Katterat-Kårsavagge s2008

Datum:
2008-07-29 - 2008-08-02 , Genomförd
Beskrivning:
En enda person klev av tåget vid Katterat. Det var jag.
Gick sedan Oallavagge-Unna Allakas-Stuor Kärpel- Hoiganvagge-Kårsavagge.

En natt i stuga (Unna Allakas) och 3 kalla nätter i tält.
(vid Kvilebu, Stuor Kärpel och strax över 1100m vid Hoigancorru)

2008-07-29
___________________________________________________________
Från Katterat följde jag den gamla anläggningsvägen. Kom snabbt upp på fjället, och sedan var det lättgånget. Fin utsikt norrut! Jag mötte en far+son på vägen, det var de enda jag såg på hela dagen. Det fanns en del nya hus som inte var utsatta på kartan, vilket var lite förvirrande. Jag fick fundera en extra gång och konstatera att jo, nog var jag framme vid uppgången till djeflepasset redan, trots att där enligt kartan inte skulle finnas några byggnader.
Den första lilla sjön när jag var nästan uppe genom passet var så fin! Fullt med småfisk, klart vatten och djup. Fin badsjö: en kort bit grusstrand och sedan snabbt djupare.
Jag tältade vid Kvilebu rastskydd. Ett rastskydd som var överraskande fint! En liten prismastuga fullt inredd. Madrasser med valbar hårdhetsgrad, inkopplad gasol, full köksutrustning, några böcker. Mysigt!
När jag vaknade nästa morgon var det total-tåke! Trots att jag tältade bara 20 m från sjön syntes den inte alls. När jag gav mig iväg kunde jag nätt och jämt skönja nästa röse. När jag kom ut vid Sälkajaure lättade det något och jag tog en lite längre rast i förhoppning att det skulle lätta mer så att jag fick se utsikten. Det fick jag och det var det värt! Sälkadalen är vacker! Snötäckta fjäll, glaciärer och glaciärgrön sjö. Och mycket fjällvråk!

Jag hade hört att hela vägen mellan valffojokk och stuor kärpel skulle vara stenigt och inte möjligt att finna tältplats. Men jag såg flera fina tältplatser och skrev upp 3 för eventuella framtida äventyr:
a) just efter vadet, upp lite på höjden, längs leden
b) alldeles när man kom fram till sjön 1016 (där det f.ö. fanns en helt fantastisk spång-konstruktion runt halva sjön)
c) väster om leden vid den första korvsjön
(jag gick norrut)
Vill man tälta vid stuor kärpel är det mycket finare i södra änden av sjön än vid norra. (bättre tältmark)

Utvalda bilder

Övernattning vid Kvilebu

vid sälkajaure

annorlunda vandringsväg

unna allakas

Färdspår

Katterat-Kårsavagge s2008

(Logga in för att skriva en kommentar)