Tierras jackor

Efter att ha letat runt överallt efter bra och billig skaljacka så har jag börjat snegla mer och mer åt Tierras goretex-jackor, framför allt Fritz Roy. Men det är några saker som får mig att tveka ändå. För det första så har jag hört en del säga att kvaliteten på Tierras jackor är något tvivelaktig. Kommentar?

Sedan så tycker jag att de är väldigt hårda och prassliga, jag vet inte om det är symptomatiskt just för Tierras jackor eller om det är goretexen som är sån. En del andra goretex-jackor jag har sett är mjukare, men då är det 2-lagers och jag vill helst ha 3-lagers ur hållbarhetssynpunkt (för 3-lagers håller väl bättre, eller är det jag som har missförstått?). Kan hårdheten bero på att jackorna är nya, blir de mjukare med tiden?

Överhuvudtaget så är jag tacksam för synpunkter på Tierras jackor, eller tips på andra jackor i den prisklassen (ca 3000:-, jag har bestämt mig för att gå upp lite i prisnivå).

/Micke (som tycker att 3000 är en faslig massa pengar och därför vill göra ett perfekt köp :))
[Ändrat av mtallberg 2000-08-31 kl 13:53]
 
Tierra är ok

Tierra gör överlag riktigt hyfsade grejor, till rimliga priser. Tidigare fanns en del kvalitetsproblem, men det verkar ha blivit bättre.

Prasselnivän beror inte på Gore-tex i sig, utan det material membranet är laminerat på. Trelagersvarianten har ett lager på var sin sida om membranet, tvålagers har ett löst foder som skydd på insidan.

Det finns mjuka vävar i båda varianterna. Enklare vävar är ofta lite stelare (det är skälet till att "billiga" Goretexkläder prasslar mer). De dyrare jackorna från Marmot, Arcteryx m fl har ofta rikigt behagliga vävar. Alla vävar blir mjukare efter en tids användning.

Rea, utförsäljninga och förra årets modell är ofta bra vägar att köpa riktigt bra kläder till rimliga priser.

Ulf J
 
Tierra

Hej

Jag har en Tierra Fitz Roy som jag haft i snart tre år. Den var lite stel i början men nu är den mjuk och fin. Jag har trivts bra med modellen, den har används till skid- och snowboardåkning vandring och till vardags. Den har en bra huva. Kan rekommenderas!!

//Jens
 
för krävande vinteraktiviteter...

Hej !

Det beror på vad du vill få ut av din jacka. Ska du göra turer på vintern med krav på bra huva för möjlighet till orientering även i snöstorm så kan jag rekommendera Klättermusens jackor.

Tierras jackor tycker jag inte duger för krävande vinteranvändning. På sommaren däremot är de *nog* rätt OK. Jag använder själv en Marmot Thunderlight som har en riktigt usel huva. Jag kommer att skaffa Klättermusen Bifrost eller Fimbul för vinterns aktiviteter.

Klättermusens jackor anser jag är överlägsna i det mesta beträffande passform, detaljlösningar, ventilationsmöjligheter, blixtlåskvalitet, skyddade fickor, mm. Är man ute efter en lätt och smidig jacka så ska man välja nåt annat.

Modellen Bifrost kan nu fås i grön (utgående) färg för endast 3500 kr, se utförsäljning på http://www.klattermusen.se

Mitt råd är att lägga ut lite extra pengar om du har höga krav,

Hälsar, Mats
 
Tierra

Jag Har en Tierra Conrad Cain. Jag är mycket nöjd med kvalitén på Tierras produkter. Flera av mina kompisar har Tierra jackor och ingen har haft problem med hållbarheten. Jag kan rekomendera en Tierra jacka även om jag inte har ngn erfarenhet av just Fritz roy
 
Tillägg

Att Tierras jackor inte skulle duga på vintern är rent skitsnack. Ola Skinnarmo använde just en Conrad Cain på sin färd mot Nordpolen och inte orienterade han fel pga dålig huva.
 
