Ashleys book of knots

En bok på engelska om knopar

Tillverkare: Clifford Ashley

Plus: Omfattningen, illustrationerna.

Minus:Skriven på engelska.

Kommentar: Har du sett några vanliga små böcker om knopar och fascinerats? Ja, det har jag också. Men sen fick jag låna den här boken och då kan man säga att småböckerna bleknade rätt kraftigt, för att använda mycket milda ord. Från att ha kunnat alla knopar i mindre böcker blev man som en nybörjare igen. Den här boken är enorm och innehåller enligt uppgift över 4000 knopar! Jag är utbildad sjöman och har haft knopar som ett av mina största intressen under en stor del av livet. Mot denna bakgrund säger jag att detta är en fantastisk bok. Åtskilliga timmar har man suttit och knopat med denna uppslagen. Den innehåller flera olika typer av knopar, alltifrån mycket enkla och användbara bruksknopar till otroligt fina prydnadsknopar.

När knopkonsten var utbredd till sjöss var olika prydnadsknopar ett bevis på yrkesskicklighet och kunskapen om en sådan knop bevarades som en hemlighet. Såg man någon som kunde en knop man ville lära sig kunde man byta hemligheter med varandra om det fanns förtroende och på så sätt sakta utöka sin kunskap och förmåga. Man smyckade sin sjömanskista med olika knopar och på så sätt gick det att göra en snabb bedömning av sjömän om hur länge de torde ha seglat, och alltså hur duktiga de borde vara. Nu finns inget av detta kvar och nu kan till och med du som aldrig ens seglat Nordsjön eller ännu mindre korsat ekvatorn på ett fartyg få instruktionen och hemligheten till 4000 knopar hem till vardagsrummet för en styv femhundring. Otroligt!

Oavsett vilken nivå du är på, kan du lära dig mer. Denna tegelsten är som en tidigare recensent sa, något av en "bibel" inom området, och mig veterligen finns det inget verk som så omfattande och grundligt går igenom och instruktivt lär ut konsten om knopar. Man kan verkligen grotta sig i olika knopar om man har tillgång till denna bok. Det finns så många bra och mycket enkla knopar som är värda att lära sig. Pensionera kärringknutarna och kom in i matchen!

Nackdelen med boken är att den är skriven på engelska (amerikanska!?) med en hel del inslag av facktermer och slang. Har man dock någorlunda normala engelska kunskaper och ett lexikon reder man ut det bra så det är inget större hinder för de allra flesta.

En helt fantastisk bok som rekommenderas mycket varmt!

Kommentar: De4tta är den verkliga knopbibeln, den innehåller verkligen ALLT, nåja kanske inte de allra nyaste knoparna. Dock är den ganska dyr 600:- på amazon. Ett värt köp om man vill lära sig och kunna slå upp alla knopar. Tänk dock på att ha din engelska i bagaget.
//Nyman