Förstärkta vandringsbyxor för korta personer

Hej!

Jag kommer ge mig ut nu i april och bo utomhus tills det blir för kallt för det. Alltså vår - höst och har tänkt underlätta genom att bland annat försöka få tag på ett par ordentliga byxor. Efter mycket läsning rekommenderade många Fjällräven Vidda/Barents.

Efter att ha provat ut hela Naturkompaniets sortiment av byxor med förstärkningar vid knä och rumpa så har jag upptäckt att de sitter fel. Jag är 175 cm vilket är ganska kort men inte extremt kort. Problemet är att förstärkningarna vid knäna hamnar för långt ner, under knäna i princip. Om jag går ner fler modeller så blir de för små i midjan.

Därför tänkte jag höra om någon här haft samma problem. Jag kanske helt enkelt få ge upp Fjällrävens modeller och vilka andra jag nu testat. Kanske har någon annan haft samma problem och kan ge mi råd eller någon som har tips på en slitstark förstärkt modell av vandringsbyxa som kan passa längdmässigt?
 
Hej

Jag hade också problem med att hitta byxor som jag tyckte satt rätt. Tills jag av misstag fick med mig ett par herrbyxor in i provhytten. De satt perfekt. Nu har jag inte en helt "killig" kropp men de (fjällräven vidda?) var helt rätt i herrmodellen. Så kanske skulle du prova att byta till det motsatta könets byxor?

Sen verkar de här ha förstärkning på nästan hela benets framsida http://www.fjallraven.se/produkter/byxor/keb-trousers

Lycka till!
 
ITAB har en modell dom heter fjellbyxan (motsv) med stretchpaneler. Mycket bra byxa och du köper nog 3 par för samma pris som många finmärken.
...deras byxor finns i D100-storlekar dvs large på bredden, medium på längden (osv).

//J
 
Mjo, jag har kollat traverse litet men den verkar inte ha förstärkningar vid knä och rumpa likt vidda? Det är däri problemet ligger, har testat de med rålängd (barents). Känns som att knäförstärkningen är ganska viktig och hade gärna velat ha förstärkning vid rumpan också. Men jag skall utforska byxträsket litet mer.
 
Jag tycker haglöfs mid flex-brallor sitter bra på mig som är kort iaf. Finns med kortare ben om jag inte missminner mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.