Optimus Nova



Optimus Nova


Tillverkare: Optimus
 
Betyg: 3.863.863.863.863.86
(betyg 3.86 baserat på 22 recensioner)

Skriv en egen recension

Det finns 7 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    
Sida: 1 2 Nästa Sista 

Plus: Driftsäker, Lätt att rengöra

Minus:Snabbkopplingen kan kärva i kyla

Kommentar: Har använt min Nova sedan 2005 (ca) såväl fristående som inbyggd i trangiaköket. Kört enbart på fotogen (förutom en vecka på fordonsdiesel) pga brandsäkerhet (jfr med bensin).

Mycket snabbt att förvärma (smart konstruktion), perfekt med inbyggd magnetisk rensnål, det gör att man faktiskt rensar inför varje användning.

Ett multibränslekök har två nackdelar jfr med gas, och det är den höga ljudvolymen samt den höga vikten, därför använder jag ibland gas sommartid. Men Novan är gjuten höst/vinter/vår, eller när man inte vill krångla med halvtomma gastuber. Bara tanka upp och köra. Likaså när jag använder smörgåsjärn eller våffeljärn, det är bara att demontera novan och diska bort smör och annat som droppat in i den, det skulle jag inte göra med ett gaskök.

Den gamla (silverfärgade) pumpen började dock läcka efter ett antal år, men kunde byta till nya pumpen genom att även byta till nya bränsleslangen, som sitter med samma gänga som den gamla. Den innehöll dock det vita (allt för täta) bränslefiltret vilket initialt gjorde att den inte fick tillräckligt med bränsle. Byttes ut mot det kopparfärgade filtret från reservdelssatsen, vilket återställde funktionen.

Liknande produkter: Tittade på primus mm, men de var ännu mer högljudda än Novan.

Kundservice: Finns gott om reservdelar

Plus: Lättanvänt, Bra kopplingar, kan köras med tumvantar. Enkelt rengjort. Långa intervall mellan rengöring.

Minus:Infästningen med bränsleslangen i pumpen, med bajonettfattning tenderar att kärva om den inte är ordentligt smord, och vid kallt väder kan smörjmedlet börja "klumpa" sig om bränslepumpen inte förvaras varmt.

Kommentar: Köpte ett begagnat Nova, då jag hört mycket gott om det köket, att användas framförallt vintertid. Jag har nu ägt det tillräckligt länge, tycker jag, för att skriva en insatt recension.

Köket är fantastiskt driftsäkert. I jämförelse med andra multifuelkök är det dessutom lättanvänt. Inget fippel med olika munstycken eller olika kalibrar på rensnålar och elände. Köket är i princip underhållsfritt, bara man ibland ser över förvärmarveken och smörjer packningar och munstycken ibland.

Jag gillar speciellt den magnetiska rensnålen som möjliggör bra rening av munstycket under gång.

Jag kör mitt Nova uteslutande på alkylatbensin - då jag använder bensin i andra kök jag använder vintertid och det var det jag hade "liggande hemma". Med bensin går köket väldigt "rent" och det förvärms, pga brännarens konstruktion blixtsnabbt. Oftast behövs mindre än en halvminut för att kunna få klar, blå låga. Nova är dessutom förhållandevis tyst (jag har tidigare använt bl.a. Optimus Svea och Edelrids "Hexon" flerbränslekök och jämfört med dessa är Novabrännaren njutbart tyst.)

Liknande produkter: Edelrid Hexon, MSR Whisperlite Internationale

Plus: * Enkelt, effektivt och problemfritt * Brinner bäst på tunga energirika bränslen (EG 918-481-9, C10-20, fotogen, lampolja, Nato flygbränsle) * Specificerat och bestyckat för militärt bruk, till skillnad från Optimus Polaris. Detta ställer dock större krav på handhavande/förvärmning

Minus:* Snabbkopplingen är lite fipplig vintertid. * Köket måste förvärmas ordentligt och köras på låg effekt till toppen blir röd innan det fungerar optimalt * Munstycket måste dras i bland för att sitta tight. När det börjar lossna brinner den orent * Bottenskruven måste dras ibland annars börjar brännaren leva sitt eget liv i benstödet (går troligen att avhjälpa med värmebeständig Loctite)

Kommentar: BRA ATT VETA:
Flera av de problem som omnämns i andra recensioner kan undvikas om man beaktar följande.

