Asterix jackor och deras funktion

Läste precis följande recension:

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4345

För er som inte orkar läsa så citerar jag Erik:

"Toppbetyg på allt när det gäller denna jackan utom en grej. Front-blixtlåset har ingen klaff, det kan vara dumt om dragkedjan går sönder. Dessutom läcker dragkedjan lite precis som alla andra arcteryxkedjor. Inget att bry sig om egentligen."



Då funderar jag, men om man köper en jacka för 5500:- skall inte de vattentäta dragkedjorna vara täta.. inte nog med det, dom läcker precis som på ALLA andra Asterix-jackor.. men.. men.. det e ju för fan ett alvarligt fabrikationsfel på en jacka i prisklassen 6000:-... e det skit samma för att den e så dyr eller.. jag fattar inget.. alla recensionerna ger högsta betyg åt en jacka som enl. användaren läcker? stämmer det här..?

(ingen kritik mot skribenterna av resensionerna, bara en undran om Asterix-jackornas funktion..)
 
Arcteryx menar du?! ;)

De är prissatta alledeles för högt i sverige. Jag gör en jämförelse som jag har gjort tidigare här på forumet:
En Arcteryx Bora kostar i Kanada mindre än en Osprey Crescent, där anses den sistnämnda som den mer exlusiva säcken dem emellan.

I Sverige kostar Boran nära 2000 kr så mycket som Crescenten, det är väldigt lustigt tycker jag. Det går ju inte direkt att skylla på importkostnader eftersom båda säckarna kommer från Kanada.

Kan tänka mig att samma sakt gäller jackorna. Värt att tänka på innan ni köper en Arcteryx-produkt tycker jag.
 
Det där är väl egenskaper som Acyptrex-jackor delar med alla andra "tekniska" jackor nuförtiden? De är i och för sig inte lika svindyra allihop.

Finns det vattentäta blixtlås? Alltså vattentät på riktigt, inte bara stänksäkra?

Och det där med att det saknas klaff stämmer väl inte (klaff som sådan finns väl, fast på insidan?), och det är väl inte heller det som är problemet i sig.

Problemet är att det inte finns någon alternativstängning i form av knappar eller kardborre. Men det syns ju väldigt väldigt tydligt, så en sån jacka ska man naturligtvis inte köpa om man vill ha reservstängning.
En sådan lösning väljer man för att man vill ha den - för att den gör jackan lättare eller nåt sånt.

Eller menar nån att folk som köper så dyra jackor inte har kollat in deras funktioner? Kan jag inte tänka mig ;)
 
Nordesjö; sa:
Finns det vattentäta blixtlås? Alltså vattentät på riktigt, inte bara stänksäkra?


Fråga en dykare med torrdräkt!

Min gamla Bergahus med dubbelklaff var mer vindtät i dragkedjan än min nuvarande Asterix. Arcteryxjackan gav jag 2200:- för, det var den värd. Men fick jag välja vad jag ville oavsett pengar skulle jag ta något mer fältanpassat.
 
Nordesjö; sa:
Finns det vattentäta blixtlås? Alltså vattentät på riktigt, inte bara stänksäkra?

klart det finns.. hur troru att dykarna kommer i sina torrisar? (nu e det lite lätt klumpiga kedjor men ändå, dom skall ju tåla en del, en klenare med samma teknik torde bli vattentät på land..)

hur säljs asterix-jackorna, med täta kedjor eller med stänkskyddade kedjor?.. de e väl iofs skitsamma om ALLA asterix-jackor läcker i dragkedjan, låter horribelt?
 
Asterix, Arc´Teryx, Archaeopteryx, kärt barn har många namn. Att de i övrigt finfina jackorna inte klarar regn vet vi ju sen förut. Dock kan man ju undra varför de valde en utdöd flygödla som varumärke?

archaeopteryx.jpg


Framåtsträvande?

