Vituddens Kanotvarv Lisa
Betyg: |
Skriv en egen recension
Det finns 2 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning
Plus: Lätt vacker, lätt att styra med pinnrorkult och underliggande roder. Lättdriven går fint i med, sid och motsjö. Härlig att surfa med. Stadig även utan paddel i vattnet när jag fotograferar eller tittar i handkikare.
Minus:Kan dyka lite i kort krabb motsjö om man lastar mycket framtill. Lite krångligt att lasta framför pinnstyrningen. Risk för att den tar in mycket vatten om man välter men vid längre havspassager kan en sittbrunnssäck ha samma funktion som skott för och akter om sittbrunnen. På Lisor från 80-talet förekom det att de började läcka mellan skrovsidorna under kölribban efter skrap mot stenbotten. Det är i så fall enkelt att laga med lite plast eller epoxi helst laminerat med en tunn bit kol eller glasfiber som kölribba.
Kommentar: Min första Lisa köpte jag 1984 och den är fortfarande min favorit bland de dussinet kajaker vi har och har haft i familjen. VKV Vituddens kanotvarv i Västervik firar i år 100-årsjubileum. Modellen Lisa kom någon gång kring 1980 som en något bredare och mindre rank variant av klassikern Anita som kom på 1930-talet. Konstruktionen är två skrovhalvor som byggs i stålformar och sammanfogas mitt på dvs utmed kölen och mitten av däcket längsgående. Ursprungsvarianten av Lisa har vattentäta skott utmed sidorna som ger en osänkbar kajak och som hindrar vatten att skvimpa från sida till sida om man skulle råka välta med kajaken. Skotten gör också kajaken styv och stark trots att den är relativt lätt. Jag sitter med lätt böjda knän och låren utmed sittbrunnens sidor därmed så kan jag styra med friborden lutar jag kajan åt höger så styr höger skrovsidas reling kanoten åt vänster. Ofta har jag en kameraväska som stöd under knävecken. Det sitter ett underliggande roder i nylon en bit in från aktern. Detta är en bra placering som medger bra roderverkan även i surf och i och med att kajaken har språng så är köllinjen under sittbrunnen lägst och därför tar rodret ingen skada om man studsar över ett grund. Däremot bör man inte backa på en sten om man kan undvika.
Skott för och akter om sittbrunnen finns på nyare varianter av Lisa liksom på de olika modellerna av Seagull/ Måsen från samma tillverkare. Jag har numera två Lisa två Måsen Offshore och en träanita i bakad mahognyfanér. Min Lisa har följt med på två Lofotenpaddlingar, hem från Åbo över Åland hav mm. Jag föredrar det underliggande rodret på Lisa, men släprodren på Offshore och på vår VKV Yoo-A-Kim också har fördelar både styrkemässigt och de är lättare att reparera.
Liknande produkter: Testade engelska havskajaker, dansk turbåt mm men för min typ av enmanspaddling är Lisa bäst. Den är rätt bred vilket kan störa lite för paddelföringen intill skrovsidan men helheten är helt enkelt svårslagen.
Kundservice: Fått utmärkt service från VKV med kompletterande detaljer som reservroder. ( Aldrig behövt använda).
Pris: 5000
Plus: Trygg, lättdriven, stabil.
Minus:Aningen för liten för mina 188 cm/ 108 kg. Därför Seagull på långfärd. Den är rymligare och modernare men paddlingsmässigt likvärdiga.
Kommentar: Lisa är en traditionell svensk kajak. Hade en med underliggande roder 86-91 och bytte sedan till VKV Seagull. Köpte en begagnad för 25 år sen med släproder till fru och barn men använder den själv rätt ofta. Har sammanlagt 100tals dagar i typen. Mera sjövärdig och trygg kajak finns knappast. Höga vågor känns roligt i Lisa. Senaste årens Lisor är uppgraderade med lastluckor på däck och blir då praktisk långfärds/expeditionskajak. Lisa är lättdriven och lätt hålla kursen med även i vind och vågor. Kvaliten är oslagbar, inget har gått sönder på sammanlagt 30 års användning. Gamla träsitsen var inte bra men bytt till nyare VKV-säte med Termarest och egendesignat ryggstöd.
Liknande produkter: Gillöga, Zenith.
Kundservice: Aldrig behövt kontakta. Köpt paddlar mm från VKV och funkat fint.
Pris: 5009
Plus: Sjövärdig och följsam gång även i grov sjö. Stadig och med stor packvolym. Totalt sett en fantastiskt trevlig kajak och som passar och platsar i de flesta vatten. En multikajak.