* Nova (till skillnad från Polaris) är inte optimerat för bensin. Använder man trots allt bensin/alkylatbensin så får man lägre verkningsgrad. Dessutom är bensin mer uttorkande vilket ökar risken för problem med pump, läckage pga uttorkade o-ringar samt svårigheter att ansluta bajonettfattningen mellan brännare och flaska i köld.

* Nova brännaren är optimerad för den ställningen den kommer i + kastrull. Integration i Trangia etc riskerar att överhetta brännaren vilket i ett första skede leder till sämre verkningsgrad och i värsta fall till total härdsmälta.

* Nova har ett bränslefilter i änden på plaströret som går ner i flaskan. Detta har förekommit i åtminstone 2 olika versioner. Skruva isär och kontrollera. Det som är guldfärgat och poröst fungerar normalt klanderfritt (framtagit för köken Katadyn levererat till Tyska militären). Om filtret i stället är en vit "mustampong" bör det omedelbart bytas. Dessa är ökända för att orsaka allehanda problem inklusive lägre verkningsgrad, pulserande flamma, volatil låga etc etc. Byt ut filtret mot tex en boll rullad av luddet från en örontopps.

Jag köpte Nova för att använda på vintern när det är för kallt för gasol etc.

Valet föll på Nova för att pumpen och brännaren såg enkel och stabil ut. Något som minskar risken för problem och förenklar avhjälpandet när de väl uppstår.

Nova är dessutom optimerat för tunga bränslen (Tändvätska/Lampolja/Fotogen/Lysfotogen) som du enkelt hittar i varje matbutik och bensinmack. Det skiljer Nova från Polaris som har ett annat munstycke för att även kunna bränna gasol, vilket jag inte såg någon nytta med eftersom jag hellre har ett separat lättare gasolkök på sommaren. Även i jämförelse med andra kök verkade Nova vara mycket effektivt (renare låga och kortare koktider) när man tittade på youtube.

Nova har mycket bra verkningsgrad på de flesta bränslen som säljs som Tändvätska/Lampolja/Fotogen.

Speciellt EG 918-481-9 "Kolväten C10-C13, n-alkaner,isoalkaner, cykliska,
<2% aromater (<0,1% bensen)" och blandningar därav fungerar mycket väl.

Även Lysfotogen och Diesel fungerar utmärkt, men är än tyngre fraktioner som är mer utmanande och kräver mer mer förvärmning för att brinna riktigt rent.

Brännaren måste förvärmas någon minut (företrädesvis med fickvarm T-röd) och därefter köras med lågt tryck och måttlig låga till "locket" blir glödgat. Sedan går det att dra på. Normalt uppnås full effekt efter ca 1 varv och måttligt pumptryck. Köket pulserar om tycket är för högt.

Köket har fungerat problemfritt, effektivt och till full belåtenhet under mina vinterturer. Mycket prisvärt utifrån kvaliteten man får.

Liknande produkter: Optimus Polaris Optifuel, MSR, Primus, Primus omnifue

Kundservice: Katadyn/Optimus kundsupport är tyvärr bristfällig. De som hanterar Katadyn facebook är helt frikopplade från verksamheten och har inget att bidra med. Återförsäljarna har sällan djupare kunskap. Direktkontakt med Katadyn via telefon eller epost möts inte med någon entusiasm.

Pris: 1229

Plus: lättsamt att använda, går bra på låg effekt

Minus:lite klumpig arm för justernålen, utsatt del

Kommentar: Har inte haft den så länge men har hittills startat och gått fint

Pris: 900

Plus: Enkelt att använda, snabb förvärmning.

Minus:Snabbkopplingen till slangen kunde vara med påkostad.

Kommentar: Har ägt detta kök i flera år nu (tror jag fick det när jag fyllde 18, så minst 6-7 år) och jag har väldigt få negativa saker att säga om det.

Den enda nackdelen jag kan komma på är snabbkopplingen till pumpen. Är den osmord (eller vid stark kyla, d.v.s. kallare än -20) kan den fastna i öppet läge trots att slagen är avmonterad. Detta leder ju som bekant till att bränsle sprutar ut, för det finns ju alltid litet tryck kvar i flaskan. Detta har jag fått erfara bittert under nedstigningen från kebnes topp, då jag hade några deciliter bensin i ryggsäcken när vi anlände till tälten.
Ser man till att kopplingen är välsmord, använder båda händerna vid isärtagning, samt kontrollerar att den gått i lås ordentligt är detta inget större problem.
Vid stark kyla kan dock bränsle läcka ut när slangen är monterad, om man böjer och sliter i slangen.
Denna typ av koppling är standard inom hydraulik, så det är inte typen som är dålig. En mer påkostad koppling av samma typ hade varit bra.