/ G
 
Vandrare; sa:
Men fick jag välja vad jag ville oavsett pengar skulle jag ta något mer fältanpassat.

om jag fattat allt rätt så är asterix-jackorna inte ett friluftsplagg utan ett väldigt exklusivt "hänga vid stureplan och se ut som en äventyrare"-plagg?

med andra ord, snygg och bekväm för promenader i stadskärnan men lämpar sig inte för hårdare väder och friluftsliv.. som en armani-kavaj?
 
Fabrikationsfel

-Patric-; sa:
Då funderar jag, men om man köper en jacka för 5500:- skall inte de vattentäta dragkedjorna vara täta.. inte nog med det, dom läcker precis som på ALLA andra Asterix-jackor.. men.. men.. det e ju för fan ett alvarligt fabrikationsfel på en jacka i prisklassen 6000:-... e det skit samma för att den e så dyr eller.. jag fattar inget.. alla recensionerna ger högsta betyg åt en jacka som enl. användaren läcker? stämmer det här..?

Jag har en sådan jacka och märkte aldrig att den läckte vid dragkedjan så länge som dragkedjan var hel! Det finns en klaff på insidan och den vattentäta dragkedjan i sig står emot betydligt mer vatten än bara stänk.

Dock gick dragkedjan sönder efter knappt två års användande. Dragskon i midjan gör att belastningen på dragkedjan i höjd med dragskon blir väldigt hög. Detta repade upp sömmarna till dragkedjan med följden att dragkedjan var svår att stänga och "sprack". Som tur var hände detta hemma. Reklamerade och fick en ny jacka men tyvärr hade modellen ändrats (bredare och med kortare ärmar) så den nya jackan passar betydligt sämre.

Så är det något som stämmer är det väl snarare omdömena och inte högsta betyget. Högre än en trea i betyg skulle jag inte ge och ska man väga in ordinarie pris i Sverige i betyget så sänks det med minst ett steg.

/Klas
 
tigertamjaren; sa:
Asterix, Arc´Teryx, Archaeopteryx, kärt barn har många namn. Att de i övrigt finfina jackorna inte klarar regn vet vi ju sen förut.

Mäh.. det är ju en soff-Kjell, klart den inte tål regn. Sen är det självklart så att Asterixkläder är ungefär lika användbara som Armani, fast mycket snyggare ;)

/P
 
-Patric-; sa:
Läste precis följande recension:

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4345

För er som inte orkar läsa så citerar jag Erik:

"Toppbetyg på allt när det gäller denna jackan utom en grej. Front-blixtlåset har ingen klaff, det kan vara dumt om dragkedjan går sönder. Dessutom läcker dragkedjan lite precis som alla andra arcteryxkedjor. Inget att bry sig om egentligen."



Då funderar jag, men om man köper en jacka för 5500:- skall inte de vattentäta dragkedjorna vara täta.. inte nog med det, dom läcker precis som på ALLA andra Asterix-jackor.. men.. men.. det e ju för fan ett alvarligt fabrikationsfel på en jacka i prisklassen 6000:-... e det skit samma för att den e så dyr eller.. jag fattar inget.. alla recensionerna ger högsta betyg åt en jacka som enl. användaren läcker? stämmer det här..?

(ingen kritik mot skribenterna av resensionerna, bara en undran om Asterix-jackornas funktion..)

Hur recensenten kan dra ALLA Arc'Teryx jackorna över en kam är ju skrattretande. Jag har absolut inte problem med några läckande dragkedjor och hoppade innan jag skrev denna tråden in i duschen där jag tillbringade drygt 10 minuter med duschen sprutandes på fullt, rakt på mig. Torr som en sticka på insidan!

Jag har en Arc'teryx Theta AR... Köpte den från USA för jag tycker liksom de flesta att 6000 spänn är alldeles för mycket för en jacka. Jag gav knappt 3000 för min där borta, allt inkluderat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Tierras jackor Kläder 25
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.