Into the Wild

Into the Wild

Filmatiseringen av Jon Krakauers bästsäljande bok med samma namn

Tillverkare: UIP
Tillverkarens produktsida

Kommentar: När jag läste boken för ett antal år sedan blev jag inspirerad och kände en stark samhörighet med Chris filosofi om livet och allt vad det då innehöll för min egen del. Kort därefter började jag själv irra runt i världen för att försöka få svar på de stora frågorna, vissa blev besvarade, andra inte.
Filmen är lysande och suggestiv med fenomenala skådespelarinsatser, foto, ljud, bild, musik och landskapsvyerna är bedårande, särskilt också hur historien skiftar emellan tidsperspektiv filmen igenom, böcker är naturligtvis bättre än filmer och så också i detta fall men tycker Sean Penn och resten har lyckats alldeles utmärkt med sin uppgift. Man kan tycka och tänka mycket om denna historia och lämnar nog ingen direkt oberörd då den hela tiden tar upp existensiella frågor som vi alla går runt och bär på mer eller mindre. Synd bara att han inte klarade det till slut då han kom underfund med att det kanske inte är så tokigt med lite civilisation iallafall, både boken och filmen kommer jag läsa och se om i framtiden, missa den inte.

Kommentar: Kanonfilm som handlar om existensiell problematik då en sökare ger sig ut i världen för att hitta sig själv vilket inte alltid är det lättaste i denna moderna värld. Jag trodde mer att det skulle vara en naturfilm men det är det inte alls. Den handlar snarare om relationer, relationer till sig själv, andra och till omvärlden.

Plus: Instämmer med föregående.

Kommentar: Bra film, vackra naturscenerier. Har inte läst boken (var nog bra, blev positivt tagen på sängen). Filmen väcker inspiration att få åka ut i orörd natur på naturens vilkor. Skådespelarna gör grymt bra prestationer och jag kan bara hålla med föregående om att Kirsten som spelar Tracy gör det med stor inlevelse och man känner verkligen med henne. Varmt presterat. Hur Chris dog har tydligen stötts och blötts en hel del. Jag tycker Sean Penn som regiserat har gjort helt rätt som fokuserat på hur huvudkaraktären levde och gjort gestaltningen av hans bortgång enkel och okomplicerad.

Plus: Personporträtt, utveckling, fokus på handling

Kommentar: En bra film som hela tiden hade driv i att Christoffer utvecklades. Det "stora" var för mig hans betoning av att se världen och inte enbart vara fokuserad på ens relationer. Trots att han mot slutet drogs mot det senare; Happiness is real only when shared. Sedan finns flera porträtt jag tycker om. Hans syster som hela tiden var mån om att se det från hans skor och inte ta sin egen utgångspunkt gjorde ett starkt intryck på mig med sin ömma värme.

Kommentar: För ett par månader sen, efter flera veckors väntan, kom Eddie Vedders soundtrack till filmen hem som jag beställt via Pearl Jams hemsida. Jag är ett stort fan av Pearl Jam så när deras sångare och frontfigur Eddie släppte ett soloalbum var man inte sen att beställa.

Efter att ha lyssnat genom skivan flera gånger om började jag leta vidare för att ta reda på historien som filmen är baserad på. Den har gått mig obemärkt förbi tidigare. Jag är väl för ung måhända, eller bara otillräckligt intresserad av omvärlden (vilket jag hoppas inte stämmer). Fick till slut tag på boken via min bror, men tyvärr är man dålig på att läsa böcker så när jag kom över filmen, som är släppt i Staterna sen ett tag tillbaka blev det till att lägga boken åt sidan för en filmkväll.

Jag hade högt satta förväntningar när jag satte mig ner och tryckte igång filmen. Inte minst för att musiken jag hört är riktigt bra. Blev till en början något besviken på grund av den något sega starten, men sen blomstrar den verkligen ut. Framför allt har fotografen och Sean Penn lyckats få till en mängd med fantastiska scener. Vilka vyer. Man bara dras ut i Alaskas vildmark. Och utan att vara så insatt i filmvälden känns skådespelarsnsatserna väldigt trovärdiga och väl genomförda. Filmen väcker många tankeställare om det liv de flesta av oss lever, och efter att ha sett den vill man bara komma bort från verkligheten, lyssna på tystnaden och känna sig liten i den stora välden. Sen kan jag inte låta bli att berätta att Kristen Stewart, som spelar Tracy, är så bedårande söt i sin roll att bara det gör filmen sevärd. Den har också en hel del humoristiska inslag och även skandinaviska då en konversation på danska finns med.

Jag har svårt att tro att någon ska ogilla filmen så ta chansen och se den. Och se till att få tag på en kopia på soundtracket. Det är tyvärr allt för kort men verkligen värt att lyssna på!