Förra veckan (innan en vandring) bestämde jag mig för att byta filtret i slangen. Detta gjorde att köket tappade effekt. Jag bestämde mig då för att testa utan filter, vilket gjorde köket som nytt (eller bättre?) Filtret känns onödigt rent ut sagt. Det finns en sil för större partiklar i sugslangen, och ser man bara till att flaska, slang (vilken gärna kunde ha fått ett skyddslock) och koppling är ren, skall det inte kunna hända något. Om det dock far in skräp lossar man nålen och munstycket och blåser ur bränslekanalen, vilket tar ca 2 minuter.

Flamspridaren vill gärna lossna när den är ny, men den går att böja till så att den sitter som berget.

Jag kör uteslutande på alkylatbensin, vilken jag tycker är den bästa kompromissen. Sotar inte, lätt att tända, och hög effekt.
Kemiskt ren bensin fungerar lika bra men dunstar så fort att förvärmningen blir krånglig.
Bensin i allmänhet är dock litet obehaglig. Vid kallt väder och/eller speciellet vid användning i stormkök blir det en ganska rejäl puff (hårborttagning på händerna) när man tänder.
Fotogen skall ha något högre effekt, men är mycket svår att tända (omöjligt med tändstål) och sotar väldigt mycket, speciellt under förvärmningen.

Köket är, som tidigare nämnts, vindkänsligt. Montering i stormkök föredras på fjället, men då köket slukar mycket syre fungerar det inte med alla typer av stormkök. Försvarets stormkök (Svea? - trattformade kastruller) blir för tätt och kväver köket så att det flämtar. Trangia fungerar bra. Detta är viktigt att tänka på då dålig syreförsörjning dessutom skapar mycket koloxid, vilket är direkt o-bra vid användning i tält eller stuga.
Jag har valt att göra ett ganska stort hål i trangiat (modell 27) där slang och vred skall stick ut ur vindskyddet. Dels är det enkelt att montera då, men framför allt säkras en rejäl syreförsörjning.

Rensnålen (magnetiskt- eller skakmanövrerad) fungerar mycket bra.

Bränslenålen/spindeln reglerar bränslet efter förgasningen, vilket ger snabb och exakt reglering.

Köket tas mycket enkelt isär. Universalverktyget passar till allt, men det krävs inga specialverktyg om man tappat bort det.

Kan man få tag i detta kök rekommenderar jag starkt att slå till!

Plus: Driftsäkert

Minus:Sköra delar.

Kommentar: När jag efter ca 3 års användade var ute på en kort tur smälte botten bulten så hela köket blev oanvändbart. Jag har använt brännaren ihop med Trangia kök funkade jättebra ända tills detta hände som tur var så fanns det ved i skogen men det var ändå besvärligt efter som man litade på köket det hade ju funkat felfritt i flera år både i värma och mycket kalla förhållanden. Jag har väl bränt upp ca 100 liter ren bensin och ytterligare ca 10 lite annan bensin vid olika lång turer, vad nu det blir i driftstimmar.
Funderar på om jag ska köpa ett nytt eller... om man ska byta märke kombinationen Nova och trangia har varit kanon. Har någon något förslag?

Plus: Driftsäkert & väl fungerande på ren bensin

Minus:Fungerar inte alls på smutsig/dålig bensin

Kommentar: Efter att ha använt mitt Optimus nova under 3 års tid både sommar som vinter i svenska fjällen har jag absolut inget (i princip) att anmärka på funktionsdugligheten.
Även i sträng kyla har köket presterat bra. Relativt snabb uppvärmning, bra effekt, står stadigt, lätt att rensa filter under turens gång, rensnålen för munstycket funkar fint. I princip idel goda ord alltså. Men det finns ett stort men.
Köket presterar offantligt dåligt på smutsig bensin. Under en resa i ryssland använde vi 85-oktanig bensin som inte var av bästa kvalitet. Köket vägrade helt och hållet att starta! Efter ett flertal försök och mången svordom fick jag, som tidigare stolt ägare, erkänna bristen och istället körde vi min kompis Primus Omnifuel som startade upp utan några som helt problem. Bortsett från denna stora fadäs så var jag tidigare, som synes, mycket nöjd med mitt optimus nova.
Dock tycker jag att det är förargligt och av högsta grad betydande att köket inte alls fungerade med bensin av sämre kvalitet. Vi testade också köket när vi kom ner från berget, dock med samma usla resultat.

