Klättermusen jackor

Jag håller på att kika efter en ny jacka. Den skall användas till fjällturer sommar/vinter, brädåkning samt MTB. Antagligen oxå till vardags.
Jag vill helst ha en jacka utan nedre framfickor, alltså klättermodell, för att det blir mindre bylsigt vid ryggsäcksanvändande. Jag har kikat på Klättermusens jackor och av dessa är det väl Bifrost eller Grim som aktuella. Kanske Marmot Alpinist.
Är det någon som har erfarenhet av användande av dessa jackor till dessa aktiviteter??
Upplevs dom korta i ryggen??
Är det stor skillnad på Cutan och Cutan II i smidighet??

Tacksam för svar!
 
Cutan 2 ett jättelyft!

Det jag har sett av Cutan 2 hittils har varit riktigt imponerande, det är oerhört mycket smidigare och lättare, och om det Klättermusen säger är sant så har det tydligen dubbla diffusionskapaciteten mot gamla Cutan. Jag skulle snarare satsa på Megin, om du har en kort jacka så måste du nästan ha hängselbyxor på vintern, särskilt om du åker snowboard. Fickorna i fram på megin är väldigt diskreta så jag tror nog inte att du kommer lida av dem.
 
Megin

Hej!

Jag har en äldre model av Megin och är mycket nöjd. Nedre fickor är inte på väg med ryggsäcksbärning men om du tänker att klättra är Bifrost bättre val. Med Megin är det lite krånligt att klä på sele. Därefter går det ändå att använda nedre fickor med sele.
 
Marmot Glenmore

Jag har också hört att Cutan 2 ska vara betydligt bättre och jackor med det nya membranet känns betydligt smidigare och inte lika tunga. Men det är ändå så att en tre lagers goretex xcr känns ännu smidigare... Som jag ser det har Klättermusen en stor fördel jämfört de flesta konkurrenter och det är luvan men i och med att Marmot Glenmore kom så är skillnaderna mycket mindre. Den jackan är lik Marmot Alpinist Climber men har en luva med djupare strut och bättre skydd om man inte har hjälm. Jag har ett par Megin (med gamla Cutan) byxor och upplever att jackan (gtx xcr) andas betydligt bättre. Värd att titta på.
Om du vill ha Klättermusen håller jag med Harald att Megin nog ligger närmare tillhands, de andra är för korta för dina användningsområden men superbra vid klättring.
 
Tack för svaren!

Jag har sneglat lite på Megin men vill gärna ha den rejäla huva som Bifrost har. Den finns ju i och för sig Fimbul oxå men det verkar som om den är på väg ut ur sortimentet.
Jackan skall användas i kombination med hängselbyxor vid brädåkning.
Jag ska dock följa era råd och kika lite närmare på Megin.
 
Min åsikt.

Jag har Bifrost och hängselbyxorna fimbul och är mycket nöjd. Om du tycker att bifrosten är för kort ska du prova den i en storlek större än vad man egentligen rekommenderar. Bifrosten är ju en klätterjacka som följdaktigen ska sitta väldigt tätt på kroppen. Men ska man inte använda den för klättring kan man prova ut en storlek som mer liknar de andra jackorna, megin och fimbul. Jag provade storlek large när jag köpte min jacka och den satt perfekt på kroppen. Problemet var att det skulle bli lite väl trångt men en extra fleecetröja under (rast på fjället kräver ju detta). Provade då Bifrost XL fleecetröjan fick plats utan problem och jackan gick precis ner över skinkorna. Den blev med andra ord ungefär som en megin fast med bifrostens huva (vilket ju skiljer en del).

Sammanfattning: Prova bifrosten en storlek större än rekommenderat innan du bestämmer dig.

Urban.
 
Klätermusen Bifrost!

Hej,

Om det står i valet och kvalet mellan Megin och Bifrost
håller jag på Bifrost.

Jag stod inför samma val för två år sedan och jag valde Bifrost. Jag har lite rädd för att den skulle bli kort över stussen men har aldrig haft några problem. Den går ner över hela baken. Jag är 176 cm och har medium.

Luvan är bland det bästa och den är juh avsevärt mycket bättre än Megins. Särskilt på vintern.

Lite lättare är den även att ha i ryggan.

När man använder sele går det bra att vika upp nederdelen under midjejusteringen, vilket jag tror blir lite väl knöligt med Megin.

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Grim, Fimbul ?

Är det ingen som använder Grim eller Fimbul-jackorna??

Kollade lite på Grim men jag blev inte så förtjust i rullgardinen på ryggen plus att dragkedjorna verkade lite veka - inte som på andra klättermusenjackor. Däremot satt den fint på kroppen.
 
Fimbul

Jag har en Fimbul-jacka (gamla Cutan). Den är ganska lik Megin i stort. Det som skiljer sig mest är huvan (samma som Bifrost?), som är mer "strutformad", vid skidåkning i hårt väder är den huvan kanon! Det finns dessutom ett grenskydd, att använda vid riktigt busväder.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.