ben om det är runt 20 plusgrader.

Sen det "viktigaste", dom ska vara snygga också, nej men helt borta får dom ju inte vara :)

Jag har hittat Haglöfs Rugged Mountain Pant, dom verkar vara bra gjorda och för det priset borde dom ju vara det, sen är dom riktigt snygga tycker jag men hur funkar materialet i dom om man jämför med Fjällrävens byxor som kostar runt tusenlappen, t.ex. G-1000-byxorna?

Vilka andra byxor kan jämföra sig med dom här i kvalitet, funktionalitet och pris?

Kan rekomendera Lundhags. Dom brukar ha ett bar sortiment i denna katergori och jag är mkt nöjd med mina som jag köpte för några år sen.

/R
 
Har ett par Lundhags Traverse som är fantastiskt sköna. Har inte haft dessa så länge men de är väl använda redan. Kostar strax över tusenlappen och är värd varenda krona. Stretchpanelerna på knän och över baken är praktiskt och med långa ventilationsöppningar på sidorna så blir man inte alltför välstekt en varm dag. Materialet behandlas med Nik-vax, något jag ännu inte gjort men de står emot väta riktigt bra även fabriksbehandlade. Rekommenderas!
 
Jag var i Tibet förra året för enklare vandring och hade Haglöfs Nansen Mountain pant, som någon skrivit så är ventilationen kanon. Förstärkning på insida byxben är också en god ide, mitt gummiband som reglerar åtstramning kring känga pajade dock... så nu när Rugged modellen dvs ersättaren kommit så köpte jag den av nyfikenhet, har ett spänne istället för gummiband Tyvärr inte lika långa ventilations dragkedjor och betydligt tajtare i passformen... men med stretch i baken så det går okej ändå... tänkta att ha vid lite motionerande i Ladakh nu till hösten, jag tror att de kommer vara mycket sköna att använda. Så jag väljer Haglöfs för hela slanten. Ja... eller två av deras byxmodeller iallafall. = )
 
Tack för alla svaren, det blev Haglöfs Rugged Mountain Pant.
Jag gick in i butiken och såg dom direkt och provade dom och var typ såld, snyggare och skönare byxor får man ju leta efter.
Även killen i kassan tyckte att det var en av de bättre byxorna som fanns utan att jag ens nämnt dom.
 
Har också Lundhags Traverse och är sjukt nöjd med dom, otroligt sköna och smidiga. Inte allt för varma, och riktigt snygga. Bra att dom har "bootlock system" så man kan fästa byxan till kängan så man slipper fladder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
sajberjohan Vandringsbyxor Kläder 25
zzeezz Vandringsbyxor? Kläder 40
Vandringsbyxor Kläder 6
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.