Ett samlat intryck ger betyget 4,5 under de tre åren i sverige. Inte en enda gång krånglade köket då vi körde det på kemiskt ren bensin eller heptan. Inte ens, som sagt, i sträng kyla. Vad gäller rysslandsresan så kan inte beyget bli annat än riktigt usla 0,5. Om detta är något som optimus nova generellt har problem med eller inte törs jag inte avgöra, men i jämförelse med primusköken jag därefter har använt kan inte beyget bli annat än ganska mediokert.

Kommentar: Har använt mitt kök troget i ca 2 års tid. (Bara på Vintern) Letade effter ett lätt och funktionddugligt Kök.
Inget snack om att det funkar bra. Har används ner till ca 35 minusgradet. Men snabbloplingen började att ge upp när det var svinkallt (trist!)Otur?? Måste värma den på något sätt innan. (Typ i sovsäcken). Ett helt ok Kök för en person. Addaptern till Trangias vindskydd kan starkt rekomenderas. Kan då köra med större grytor.

Plus: Sommar tid - kanon.

Minus:Vinter tid - struligt.

Kommentar: Jag är inne på mitt andra Nova efter det att axeln som håller brännaren koppen gått av. Men det var inget snack om att få ett nytt, KANON BRA!
Sommartid går det problemfritt, men på vintern så slutar kopplingen på pumpen, till slangen att fungera. Dvs att bränsle läcker och den krånglar allmänt. Och det går inte att ha pumpen i flaskan under transport i säcken.
Men annars inga problem! Mer driftsäkert än dom primus kök jag testat.

Plus: Snabbt att tända, stabilt och med hög effekt. Lättmekat, få delar

Minus:Lite mer pill än med ett gas- eller spritkök.

Kommentar: Köpte för ett tag sedan ett Optimus Nova. Anledningen till det var att jag var hjärtans trött på mitt Trangias låga effekt på vintern och allt sot på kärl.

Har efter en veckas leverne i skogen kunnat konstatera att det i alla fall fungerar på ett utmärkt vis på sommaren. Effekten är helt otrolig jämfört med en spritbrännare!

Givetvis hade jag provkört köket hemma innan jag gav mig ut, men tredje dagen av bäverjakten började köket kärva. Det hostade och slocknade till slut gång på gång.

Beväpnad med en kåsa med innehåll av skottsk härkomst satte jag mig i solen i akt och mening att montera ner köket i molekyler (vilket faktiskt är väldigt snabbt och enkelt gjort).
Bränslefiltret var totalt igenbeckat av metallspån och när jag tittade i bränsleflaskan fanns mycket mer av den varan där.
Uppenbarligen var köket inte riktigt rengjort från fabrik.
Jag skar av en ytterst tunn skärva av filtret där skräpet satt, spillde på ny bensin i flaskan och problemet var löst.

Väl hemma kontaktade jag Optimus och de erbjöd sig omedelbart att byta ut köket, men då det nu fungerar utmärkt räcker det om de bjuder på ett nytt filter, vilket de mer än gärna gjorde.
Bra service Oprimus!

Plus: Mycket hög effekt, låg vikt, pålitligt

Minus:Tar ett tag att lära sig

Kommentar: Jag får väl slå ett slag för Nova. Har ägt o brukat ett under ett par år.
Nu har jag inte kört det vare sig i extrem kyla, eller på höga höjder, så därom kan jag inte uttala mig. För övrigt funkar det perfekt, möjligen är förvärmningstiden ibland något lång, kring 1 min.
Brukar tända med gniststål, har funkat åtminstone ner till ca -5 grader.
Ljudet stör inte mig, dessutom låter Primus Omnifuel dubbelt så mycket.
Kör nästan enbart på tändvätskor o fotogen, eftersom jag tycker det är bäst, både effekt -och säkerhetsmäsigt. Dessutom kan fotogen vara användbart till annat.
Om det finns något negativt att säga, så kan väl möjligen finishen nämnas. Inget fel, men lite grovt och opolerat, jämfört med andra. Ser faktiskt handbyggt ut, så det är nog förresten bara bra!
Händer ibland att flaskan läcker något, vet inte om det är pumpen eller munstycket (som förresten måste kollas ibland så den inte fastnar i öppet läge).
Ett lätt vindskydd rekommenderas.

