TNF Mountainjacket från Kina

Hej,
har fått nys om en kille som säljer The North Face jackor till ett lågt pris då dem är köpa i Kina. Jackorna som är av modellen Mountainjacket ser helt normala ut med etiketter och allt men min fråga är om någon känner till om dessa jackor är som orginalen?
Är det nån som har erfarehet av Kina imorterade TNF jackor?

Tacksam för svar,
Karl
 
Kina-gore-tex...Tveksamt

Har själv varit i Peking för ca 1,5 år sedan och hittade bara kopior, som alla såg ut som riktiga jackor. Köpte en men upptäckte snabbt att hälften av sömmarna ej var tätade och kvaliteten på kardborrar, sömmar och detaljer var mycket dålig. Nuförtiden använder jag den jackan när jag mekar med cykeln.

Den jacka jag köpte där betalade jag ca 300 sek för och jag vet inte vad killen som sålde jackor enligt dig tar för dem. Min jacka som är en dålig kopia kom med lappar och inslagen i plast med tnf-loggan på så det är inget du kan gå efter.

Enda hyfsat säkra sättet är att du jämför Kina-jackan med en original tnf-jacka av samma modell. Undersök då särskilt kvaliten på tejpningar, kardborren samt sömmarna. Vad gäller själva vattentätheten är det ju svårare att undersöka den. De allra billigaste kopiorna har inget membran alls utan är PU-belagda på insidan. Min jacka (med en vit beläggning på insidan av yttertyget) upplevde jag vara tät (paddlade 4 tim i motvind och spöregn i den) dock läckte som sagt några av sömmarna som ej var tejpade.

En sak som jag dock har positiva erfarenheter av när det gäller tnf-kläder i kina är dun-kläder!
Min lillebror köpte en ursnygg tnf-dunväst för 100 sek som kostar minst 1000 sek här hemma och den har han använt mycket utan problem.
Själv köpte jag en dunjacka typ lättare tnf-summit, ca 3000 sek i sverige. För den fick jag ge 250 sek och den använde jag en vecka kring nyår i -33 och den funkade jättebra. Klart bättre kvalite på sömmar etc jämfört med min fusk-tnf-goretex-jacka.

Som sagt: Jämför först med en "äkta" tnf-jacka!

Nils



[Ändrat av Nizzy 2003-10-04 kl 22:48]
 
Tveksam till TNF's egna kvalite.

Jag har en Mountain Light jacket från TNF som jag är fundersam över om det är en kopia. Jacken är köpt av ett svenskt internet företag. När jacken var mindre än ett år hade kanalen till midjeremmen nötts sönder på höger sida. Affären vägrade reklamera jackan med motivet att skadan hade uppkommit av onormalt nötande, dock finns inte ett märke i kanalen på vänster sida. Detta är en nackdel med att handla saker på internet, butikerna köper ofta restpartier och dyl. och får då själva stå för reklamationerna. Min lokala friluftsbutik ville reklamera jackan då dom såg skadan och trodde att jag köpt den hos dom kan jag tillägga.
Efter tre år så har nu fler hål på kanalen uppstått och sömmen till kanalen har gått upp på ett ställe samt dragkedjan till fickan på ärmen har gått sönder.
Jackan jag har är nummrerad som TNF's jackor skall vara och allt annat verkar stämma. Kontentan av det hela är att antingen har jag en väldigt välmaskerad kopia eller så har TNF's egna jackor ingen vidare kvalite.
 
TNF i Kina

95% av alla TNF jackor som säljs i Peking är kopior men det säljs också orginal (äkta) jackor. Varfør skulle det inte det då de tillverkas där. Jag tycker inte det är så svårt att se skillnad på dem.
Âr plast detaljerna av en skör blank hårdplast?
Ingår det fleece innertyg?
Kostar den ca 300 sek? (I Peking alltså)
Ser "svetsningen" av tygstyckena billig ut?
Då är det en kopia.
Själva TNF märket har också en annan vit nyans på kopiorna.

Hør av dig om du vill køpa en äkta TNF Mountain Guide jacka gammla modellen, str :L Svart/blå
 
Jacka

Svårt att avgøra utan att känna på den. Oftast (men inte alltid) är Goretexetiketten också en kopia som inte är gjord av samma papperskvalitet som orginalet.
 
En av tre

Jag var själv i Kina 1995 och köpte på mig ett gäng dunjackor och ett par dunsovsäckar samt några GTX-plagg till vänner och bekanta här hemma. Alla plagg var precis som orginalen jag jämförde med i butikerna i Sverige. Jag och försäljarna var överens om att de var riktiga NTF-prylar, i alla fall vad det avsåg material(i detta fall Dryloft). Priset i Kina var då ungefär en fjärdedel mot Sverige.

En av tre dunjackor höll måttet och är fortfarande i livet. De andra två började läcka dun och tappade formen helt. Om det sen beror på att de var kopior, sekunda eller att The North Face inte är bättre kan jag inte svara på. GTX-jackorna däremot höll måttet. Likaså sovsäcken (Foxfire Dryloft)

Mitt råd är att vara försiktig, den blir ju svår att reklamera. Kostar den under 800 kr skulle jag vara riktigt tveksam.
 
Jag har köpt exakt denna jacka

Hej,

jag köpte exakt den jackan som du har bild på. Den är otroligt välsydd, snygg och bra på alla sätt. Dock efter jag varit på KG Jonsson i Solna och tittat på en äkta var det ingen tvekan om att detta är en kopia. Tyget är sladdrigare och huvan har inget stuk i skärmen samt att de sydda etiketterna inte är riktigt gjorda. Men egentligen är det inget fel på jackan om man inte förväntar sig Gore-tex och äkta vara. Den duger säkert till vanligt stadsbruk. Min skickade jag tillbaks och fick pengarna åter efter ett löfte om detta med säljaren. Jag blev orolig efter att jag läst diverse inlägg om kopior på Utsidan. Nu är jag på jakt efter en riktig original skaljacka. För min del betalar jag gärna mer för den rätta känslan och kvaliteten.
 
kikade på kopior i helgen

Var hos en kompis i helgen som var hur glad som helst før sin nya TNF. (Likadan som på bilden) Han hade køpt den av en "kompis kusin" før bara 1500:- Det gjorde ont att tala om før honom att detta var en ruskigt billig kopia.

Svetsningen var dålig. Sømmarna var sneda. Luvan och skærmen var sladdriga. Tyget kændes billigt. Dock var GTX-etiketterna riktiga. 1500:- Kænns lite dyrt før en illa sydd jacka med kænd logga.

/Jakob
[Ändrat av jakobg 2003-10-06 kl 09:28]
 
âter tillbaka frân Kina

Stökiga marknader i Shanghai, Peking med klángande försáljare; Hey Mister DVD, watch watch DVD bags bags DVD, look look! Och tusentals mer eller mindre taskigt gjorda TNF kopior..

I outdoor-butikerna finns emellertid ákta vara och kopior lite blandat. Gàr dock ganska bra att skilja agnarna frân vetet om man ár van att klámma pà prylar. Samt ár det mesdta trots allt "äkta",.

Dock alltid lika kul att se pà planet hem: hälften av passagerna ikládda TNF-mountain jackor, tittandes lite förläget pà varandra!

Köpte sjálv en sàdan jacka för ca 300 kr fór nâgot âr sedan, och nu duger den enbart till meka med. Sömmar, resàr, kardborra ger upp pà diverse stállen ganska omgàende. Fleece-fodret liknar en disktrasa. Summa sumarum: 300 kr. var för dyrt.

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.