Utdrag ur dagboken ur en flerdagarsvandring.

Datum:
2007-09-02 - 2007-09-03 , Genomförd
Beskrivning:
Leirvassbu är en oerhört charmig anläggning. Inte många har kommit vandrandes dit idag. Inte heller med bil, som det faktiskt går att göra. Vi checkar in, diskar, duschar och tar en öl. Vi bestämmer oss för att äta. Den första sittningen är redan full så vi får vänta till klockan 21.00. När vi så sitter där och äter ser vi det ruggiga vädret utanför.

Vi, Göran Månsson och jag, hade pratat om att stanna en dag och bege oss upp på toppen av fjället Kyrka men vi vill inte riskera att bli inblåsta och eventuellt få problem att återkomma till bilen. Planen blir alltså att återvända till Gjendebu och ta 16.00-färjan därifrån till Memurubu och sova där innan vi tar Besseggen på vägen hem.

2007-09-02: Under frukosten passar vi på att, som alla norrmän, fixa vårt ”nistepak”. Vi brer några smörgåsar och lägger dem i papper på norskt manér. Medan vi äter frukost regnar det kraftigt utanför fönstren och vi ser att det blåser bra. Vi har en vindsäck i packningen, en GPS och var sin kompass. Ryggsäckarna packas snabbt och regnskydden säkras med karbinhakar. Regnet har övergått till snö när vi ger oss av.

När vi går från anläggningen passerar vi en liten bro. På andra sidan bron kommer plötsligt en våldsam vindstöt och vi håller på att gå omkull. Det kändes så dumt att vi bägge tog ett rejält snedsteg och skrattande tar vi oss upp på leden söderut. Den första biten går i dis och snöfall men idag ska vi ha vinden i ryggen hela dagen.

Landskapet ser helt annorlunda ut när vi går på andra hållet. Ibland lyser solen igenom och stundtals är det grått och snö på leden. Det har verkligen sin charm att vara ute i ett kargt landskap. Man känner sig liten och ödmjuk. Åter rastar vi vid Hellerfossen och intar kaffet. Jag tar gärna en påtår och har kommit på att jag kan fästa min Termomugg på axelremmen på min ryggsäck.

Idag går vi lite ”mot klockan” eftersom vi måste vara vid färjan klockan 16.00 om vi ska komma vidare. Det vimlar av fjällämlar som har fått sin vackra vinterpäls. Klockan 14.45 är vi framme vid Gjendebu. Vi passar på att gå in på anläggningen och dricker kaffe i väntan på båten. Väderprognosen talar om kommande kuling, vilket gör att vi planerar om igen. Istället för att gå av i Memurubu ska vi ta båten till Gjendesheim. Så får vi se om vi kan gå upp i höjd imorgon. I så fall kan vi gå fram till själva Besseggen och därefter vända tillbaka till Gjendesheim igen. Besseggen är väldigt vacker men vi har tidigare, bägge två, gått över den.

Utvalda bilder

Imponerande

Färdspår

Leirvassbu - Gjendebu. Vandring i Jotunheimen Norge.

(Logga in för att skriva en kommentar)