Plus: Stabilt, pålitligt, lättskött och bränslesnålt

Minus:Kräver mer av användaren än vad ett gasolkök gör

Kommentar: Jag är sedan två år tillbaka en helnöjd Nova-ägare. Jag har använt det i huvudsak till helgturer i skogslandet och aldrig haft några som helst problem. Köket är lättstartat, lättmekat, lätt, snabbt, stabilt, pålitligt, lovorden kan bli hur många som helst.

Jag hade en period då jag körde Primus Easy Fuel (gasol) men nu är jag tillbaka till Novan. Visst är Novan lite "krångligare" än gasolköket men när man väl lärt sig dom enkla handgreppen utför man dom instinktivt.

Jag är framför allt imponerad av bränsleekonomin. Jag (vi) stannar titt och tätt och tar oss en kopp kaffe, jag (vi) använder numer aldrig snabbmackaroner eller snabbris så det blir ett och annat långkok. Trots detta räcker bränslet i evigheter.

Till höstens fjällvandring är det inget snack, det blir Novan som åker med, Primusen får samla damm hemma i lådan.

Rekommenderas varmt

Bengt

Plus: Enkelheten, använbarhet.

Minus:Att bränsleröret ej kan fällas in.

Kommentar: Har använt ett NOVA för div tester och jag anser att det är mkt tillförlitligt och användbart. Har inte haft några problem med det. Har använt det i olika miljöer, fjäll, inomhus, vinter, skärgård mm. Kör med miljöbensin för gräsklippare.

Plus: Smart sätt att starta brännaren

Minus:Vindkänslig och höjdproblem

Kommentar: Jag köpte min Optimus Nova för nästan två år sedan och nu tycker jag mig ha använt den i de flesta situationer som kan uppkomma. Det som fick mig att köpa den är dels att den fick Outside Magazines pris som bästa brännare och att man slipper ta med sig sprit för att tända den.

Den fick faktiskt det priset i år också. Med andra ord har den en del att leva upp till. Vad är det då som är bra med denna brännare? Det som är nytt med den är sättet man startar den på. Först släpper man ut lite bensin i koppen (upp till 3 s) och tänder sedan på bränslet. Sedan låter man det brinna tills att den börjar väsa. Då vrider man på reglaget igen. Har man inte väntat tillräckligt kan lågor slå upp. Hur länge man måste vänta beror förstås på hur varmt det är och hur högt upp man är. En annan bra sak som jag förstått är att den är relativt lätt jämfört med andra multikök.

Novan kan köras med en rad bränslen, dock inte sprit. Jag har bara kört den med "ren" bensin, Coleman bränsle samt något bensinliknande. Det där med ren har varierat en hel del förstås. Bäst tycker jag den svenska alkylat-bensinen har fungerat.

Med en enkel tillsats och litet skruvande i brännaren kan man använda sitt Trangia-kök med den. Jag har bara använt Novan tillsammans med Trangiat mycket för att jag inte vill skaffa nytt vindskydd och Trangiat är rätt smidigt. Det man kan klaga på tillsatsen är att den inte sitter riktigt bra och numera får jag lirka en del för att få brännaren att sitta. Något bättre borde de faktiskt kunna få fram. Kanske det finns något bättre på marknaden numera, har inte kollat upp det nyligen.

Jag har oftast använt brännaren inne i absiden på tältet. Varför det då? För det första gillar jag inte att gå upp på morgonen innan jag ätit frukost och så gillar jag att slappa inne i tältet samtidigt som jag lagar mat. Sen har vi ett av de stora problemen med novat och det är att det är så vindkänsligt. Effekten blir bra mycket sämre när novan blir utsatt för vind och risken finns att den slocknar också. Kan hända är inte Trangiat bäst i vindskydds synpunkt, men jag har även försökt att göra riktiga vindmurar för den och jag tycker inte alltid det är värt besväret.

Jag har använt köket i ner till minus 20 på vintern, i storm, i nästan 40 graders värme och ända upp till 5350 meters höjd så jag tycker mig ha testat det tillräckligt för att kunna ge ett utlåtande.

