Klättermusen - men törs jag?

Är i behov av ett par nya skalbyxor. Har ett par Lundhags Rocketeer som varit underbara men nu är det dags att skaffa nya, och den modellen har gått ur produktion. Lundhags har iofs ett par nya skalbyxor, Enigma, i Dermizax, Rocketeerbyxan är i eVent. Enigma verkar dock också vara förstärkta med Schoeller-materialet Keprotec.
Nu till min fråga:
Jag har läst, och hört, lite för många inlägg om reklamationer av KM-produkter, främst brister i lamineringen, och när jag provade ett par byxor i butiken senast klev en kund in med en.....(trumvirvel) trasig jacka som han ville få reparerad. Det var typ den enda kunden som kom in, och det gällde just en reklamation. Inget statistiskt underlag förvisso, men ändå är det sånt som gör att jag blir något osäker på om KM är något för mig eller ej.

Deras Megin alt Njord-byxa verkar annars ha alla finesser och lösningar som borde passa, men jag önskar inte köpa en byxa för 4000+ kronor och sedan tjafsa med reklamationer hit och dit, till ev tilläggskostnad därutöver. Tekniskt sett antar jag att Megin/Njord/Enigma är i ungefär samma klass avseende slitstyrka och vattenmotstånd.

Mina Rocketeer har jag lämnat in på rep - satte mig klantigt nog på en sågklinga och fick ett jack i rumpan - skickade byxan till Lundhags som reparerade den kostnadsfritt, fint det.
Det är min lilla erfarenhet av Lundhags - kanonbra.

Att köpa KM känns däremot något mer chansartat - det är stora och tjusiga ord i deras produktbeskrivningar med miljötänk hit och dit, men grejerna ska ju hålla också - iaf i de här prisklasserna.

Vad säger ni - KM eller det beprövade Lundhags?
 
Har själv en hel del produkter från KM, dock inga skalbyxor. Vänner som har haft problem med dåliga sömmar eller liknande problem har alltid fått nya grejer tillbaka eller bra tips och utrustning för att själv kunna laga.
 
Nä, kanske ska man vara försiktig med att göra statistik av klagomålen, man vet ju inte hur många som tvärtom är grymt nöjda?

KM är finurliga vad gäller lösningar på kläder och prylar, men jag tillhör dem som haft otur med reklamationer så jag är på motståndarsidan. Kvaliteten i förhållande till priset har inte på något sätt motsvarat mina förväntningar. Ska dock tilläggas att det var 2-3 år sedan jag var i kontakt med dem, och kanske är det annorlunda nu, både kvaliteten på laminaten och bemötandet.
(Jag har haft 2 st KM Grim jackor som har strulat ordentligt, det är en utgången modell numer. Har även en KM Mjölner ryggsäck som jag köpt begad, den verkar däremot slitstark.)

Lundhags kundservice och reklamationspolicy har jag bara hört positivt om, åtminstone på kängor. Där kan man snacka om att överträffa kundens förväntningar!

Men sen gäller det ju att hitta ett par brallor som du gillar passform och funktion på, finns ju även fler märken! Även om denna vinter har haft ett rätt begränsat sortiment i svenska butiker, tycks det? Min viktigaste funktion på skalbyxor med hängslen, förutom att de ska sitta bra och allt sånt, är att ha drop-seat-funktion, så man inte måste av/på med alla kläder när man ska på toa... Årets köp blev Mountain Equipment Ama Dablam Pants för prisvärda 136 £ via en engelsk webshop, då är det dock inte goretex utan en annan väv. Med stretchpaneler i benen, skönt!
 
vissa saker som KM gör blir fullträffar som liv exempelvis, vissa andra blir mindre bra. det bästa är att prata med en kunnig expedit, kolla vad de anser. har själv en jacka från dom, noatun tror jag den heter och den har funkat bra hittils
 
Mina Megin är nästan 15 år nu

De släpper igenom lite väta i sömmarna nu, men jag har å andra sidan inte impregnerat dem någon gång
 
Jag har en KM Bifrostjacka sedan 5-6 år. Nu har dragkjedjan börjat krångla, både plasten nedtill som man sticker in i löparen samt att löparen inte låser i övre läge. I övrigt har den hållit bra för nästan daglig använding under denna period.
Det enda som jag har tröttnat på är att den är så tung och otymplig i ryggsäcken men det är ju ett helt annat problem.

