Sörmlandsleden, etapp 15.1 till 22

Datum:
2012-08-09 - 2012-09-13 , Genomförd
Beskrivning:
En veckolång vandring i maklig takt genom de sörmländska skogarna mellan Läggesta och Hälleforsnäs (hade planerat att vandra helt till Eskilstuna med skavsår satte stopp för turen 5:e dagen).

Utvalda bilder

Läger vid Ösjön.

Soluppgång över Finnsjön.

Nyplockade blåbär!

Solnedgång över Hämmaren.

(Logga in för att skriva en kommentar)
2012-08-17 22:08   UnderEnTarp
Trots tidigarelagt avslut på grund av skavsår, så är jag helnöjd med vandringen. Jag fick 4 av 5 dagar med superfint väder. Det regnade natten mellan dag 3 och 4 så det var väldigt blött första halvan av dag 4.

Jag upplevde en fantastisk fin soluppgång och två fina solnedgångar. Redan efter dag två, när jag vaknade dag tre så vaknade jag av solen på mitt ansikte. Jag hade faktiskt tänkt till lite kvällen innan när jag satte upp hammocken och valt ut en plats så att jag dels på kvällen skulle kunna ligga i hammocken och njuta av solnedgången. Vilket jag gjorde och var så trött och hänförd av lugnet och stillheten runt omkring mig att jag helt glömde bort att fotografera solnedgången. Men vacker var den! Tidigt på morgonen dag tre så vaknade jag alltså med solen i ansiktet, strax efter att den hade gått upp över trädtopparna på andra sidan sjön. Vilket visas på bild nr 2.

Den andra solnedgången syns på bild nr 4. Det var sista natten efter dag fyra. Då hade jag slagit upp hammocken mellan två bastanta björkar på sidan av vindskyddet vid sjön Hämmaren på etapp 22. Jag låg i hammocken och somnade till solnedgången. Jag la ifrån mig kameran bara ett par minuter efter att bilden är tagen och somnade nöjt strax där efter. Dessvärre var det lite mulet när solen gick upp så det var inte någon vidare soluppgång, även om det var fint.

En annan höjdpunkt var den improviserade "andra frukosten" jag stannade för att äta vid en fin liten rastplats vid Axsjön, bara ca en timmes vandring från Finnsjön. Skälet till att jag stannade var blåbär. Det växte blåbär överallt runt stigen och det verkligen lyste blått om dem. Jag kunde helt enkelt inte låta ett sånt tillfälle bara vara. Så jag slängde av mig ryggsäcken, tog fram kastrullen och började krypa omkring bland blåbärsbuskarna och plocka blåbär tills mina fingrar var alldeles blåa. Jag höll säkert på att plocka i en halvtimma till trekvart. Jag var svettig och myggbiten men kunde ju inte ge upp. Så när jag hade fyllt halva kastrullen och ätit säkert varannan handfull direkt (jag var säkert lika blå runt munnen) så blandade jag till lite mjölk och satte mig ned på en sten vid vattnet och njöt!

Jag träffade inte på någon annan vandrare och var helt själv vid alla vindskydden. Jag såg ett par kanoter första kvällen vid Mellan-Marviken där jag slog läger första natten. Och jag såg en kajakare sista kvällen i Hämmaren. Sen var det en grupp högljuda ungdomar som hade slagit läger på andra sidan Ösjön. De fiskade men eftersom de var så högljudda så tror jag inte att de fick sig någon fisk. Jag tror att hjorten som skällde/råmade sent på kvällen skrämde ungdomarna för de började vilt prata om vad det kunde ha varit för ljud och som typiska unga män så började de efterapa ljudet - verkligen underhållande - ett gäng unga killar på ena sidan sjön och en brunstig hjort på andra sidan sjön - och så jag då i mitten av denna konsert! De sov fortfarande när jag gick vidare morgonen efter.

En annan höjdpunkt var de två Fantomentidningar som låg i vindskyddet vid Hämmaren. Den ena var från 1998 och den andra från 1999. Jag hade säkert närmare två timmars läsning med de serietidningarna. Så tack till vem det än nu var som lämnade dem efter sig. Självklart lät jag dem ligga kvar så att andra trötta vandrare kan njuta av dem.

Men mest av allt på vandringen så är jag nöjdast med hammocken jag bara ett par dagar tidigare överraskande fått låna av en vän. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av att sova i en hammock eller ens att slå upp en mellan två träd. Men det var varken krångligt eller svårt att vare sig slå upp den eller att sova i den. Jag verkligen njöt av nattsömnen och kan säga att jag aldrig har sovit så gott och så skönt och helt oavbrutet som dessa fyra nätterna i hammocken.

Sörmlandsleden är en led som jag kommer komma tillbaka till.

2012-08-09 12:28   UnderEnTarp
Jag tar tåget från Eskilstuna station till Läggesta station, om ett par timmar, för att börja turen med första etappen ned till Skottvångs gruva. Jag skriver en mer utförlig turrapport när jag har kommit hem igen.