Läste här på Utsidan om att köket fungerat dåligt och har skaffat mig ett reservdelskit. Det tycker jag för övrigt att det borde följa med när man köper Novan. Jag har också vid olika tillfällen använt dessa reservdelar men jag anser mig fortfarande inte egentligen ha behövt dem. Det är andra faktorer som varit problemen i dessa fall.

Första gången jag fick problem var på en vintertur och jag hade ställt ner Trangiat i en grop jag grävt. Luften i tältet var rejält fuktigt. Men denna gång spottade brännaren och hade dålig effekt. Jag stängde av den, skakade brännaren och lät den vila ett tag. När jag startade den igen så fungerade den utmärkt. Min teori är att den fick in vatten i systemet på något sätt.

Andra gången så var det rejält kallt och bränsleflaskan hade legat i snön. Koppligen var extremt seg och snabbkopplingen frös ihop. Det ledde till att bensin kunde ta sig ut via koppligen. Irriterande, men man skall tydligen kunna smörja in snabbkopplingen med olja för att undvika detta problem.

Jag har även läst här på Utsidan att Novan fungerar dåligt på hög höjd. Jag kan till viss del hålla med om detta, men med lite pill har jag alltid fått den att ge full effekt. På ca 3900 meters höjd och uppåt uppkommer fenomenet att novan börjar hacka i början när den inte är varm. Min brännare har dock alltid gett hög effekt utan kastrull ovanpå, men när man sätter dit kastrullen börjar brännaren hosta. Brännaren får med andra ord inte tillräckligt med syre med kastrull på. Det som man gör då är att lossa den övre delen av vindskyddet till Trangiat och lägger in en sten mellan vindskydden så att mer syre kan komma till brännaren. Ju högre upp man är desto mer sofistikerat måste man vara. På över 5000 meter körde vi med ett system med två stenar. Det gör ju förstås novan ännu mer vindkänslig och ranglig så man får vara lite försiktig. När brännaren är körd i ett tag så behöver man inte längre stenarna. Ju högre upp desto längre behöver man stenarna.
Problemet i storm är förstås att vindbyar kan släcka hela brännaren, så det gäller att göra rejäla vindskydd så att det går att laga mat.

Det tredje och sista problemet är det som har gäckat mig mest. Jag erkänner att jag inte är världens bäste på att meka med grejer och borde förstås ha löst detta problem snabbare. Men på en tur började det bli svårare att tända brännaren. Den ville inte spruta ut bränslet upp i koppen ordentligt och ibland kunde den slockna och ville inte brinna förrän allt kallnat igen. Slutligen var den extremt svår att tända och när den väl brann var effekten jättedålig. Jag bannade brännaren och började söka fel genom att byta ut reservdelar, men inget hjälpte. Slutligen öppnade jag bränsleflaskan för att ta en titt på pumpen och upptäcker felet. Bränslematarslangen hade ramlat loss. Vet inte om den skall sitta fastklistrad original, men jag stoppade tillbaka den och allting fungerade perfekt. Problemen som uppkommit tidigare var förstås att slangen var på väg loss och slutligen ramlade den loss helt.

Till sist så låter faktiskt detta kök en del så på sommaren blir det ofta att ta spritbrännaren istället.

Den har sina fel men att ge betyget ett tycker jag är felaktigt. Den fungerar bra i de flesta lägen och med lite kunskap om handhavande kan man få den att fungera minst till 5350 meter utan effektförlust.

Plus: Snyggt

Minus:Se ovan

Kommentar: Ungefär så här betedde sig vårt Nova kök på cirka 4000 meters höjd, innan dess och när vi kom ner igen på lägre höjder funkade det alldeles utmärkt.

Köket började att väsnas mer än vanligt, med ett flämtande ljud som berodde på att lågan pulserade. Ovsett rengöring, bränslebyte (vi körde bara på white gas, ren bensin), olika tryck i flaskan mm gick det inte att få någon ordning på det. Flämtandet var inte så farligt det värsta var att effekten gick ner betydligt. Vindskydd, reflekterande folie för att öka förvärmningen inget hjälpte för mer än en kort stund. Den bästa effekten var att justera bränsletillförslen med ratten och hela tiden småjustera för hand för bästa funktion.

Ju högre upp vi kom, ca 5000m, ju svårare var det att få fyr på köket ordentligt, så att en blå låga lyser. Effekten blev än sämre och då och då slog mer än halvmerhöga lågor upp runt grytan och gick inte att få bort utan att stänga av bränslet tillfälligt. Det blev mycket svårare att hålla någon konstant blå låga under längre stunder.