Minus:Lite krångligt att komma åt främre packutrymmet om man har gammeldags svängelstyrning. Skulle gärna ha ett skott och lucka fram. Lite lågt fotutrymme.
Kommentar: Vi som har en äldre Lisa med flyttankar i sidorna utrustar dessa med material av liggunderlagsmodell fäst med dubbeltape och får ett utmärkt höftstöd. Det ger god kontakt med kajaken och med en luftkuddesits sitter man som prinsen. Har provat massor av kajaker och äger många. Lisa med släproder är favoriten. Men äger också en med underliggande roder, nyligen anskaffad. Kvalitet utöver det vanliga. Kajkernas mercedes. Gedigen, pålitlig och så odramatisk att somliga tydligen tycker att den är tråkig.. förstår inte.
Kundservice: Suveränt att kunna lyfta luren och prata med tillverkaren 20-30 år efter att kajaken tillverkats, om man har något problem. Det är oslagbart!
Köpplats: Privat
Plus: Bra nybörjarkajak, bra i grov sjö.
Minus:Trååååkig att paddla, särskilt efter att man provat annat.
Kommentar: Har nu paddlat Lisa ganska mycket sedan jag köpte den för ett år sen. Det är en otroligt bra nybörjarkajak, kräver inte mycket i form av erfarenhet.
Den är stabil som en finlandsfärja och har en sittbrunn som ett badkar.
De enda kontaktpunkterna man har är fötterna och röven. Lisan är totalt roderberoende, fäller man upp det går den lite var som helst även om det är stiltje.
Kantar man Lisan händer det dessutom inte ett dugg ändå. Det är ingen fartupplevelse att paddla den, men framåt går det.
Den klarar riktigt grov sjö utan att det är läskigt, och är ungefär lika spännande som A-fil. Man växer ur den väldigt fort.
Plus: Bra vattenegenskaper, stabil men ändå "levande"
Minus:Föråldrade lösningar och total brist på kroppskontakt.
Kommentar: Jag har paddlat en VKV Lisa i fem år nu, så jag vågar påstå att jag känner dess förtjänster och brister. Visserligen är min tillverkad typ 1987, med underliggande roder och formpressad träsits och utan skott, men det är ju ändå samma kajak som dagens.
Lisan har ju sitt ursprung i de gamla tävlingskajakerna, som VKV tillverkade. Men den är en folklig variant, som vem som helst kan paddla.
Den rör sig utmärkt i vattnet, och klarar förvånansvärt mycket sjö, i alla riktningar, vilket är kajakens största fördel. Den rör sig lugnt och förutsägbart. Den låga fören gör dock att den dyker i motsjö, vilket är jobbigt i längden.
Mitt underliggande roder sägs ha bättre verkningsgrad än den nyare släpvarianten, vilket jag inte har någon uppfattning om. Men jag kan varna för det underliggande: en så svag punkt skulle en modern kajaktillverkare aldrig släppa ut på marknaden. Det sitter så att säga där det sitter, och om man går emot botten tillräckligt hårt, har man inget roder längre, utan i värsta fall ett hål i botten.
Vad gäller packningen finns det ju delade åsikter. Enligt min mening är Lisan ett stort misslyckande på den punkten. Tanken med att inte ha däcksluckor är att allt vatten ska kunna nås från sittbrunnen. En motiverad tanke under däcksluckornas barndom, men i dagsläget helt omotiverat. För att "hänga med i utvecklingen" har Lisan nu utrustats med ett tätt skott bakom sitsen (alltså nere i sittbrunnen) varifrån man tydligen ska kunna nå allt i hela akterskeppet. En alltför optimistisk tanke, för att uttrycka sig snällt...
I min äldre Lisa finns inga skott, tack ock lov. Jag använder täta packsäckar, vilket funkar ganska bra. Men en stor del av innervolymen i kajaken förblir outnyttjad, eftersom säckarna är rundare än kajaken. Ineffektivt, alltså. Vidare känns det onödigt krångligt att behöva ta loss fotstöden varje gång man ska ta fram packningen i förskeppet.
Eftersom träsitsen är rätt obekväm, gjorde jag en egen som är lägre och mjukare, lite som VKV:s skumplastsits. Detta har gjort att jag kunnat rolla Lisan genom att haka fast mina knän under däckskanten. Men jag gjorde det mest för att se om det gick, det går inte att använda som räddningsmetod, eftersom knäna vanligtvis är ute i det fria.
Kroppskontakten är på det hela taget lika med noll. Man sitter på sitsen, inte i kajaken. Det har fått mig att byta till en Artisan...