Vandring i Fulufjället

Datum:
2015-09-25 - 2015-09-27 , Genomförd
Beskrivning:
Tre dagar runt omkring på Fulufjället

Jag beslutade mig att ta en vandring till i år och slog till på stort och åkte till Fulufjällets nationalpark. Vandringen ägde rum fredag till söndag 25-27 september och vädret var fantastiskt. Titta på filmen och/eller läs vidare:

Jag påbörjade min färd redan torsdagen den 24 med en biltur till Malung där jag övernattade på ett vandrarhem. På fredagsmorgonen satte jag fullfart upp mor Fulufjället. Jag tog åt frukost i Sälen och på väg ned mot mörkret såg jag en kungsörn. Det var ett av målen med turen att få se en av de fem stora rovdjuren som alla finns i nationalparken. Nu var det förvisso i bilen och inte i själva parken men jag tillgodoräknar mig den ändå.

Väl framme så gick jag in på Naturum och frågade efter en bra tredagars tur och fick ett bra förslag med möjligheter att ändra lite på turen efterhand. Sen satte jag och Djingis av upp emot Njupeskärsfallet som är Sveriges högsta vattenfall med sina 93 meter varav 70 meter fritt fall. Filmade lite och gick vidare. Sedan följde vi en annan led ner mot Naturum igen och sneddade sedan upp mot fjället.

Vi åt middag i Rösjöstugan där jag talade lite med ett par ifrån Borlänge. Sedan gick vi vidare till Harrsjöstugan. Vägen dit var mestadels på spång. Väl på plats så träffade jag en man som hade startat sin tur samtidigt som mig och som hade tysk påbrå men som idag bor i Jönköpingstrakten. Det var blåsigt och vi fortsatte mot Bergådalsstugan där jag och Djingis skulle övernatta. På vägen passerade vi Fulufjällets högsta topp Slohanghammaren med sina 1041 meter och en regnbåge. Under vägen såg jag då och då fotspår på väg mot stugan och jag räknade ut att det borde vara två personer vilket gjorde mig lite nervös. Stugan i Bergådalen har bara tre bäddar och det finns fler vägar dit. Tänk om den är full. När jag så stugan så såg jag även att det hängde ett tält på tork utanför.

När jag kom fram till stugan så möttes jag av två trevlig tjejer från Uppsala som var i full fart med att torka sina grejer som blivit blöta under föregående natt. De gick senare vidare och tältade längre bort men stannade i alla fall och åt.

Morgonen därpå lade jag upp en ny plan att korsa en å och ta mig bort mot en annan topp men planen gick i stöpet då jag inte kunde ta mig över Bergån. Jag fortsatte istället på leden mot Särnmanskojan där jag tog en liten fika och talade med ett äldre par med tysk påbrå.

Sedan gick jag vidare mot Tangsjöstugan där jag åt middag och lämnade större delen av packningen och fortsatte upp mot en altarring.

Sedan gick jag ut i obanad terräng och gick upp på en topp vid namn Storhön på 1039 meters höjd. Jag sneddade sedan söderut och gick på kungsleden söder om Tangsjöarna och följde den upp tillbaka till stugan.

Där mötte jag en kille ifrån London som höll på att göra upp eld. Det var ganska tydligt att han inte varit så mycket i skog och mark så jag fick hjälpa honom lite på traven. Han blev nog ändå lite utav en inspirationskälla för min del. Jag talade mer med honom på kvällen och det visade sig att han knappt gjort en "hike" tidigare men att han bara hade blivit trött på vardagsslitet och bestämt sig för att åka. Så han boka en sista minuten till Arlanda och gav sig ut på en femdagars tur i nationalparken. Han hade blivit av med sin karta, hade blöta kängor, hans telefon var död och hans strumpor brann upp när han försökte torka dem vid elden men han var lika glad för det. Utöver engelsmannen så sov även ett par biologer från Uppsala och två killar till i stugan den natten. Killarna lämnade kvar sin karta till engelsmannen som fortfarande sov när vi andra gick vidare.

På Söndagsmorgonen gick jag upp tidigt och åt frukost för att komma iväg tidigt. Sedan tog jag leden mot Göljådalen. När jag passerade Göljåsjön gick jag av leden och genade bort mot Klordalen. Jag fick korsa en å och springa över en kulle innan jag var nere i dalen.

Sedan bar det utför ända ned till Brottbäcksstugan där jag gick på en grusväg som leden ned till vägen upp till Naturum och min bil. Jag betalade för mina nätter i stugorna och sedan bar det av hem.

För mig var detta min första riktiga fjällvandring och det som chockade mig mest var hur mycket folk man träffade. Alla var super trevliga. Detta kommer jag att göra fler gånger men det vill nog mycket till att jag skall få lika bra väder igen. Något som en tur som denna gjorde mig varse om var att den där dröm turen till Sarek eller liknande inte nödvändigtvis behöver vara så långt borta.

Färdspår

Vandring i Fulufjället

(Logga in för att skriva en kommentar)