Trenden korta jackor över?

Under en period har ytterskals-jackor blivit kortare och tightare. Skälet har varit funktion, enligt förespråkarna. Nu upplever jag, både bland kamrater och här på forumet, att friluftslivets praktiska betingelser tenderar att överge midje-modet. Den korta tighta jackan var ett önskemål framförallt från klätterkretsar, men övertogs ograverat av de flesta (vilket bl a lett till att Klättermusen numera säljer kjolar till sina jackor). Hur är det? Har de korta jackorna blivit för små?
 
Min gode LOWE, vad har hänt?.. du verkar sà negativ och konservativ idag? Inge sofshell, och inga korta jackor.. och ett par gamla sunkiga Borisar till dottern?

Jag känner mig iofs. ocksà lite hängig efter att ha köpt en dagsäck frân Millet för en kort tid sedan (OK, men inget sárskilt) och häromdagen sàg en kraftigt nedsatt LOWE-dagturare för samma pris i samma affär. Dock, min auto-diciplin fick mig att hejda mig.

Kort jacka / lâng jacka, liksom SofShell etc. beror väl som sagt pà vad man sak ha den till. Ska man lufsa fram pà platten kan ju strechiga braller och midjekorta jackor vara lite knas och "overkill" kanske, särskilt om senare dessutom är dâligt designade och lyftes upp i midjan vid armlyft.

Korta jackor användes hárnere som sagt "alltid" av kláttrare, alpinister etc., som behöver anvánda klättersele etc. Vidare har det blivit poppis bland skidàkare. Freedom of movement blir ju klart förbáttrat med slimmade korta jackor án med lànga, tunga och pölsiga ditos. Naturligtvis fodrar de vid snö att man har ett par höga brallor under, oftast typ salopett.. annars blir det látt en glipa.

Jag pratar ofta med kollegor frân konfektions-branchen. De har visserligen kvar en och annan 3/4-jacka i kollektionen, men hávdar att försäljningen är försumbar.. trots alltsâ att alternativet finns. Fârvfolket här välja, verkar det alltsà som om den korta varianten föredras.

Allstâ, vil man ha lâtta kläder med hög röreslefrihet väljer man nog korta, tajta och stretchiga plagg. (plagg som ej ska märkas)

Vill man ha ökad kroppsskydd, mycket fickor, mycket plast under etc., kan ju längre och rymligare plagg vara pà sin plats.


Mvh, Mats
Mvh, Mats
 
Trender och tendenser

Hej igen Mats! Nja, inte så att jag upplever mig negativ, min frågeställning är antagligen lika "laddad" som softis-diskussionen. Det är väl så att den praktik-nära publikens(forumets aktörer) upplevelser är mer intressanta än företagens själv-hävdelser! Min personliga utgångspunkt är bl a min Haglöfs LIM-anorak från cirka -01. Den väger ungefär 750gr. och är trelagers Goretex, d v s. klarar väldigt mycket regn. Dessutom är den lite längre, skyddar bra alltså, och har bara en bröstficka så det blir väldigt lite bulk. Och jag har plats att röra mig. Min slutsats har blivit många gånger, att klarar jag inte att utföra min fysiska aktiviteter i ett dylikt plagg, så är nog problemet jag, och knappast plagget. Herregud, man har ju stretat på i försvarets olika beklädnar i lumpen, så jag vet också vad det innebär när kläder arbetar emot bäraren. Men i denna fråga vill jag fånga funktionen: Gick någonting förlorat i en alltför höggradig konfektionshysteri? (Som du vet har jag en del jackor att jämföra med - jag försöker också vara självkritisk!).
 
Malindo; sa:
Allstâ, vil man ha lâtta kläder med hög röreslefrihet väljer man nog korta, tajta och stretchiga plagg. (plagg som ej ska märkas)

Mvh, Mats

bah!! jag misstänker att friluftsfolket har blivit klena, folk orkar helt enkelt inte längre driva runt en riktig vadmalsjacka.. Nää.. det ska vara fjäderlätt och tajt , usch!! Riktiga karlar behöver riktiga doningar, kläder som kräver lite gensvar..
 
lowe; sa:
Den korta tighta jackan var ett önskemål framförallt från klätterkretsar, men övertogs ograverat av de flesta (vilket bl a lett till att Klättermusen numera säljer kjolar till sina jackor). Hur är det? Har de korta jackorna blivit för små?

Nja, det beror väl på syftet med jackan? Ägnar man sig mycket åt klättring så är det ju praktiskt med en kort jacka. Vill man sen ägna sig åt något annan aktivitet, där jackan upplevs som för kort, så kan det ju vara enklare och billigare att komplettera jackan med en "kjol" som täcker höfter och rumpa, istället för att köpa ytterligare en jacka för 5000 spänn. (Nu vet jag iofs inte vad kjolen kostar.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lowe softshell-trenden Kläder 8
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
mindful Friluftsbyxor korta ben Kläder 8
millimeter Är kängorna för korta? Kläder 8
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.