Cassin ridge

Har skrivit det förr och kommer att få skriva det igen, men jag är fantastiskt nöjd med min Cassin ridge jacka från Tierra. Kolla in recensionsbanken, tror att det finns några jackor där, som du kan kolla in och kolla priser på.

MVH

/Kotten
 
Nöjd

Hej!

Jag har haft Tierras jackor och kläder sedan 95.
Jag är mycket nöjd med både kvalitet och service.

Har en Yukon-jacka sedan i våras, den är mycket behaglig och skyddar mycket bra. Bra fickor, både för fjället och staden.

Hade den en blåsig vecka i Grövelsjön för nån månad sedan, och kunde inte upptäcka några brister.
När det blåste hårt och regnade, snörade jag åt alla snoddar och fick ett fint klimat inne i jackan.

Ang huvan är den mycket bra, följsam och sitter fint.

Lycka till

Mats
 
K-musen är bättre på alla punkter....

Hej !
För mig duger inte alls Tierras jackor. Jag har extrema krav för tufft vinterbruk och då är Klättermusens jackor många snäpp bättre, framförallt huvan.

För den som redan ägt en Goretexjacka och märker brister med den så är inte Tierra det första märke jag tänker på.

Men deras jackor duger säkert för genomsnittsanvändaren.

Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Säkerligen...

Jag tvekar inte det minsta på att Klättermusens jackor är bättre än Tierras. För det anser även jag att dom är. Fortfarande en viss prisskillnad, men man kan även köpa Skoda eller BMW. Vilket som...

För att jämföra Klättermusens Megin och Tierras Cassin Ridge, tycker jag fortfarande att Klättermusen håller lite högre kvalité. Men när i hela helvete utnyttjar du som privatperson och inte nordpolsfarare de få extra detaljer som finns, om inte Tierras kläder klarar av de aktiviteter du håller på med tycker jag att du ska söka jobb som "expert testare" hos någon tillverkare av kläder, för då snackar vi extrema krav. Tierras kläder har varit till Nordpolen, upp på Broad Peak, upp på K2 och säkerligen också olika ställen i svenska mulle-skogen.

Kika även in huvan på NYA Cassin Ridge och se hur bra den sitter. I garanterad Klättermusen-klass, den gamla var lite för vid med mera. Men den nya sitter som betong.

Förklara genomsnittsanvändare? Två fjällturer per år, fiskar på sjön ute i stugan då och då, Bivacktur i Sarek, tur till Sydpolen????????

Inget personligt, men snälla...

/Donga
 
Byxor?

På det hela taget så verkar alltså Tierra ha helt okej grejor. Gäller detta även deras byxor? Tänkte införskaffa ett par nya att åka skidor och dylikt i, hur står sig Tierra i byxkonkurrensen?
 
Jag känner mig inte som "medelanvändare"

Hej, Mats Frank (och ni andra). Vi har ju haft den här diskussionen förut och jag har förstått att du gillar Klättermusen jättebra. Tierra är dock _också_, ifall man vill det, något för mer än bara "medelanvändaren". Jag har haft mitt Cassin Ridge-ställ bl.a. till Peak Lenin (7134m) och på säkert 100 isturer. Det har varit med till fjäll i Sverige, Norge och hängt med en sväng till Alperna. Klätterledes har det alltså funkat till _all_ den här klättringen och då _kan_, i alla fall inte mitt ställ, vara speciellt dåligt?

/Kotten
(Klätternörd. Inte riktigt "medelanvändare". Vi kan säkert mailas om olika erfarenheter av "funktionsskalplagg" i stället för att ta det här?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE Tierras softshellbyxor Kläder 4
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
Stentor Tierras storlekar Kläder 6
grodanbolle Tierras Adrenaline Trouser? Kläder 1
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.