På 6000 m blev alla symptom ännu tydligare dessutom gick det knappt att tända alls speciellt vid kallt väder. Då gick det inte heller hålla en konstant blå låga utan det var hela tiden på gränsen att slå upp gula ofullständigt förbrända lågor. Som tur väl var fick vi låna Primus och MSR kök för snösmältning. P g a de vanskliga lågorna gick det inte heller att använda köket i tältet vilket är en känns som ett rejält minus vid ordentligt snödrev.

Plus: Enkelt, klarar lågoktanig bensin, fungerar på hög höjd

Minus:Plastig pump, pumppistong blir oljig, tål ej vind

Kommentar: Trots flertalet farhågor jag hört innan min resa har jag nu använt mitt Optimus Nova-kök på 4 400 m höjd för snösmältning/matlagning i flera dagar utan problem. Bränslet jag använde var 76-oktanig och jag hade inget lock på kastrullen. Jag fick då naturligtvis svårt att få 1 L vatten att koka ordentligt, men med lock och mer högoktanig bensin hade det förmodligen gått mycket bättre.

Köket tål inte blåst bra och ett vindskydd i hopfällbar aluminiumplåt rekommenderas skarpt. Vidare känns pumpen plastig. Inget läckage har dock kunnat konstaterats så här långt.

Antalet lösa delar är litet vilket gör köket mycket okomplicerat att använda (även för en grön multifuel-köksanvändare som jag). Bränslevredet på själva köket kan frysa fast något om man förvarar köket kallt mellan användningarna. Den fastnade dock aldrig så hårt att jag behövde värma upp vredet.

Med något rejälare pumpmekanism och en något större packväska för köket hade köket fått en 5:a, nu får det en 4:a. Köket är dock fortfarande mycket bra och kan varmt rekommenderas.

Plus: Förvärmingen, bränsleförbrukningen, litet och smidigt

Minus:Pumpen en svag länk?, ljudnivån

Kommentar: ....blir det när man använder det här köket på grund av den snabba förvärmningen. Effekten när det har fått upp temperaturen är dock inte den högsta men alldeles tillräckligt.
Det tar dessutom lite bränsle.
Det låter också en hel del men inte så att det stör mig.
Mitt kök gick helt plötsligt inte att köra på White gas i somras. Skickade det till Optimus som bytte ut pumpen. Har inte hårdtestat det sen dess men det verkar funka. Bra service från deras sida.
/Magnus

Plus: Litet och lätt

Minus:Pålitligheten

Kommentar: Använde mitt Optimus Nova under en vintertur i en månad. Litet och lätt kök med liten packvolym. Körde det på white gas och efter en dag började det hacka. Kan ha varit vatten i bensinen, vet ej men det blev bara värre hela tiden. Till slut slocknade det så pålitligheten tyckte jag inte var bra, kan som sagt varit bensinens fel.
Bra effekt när det väl funkar och lätt att använda. Kan köras på alla sorters flytande bensin, skulle dock vilja ha gas med i samlingen, kanske kommer i framtiden???

Plus: Vet intee ännu!!!

Minus:Kass pumpkoppling!!!!

Kommentar: Köpte med glad anda köket nyligen. Testade det några ggr hemma och sedan på en dagstur upp på fjället. Högsta betyg. Tog sedan ut köket på en lite längre tur på några dagar. Det vart nu lite kyligt (ca-23C) och det första som hände va att pumpen inte gick att koppla ihop med brännaren!!! Svårt att få ett kök att fungera då. Lyckligtvis så hade min kamrat ett kök oxå så vi kunde fortsätta turen. Har nu fått en ny pump, som sedan visade sig läcka när man förvarade den på flaskan =( och har höga förhoppningar. Återkommer förhoppningsvis med bättre betyg.
/ Martin

Kommentar: Gillar det här köket mer och mer. Vindskydd rekomenderas dock för folk som inte sitter i lä.
Tillägg:
Det finns en adapter till köket som gör att det passar ihop med trangia. Det blir stadigt och bra.
Kopplingen har krånglat ibland, men när man "motionerar" den regelbundet med lite symaskinsolja så försvinner problemet.
Har 8 st kök som körs i kursverksamhet och de håller bra, speciellt med de nya muttrarna undertill.

Sida: 1 2 Nästa Sista 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.