//PW
 
Jag har ett par Megin och tycker att de är sköna. Är dock bara använda på kvällar och helger sen januari. Jag gillar dem men de kommer att vara för varma sommartid. Kan inte uttala mig om slitstyrka men jag hoppas att de ska funka som enda byxa höst, vinter och vår och sommar i fjällen. Är det riktigt varmt blir det vanliga braxxor + regnbyxor.
 
Det är såklart helt subjektivt vad prisvärdhet är, men jag har svårt att se hur en byxa för 4000 överhuvudtaget kan bli prisvärd. :)

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Cutan är ett annat namn på något diffusionsmaterial från Toray. Dvs samma sak som i en modern Lundhagsjacka, eller något från Everest.
Klättermusen har ju knappast egen utveckling av material, och är inte tillräckligt stora för att få ensamrätt.

Så nånting från nån hylla är det ju, men med ett eget namn. Och ett eget pris.
 
Jo, skulle aldrig ha gett 4300 för dem utan det blev 2500 på Getout.se och då känns det bättre. De är förstärkta från knåna och nedåt vilket jag ser som ett stort plus på ripjakten bland annat. Man går ju runt i ilsket ris hela dagarna då och det är inte snällt mot byxorna, körde ibland med damasker pga det tidigare.
 
Det är såklart helt subjektivt vad prisvärdhet är, men jag har svårt att se hur en byxa för 4000 överhuvudtaget kan bli prisvärd. :)

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Cutan är ett annat namn på något diffusionsmaterial från Toray. Dvs samma sak som i en modern Lundhagsjacka, eller något från Everest.
Klättermusen har ju knappast egen utveckling av material, och är inte tillräckligt stora för att få ensamrätt.

Så nånting från nån hylla är det ju, men med ett eget namn. Och ett eget pris.

Enligt KM så har de ett laboratorium i Åre Så här skriver dom om Duracoat

"Duracoat. Det här är en speciell Klättermusen-teknologi som vi utvecklat i vårt labb i Åre" :)
 
Det är såklart helt subjektivt vad prisvärdhet är, men jag har svårt att se hur en byxa för 4000 överhuvudtaget kan bli prisvärd. :)

OT Parentes: Allt beror pâ hur man ser saker och ting. Ett visst pris kan verka dyrare än andra den dan man mâste ta fram plànboken och betala, men om sedan det visar sig att denna pryl hâller 10 ggr lángre än en annan liknande pryl som vi inköpstillfället kostade enkom en fjärdedel, sà blir den ju i slutändan prisvärd.

Jag som arbetar i branchen noterar bl.a att det gamla ordspràket "En fattig man har ej râd att köpa billigt" stámmer ganska bra i verkliga livet, dâ friluftsintresserade Turkar, Iranier, Bulgarer etc. har en tendens att föredra dyrare men hàllbara produkter (trots att de vid inköpet kanske motsvarar en halv mânadslön eller mer) än Västeuropeer med mer utpräglad slit och släng mentalitet.

Tillbaka till trâden:
OM KMs skalplagg delaminerar sâ ligger "skulden" i första hand hos det företag som tillverkat och/eller sâlt det laminerade tyget. Om KM hade punktuella problem med delaminering för nâgra àr sedan skulle jag nog tro att de bytt leverantör sedan dess, eller löst problemet pà annt vis. Inget företag i KMs pris- och prestigeklass har râd att lâta dylika problem förbli olösta. Intressant i detta fall vore alltsâ att fimnna ut om de senare ârsmodellerna har liknande problem eller ej.
 
OT Parentes: Allt beror pâ hur man ser saker och ting. Ett visst pris kan verka dyrare än andra den dan man mâste ta fram plànboken och betala, men om sedan det visar sig att denna pryl hâller 10 ggr lángre än en annan liknande pryl som vi inköpstillfället kostade enkom en fjärdedel, sà blir den ju i slutändan prisvärd.

Absolut - det centrala ordet här är "om".

Och där blir vi ju "on topic" igen: vågar man lägga ut flera tusen på att chansa?

Enligt KM så har de ett laboratorium i Åre Så här skriver dom om Duracoat

"Duracoat. Det här är en speciell Klättermusen-teknologi som vi utvecklat i vårt labb i Åre" :)

Intressant! Men jag tar det ändå med en liten nypa salt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.