Najad

» Ladda upp produktbild

Stripbyggd kajak byggd efter ritning av Björn Thomasson.


Tillverkare: Björn Thomasson
Tillverkarens produktsida
 
Betyg: 4.54.54.54.54.5
(betyg 4.5 baserat på 2 recensioner)

Skriv en egen recension

Det finns 0 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Rask, stabil, god lastekapasitet

Minus:Trives best med litt vekt i, kraftig padler eller last.

Kommentar: Najads egenskaper: (slik jeg opplever dem) Om man leser hva konstruktøren har villet oppnå med kajakken så får den toppklass. Dvs. rask og stabil ekspeditionskajakk med meget god lastekapasitet.

Den er meget rask, scorer best i det øvre fartregisteret siden friksjonen er ganske høy på grunn av lengden. Man føler aldri at skroget begrenser farten, herlig følelse å kjenne at man bare kan dra på. Motsjø egenskapene er de beste jeg har kjent når det gjelder fart.

Jeg synes den jobber aller best med last, da kommer den godt ned i sjøen og retningstabiliteten gir roret noe å jobbe i mot, mitt hjemmelagde ror er nok litt lite så det kan være den hadde oppført seg annarledes med et større. Jeg er ganske lett (67 kg) en tyngre padler ville nok få enda mere ut av Najad også i tom tilstand.

Den laster så mye du vil (får du lite lasteplass i denne har du rett og slett for mye utstyr med deg)

Den er veldig stabil både tom og lastet.

Sammenlignet med kommersielle kajaker i samme sjiktet ligger den ikke høyt i vannet ulastet, Når Najad ligger ved siden av disse ser den bare smekker og rask ut.
Den er grei å rulle.

Roret har jeg laget selv, hvor bladet er av edeltre kledd med g.fiber og epoxi og selve arangementet er av 4 mm kryssfiner kledd med g.fiber og epoxi og lakket svart. Styringen er av samme prinsipp som hos VKV.
Rorkonstruksjonen ble lett og sterk.

(Finnes nå i en smalere versjon, hadde nok valgt den i dag)

Understreker at synspunktene er nettopp det - synspunkter, ikke fakta.

Plus: Surfegenskaperna, hastigheten

Minus:Kursstabiliteten

Kommentar: Hur bra en stripbyggd kajak blir beror naturligtvis mycket på byggaren. Men sammanfattar jag de egenskaper som jag upplever som i första hand beroende på kajakens konstruktion så blir det betyget 4.

Att bygga:
Jag upplevde ritning och byggbeskrivning som lättbegripliga. Tyvärr så är de knepigaste momenten de som är minst beskrivna. En hel del eget konstruerande behövs runt sittbrunn, roder m.m.
Najad är konstruerad för att byggas med roder, så det hade inte varit så dumt med lite tips om roderbyggen. Jag utnyttjade den vertikala aktern till att få två separata fästpunkter för rodret och kunde därmed bygga ett både smäckert och starkt roder. Roderbladet är av ask hyvlat till en profil med lågt strömningsmotsånd. Bladet är vilar sedan i en vagga av tunn rostfri plåt som stabiliserar bladet hela vägen från däck ner till vattenlinjen. Bladet är uppfällbart på däck. Roderlinorna är dragna under däck i tunna tryckluftslangar.

Att paddla:
Najad är en lång kajak. Det ger mycket våt yta och därmed ganska stort motstånd. Men för en stark paddlare så blir toppfarten imponerande. Jag har aldrig blivit ifrånpaddlad av annat än andra najader eller nomader.
Najads lite speciella skrovform med en stor plan yta under sittbrunnen gör kajaken lättsvängd och ger fantastiska surfegenskaper. Nackdelen är naturligtvis mindre bra kursstabilitet, speciellt olastad.
Den plana botten ger även en mycket stabil kajak.
Najad lastar mycket både volymmässigt och viktmässigt, och går också bäst med lite last. Akterdäcket är mycket lågt varför en stor lucka behövs för att kunna utnyttja utrymmet där bak.
I sjön går najaden bäst i mot eller medsjö, som de flesta kajaker. Men den är på grund av den plana botten lite extra besvärlig i sned sidsjö. Ligger man lite högt i en våg är det lätt att svänga om ordentligt om en våg samtidigt tar fören.

Det är svårt att jämföra najden med de flesta fabriksbyggda kajaker. Hon är ju oftast minst en meter längre i vattenlinjen och har en ovanlig skrovform. Det ger ju vissa självklara skillnader som högre paddelmotstånd, högre toppfart, större lastutrymmen. Mer subtilt så uppskattar jag mest surfegenskaperna och stabiliteten.


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.