Skinnbyxor och jackor i vildmarken

Hallå där..

Skinn är ju mer eller mindre standard vad gäller kängor och handskar. Sen om man har diverse membran eller inte är ju upp till var och en. Själv har jag även en skinnmössa.

Min undran är, varför ser och hör man inte om fler folk som har skinnbyxor och skinnjackor när de är ute i skogen och fjäll ? Vad är det som är bra respektive dåligt med dessa plagg ? Borde en skinnjacka tex inte vara väldigt vindtät ?

Jag har själv ingen fundering på att skaffa det utan frågar mest för att lära mig nya saker :)

Mvh // Johannes
 
En massa friluftspionjärer och många ursprungsbefolkningar hade skinnkläder. Men de har några nackdelar, vikten, priset samt inte minst torkegenskaperna.
 
Och dina firrar äter du inte? Hur var det med att kasta sten i........
Slakthusen som leverar kött till diskarna får en del hud och skrov över men du äter väl inte gelehallon heller?
 
Bland jägare

är skinnkläder vanligt. Det är slitstarkt men som skrivet ovan tungt. Traditionellt mycket använt av ursprungsbefolkningar t ex indianer och inuiter i Canada.

En rolig variant är regnkläder av vallrosstarm.

Thure
 
är skinnkläder vanligt. Det är slitstarkt men som skrivet ovan tungt. Traditionellt mycket använt av ursprungsbefolkningar t ex indianer och inuiter i Canada.

En rolig variant är regnkläder av vallrosstarm.

Thure

Vad är "vallrosstarm"?

nja, att det är vanligt är väl en högst personlig iakttagelse.
 
När jag hör ordet skinnbyxor tänker jag på Ross (ej valross) i serien "Vänner". Han hade vid ett tillfälle skinnbrallor och var så tuff, men till sist fick han slita av sig dessa för att de var så varma, för så var det väl?
 
Angående miljön så tror jag det är betydligt miljö och naturvänligare att ta reda på skinnet av de djur man dödar och göra något av än att köpa syntetiska kemikaliebomber till kläder.

Seobservers nackdelar vet jag inte heller om jag håller med om fullt ut. Vad kostar en bra skinnjacka.. 3000 kronor ? Det gör ju med lätthet alla andra jackor också.. Är man dessutom händig och jägare så får man ju ibland kläderna på köpet när man fixar maten så att säga.

Vikten, jo skinn väger visserligen och det kanske inte torkar supersnabbt. Men det drar ju heller inte åt sig en nedrans massa dålig lukt, det finns inga kemikalier i dom (om man inte har utfört garvning med massa kemikalier ) .... Det går ju att fetta och vaxa för att stå emot mer väta och regnar det mycket kan man ju dra på sig regnkläder.

Då är det bara tyngden kvar då. Och de är ju inte direkt lätta att få små om man ska packa ned dom i ryggsäckar och dylikt. Och givetvis att dom är varma. Men hur är det, andas inte skinn någonting och hur är värmen med tunnare skinn jämfört med tjockare ?

Mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.