Hur upptäcka falska TNF jackor?

Skönt, inga North Face kopior får säljas via denna sajt! Men hur upptäcker man de falska. Har själv sett några kopior, dvs sladdrig fleece, ingen rejäl impregnering, snarlikt tyg men ändå inte högkvalitativt sytt, blixtlås som pajade ganska snart (på mindre än en säsong). Stämmer det med vad ni andra har sett (om ni nu sett) eller hur gör ni?
Jackorna säljs rysligt billigt i bl a Kina.
Se upp, i bl a fjällen är de ren filt, suger in fukten, såväl invändig kondens som utvändig nederbörd.
Mvh ebh
 
Jag tycker du räknat upp nâgra av de vanligaste synbara defekterna. Kanske man skulle lágga till: "felaktiga" Gore-Tex lappar, taskiga sömmar, lösa trâdar, dâlig kvalitet pà gummit i drag-stropparna (prova att dra lite hârt sâ är det alltid nàt som gàr sönder eller lossnar!), ibland riktigt uselt regnjacke-plastigt yttertyg, konstiga modeller, konstiga färger, otejpat...

Sammanfattningsvis kan man säga att vet man hur originalen ser ut och känns sà márker man snabbt om det är en kopia man har framför sig, trots att vissa är bra mycket bättre gjorda än andra.

Mvh / Mats
 
Ofta (men inte alltid) så försöker de låta bli att kopiera utan plagierar istället. De skriver alltså inte GoreTex på jackan utan nåt annat liknande med samma typsnitt (eller snarlikt) så det SER UT som det står GoreTex vid en hastig blick.

Jag har t.ex. på min vägg här en uppförstorad kopia från en förpackning till en elektrisk apparat (jag jobbar med sånt). Där finns det ett märke som ser precis ut som om det vore ett GS-märke (Geprüft Sicherheit) från TÜV Rheinland Product Safety.

Men tittar man närmare ser man att GS-märket har fel former, under det står det "Goosrhe Stcharhai" och under märket som nästan ser ut som TÜV Rheinlands logo står det "TUV Pherilond Product Satery".

Och det handlar alltså inte om dåligt tryck på texten, kollar man med lupp ser man klart och tydligt att det är tryckt så.

Då kan ingen stämma dem för varumärkesintrång eller liknande, möjligen vilseledande marknadsföring (men det ju långt ifrån lika höga straff, och är den tillverkad i Taiwan är det svårt att komma åt tillverkaren).
 
hahaha... jag kommer ihåg när jag höl på att köpa ett par Ray Bun solisar i Thailand..

Det bästa sättet att undvika plagiat är att handla av seriösa handlare, därmed stödjer man inte heller plagiat/kopierings industrin.. Men folk e så satans snåla så att dom får skylla sig själv i de flesta fall..
 
Ofta brukar det medfölja en in-zippad fleece tröja till kopiorna. TNF har aldrig sålt ngn GTX jacka med in-zippad fleece. ´Det broderade GTX märket brukar se riktigt schaskit ut.
 
Inzippad fleece!

Pâ svenska skulle man kanske sága: (Skal)jacka med foder i form av fleece-jacka, vilken är löstagbar och dà kan användas separat. Fodret/fleecejackan fästes i jackan med hjälp av dess dragkedja (zipper).

Eller: tre jackor i en: Skal-jacka / fleece-jacka / fodrad skaljacka.

Den typen av jacka är vál mest praktiskt som vardagsjacka, snarare än tur-jacka.

För övrigt: finns det nàgot svenskt ord fór fleece? Pà spanska heter det Forro polar (polar-foder).

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-03-05 kl 22:37]
 
TNF - en reflektion

Under senaste året tycker jag att antalet TNF jackor, (dun, skal mm) har ökat lavinartat på Sthlms gator. Såväl i city som i förorten där jag bor.

De sitter på alla möjliga personer av vilka jag tror inte använder jackan till något annat än som skalplagg på vägen till och från jobbet, dagis och affären.

Vad beror detta på? Det är ju inga billiga jackor.
Möjliga orsaker till detta.
1. Det finns ngn gigantisk outlet affär som säljer ut dessa jackor (som jag då missat -- f..n!).
2. Kopior (kan det vara sanningen)
3. Väldigt många wannabees (äventyrare) här i Sthlm.
4. TNF - märket syns tydligare än konkurrenternas.
5. Min avundsjuka gör att jag ser det jag vill.

Är det ngn annan som har liknande känsla eller är det bara inbillning?

/ru
 
Shanghai Expressen

Om du vill bli extra avis: ta dig ut till Arlanda och avakta första básta plan frân Kina! Sällan samlas sâ mânga TNF-bärare (jackor, vantar, mössor..) pâ samma ställe vid samma tidpunkt!

Mvh / Mats
 
TNF kopior

Jag har varit i Peking och 95% av det som säljs till turister är kopior, men allt är inte det... Orginalen är flera ggr dyrare så varfør betala extra när folk ändå bara vill ha en regnjaka før stadsbruk.

Kopior:
-Plastdetaljer i hårdplast (sådan som spricker vid kyla.
-Modeller som ej finns som orginal.
-Sømmarna är ej ordentligt "svetsade" som på orginalen.
- har nästan alltid "innerfleece" (som nämnts är det kopievarning på det)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.