Klättermusen Grim 2005/2002

» Ladda upp produktbild

Kvalitet på jacka Grim samt Klättermusens bemötande vid problem.


Tillverkare: Klättermusen
 


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Kommentar: Har nu ägt 2 stycken Grim, som båda gjort mig rejält besviken. Jag tycker inte alls att Klättermusens miljöbaserade filosofi angående att inte konsumera mer än man behöver stöds av kvaliteten på deras produkter, eller deras bemötande vid. Extra tråkigt eftersom passform och lösningar verkligen är bra!

Det senaste fallet, bör väl vara mest relevant för dagens kvalitet på materialval, bemötande, etc:
En Grim från 2005 i eVent, som jag till slut fick som ersättning för min första Grim 2002 som inte höll som förväntat. Denna reklamation hade jag dock aldrig fått till själv, endast via hjälp från butiken Fjällsport i Göteborg och tack vare att jag hade sparat flera års mailväxling med KM löste sig detta. Mer om detta senare. Men pga de dåliga erfarenheterna från jacka 1, så har jag använt jacka 2 oerhört sparsamt, konstig känsla med tanke på att de marknadsför sig med att ha robusta och säkra produkter. Jacka 2 är använd 1 alpin skidvecka per år i 3 år, den har varit med på några fjällvandringshelger på hösten, i övrigt har jag använt den några strödagar som vardagsplagg till/från jobbet. Totalt så har den under 3 år, högt räknat, använts max 3 månader mätt i effektiv tid.

Problemen:
Första reparation:
- Gummicord till huvjusteringen "i omkretsled" släppte i ena änden, inlämnat till KM och lagat. Ändarna på corden är bara tejpade (eller åtminstone inte fastsydda utan har annan infästningslösning). En söm reparerade detta, lagningen behövde dock tejpas inifrån huvan. Lite märkligt att man inte samtidigt reparerar andra änden av corden, men OK, den hade ju inte lossat ännu, men det hade förstås varit snyggare med symmetri och misstanken finns ju att samma sak ska hända även där.

Allmän kondition på jackan är inte ok, så jag visar den i butiken igen och de tycker att det är dags att skicka in den för reklamation.
- Kardborren i frontöppningen börjar rispas upp, längs hela den "lurviga sidan". Tråd efter tråd går i "bottenmaterialet" på kardborren, till slut håller sömmen inte fast hela kardborren mot jackan utan det är glipor här och var.
- En söm i fleeceförstärkningen ¨mot halsen på vänstersidan börjar gå upp. Vid produktion har tråden i symaskinen tagit slut och bytts här men varken början eller slutet är ordentligt fästade så här börjar separation, ca 2 cm när jag lämnar in den.
- Blixtlåset i botten av jackan. Han-delens plastskoning börjar fransas.
- Delaminering inuti ärmslut. Betydande mängd på höger ärm.
- Tejpning börjar släppa. Inuti ärmslut vid tätning av ärmjustering, nere vid blixtlås.
- Dragkedjeflärparna i form av en tygremsa i logo-form, dubbelvikt med söm, går av på de mest använda blixtlåsen, dvs "huvuddragkedjan" och bröstfickorna. Jag byter själv till repstumpar på de som gått av men visar KM på ytterligare en som håller på att brista. Det är helt enkelt sömmen som är starkare än materialet i flärpen och gör att det blir en brottanvisning.

Jag har mailväxling med KM innan och under hanteringen av denna reklamation, men den verkliga slutsummeringen ges endast till butiken, som dock informerar mig. Sammanfattningsvis: KM hävdar att jackan är 3 år och att den då är att anse som använd och insliten, därefter erbjuder KM endast bra och billig reparation för sina kunder. Nu var ju jackan inte 3 användningsår när de fick den, bara kalenderår. KM säger att det inte är någonting att göra åt delaminering, den orsakas av hudfett och går inte att stoppa. I övrigt beklagar de min besvikelse och förklarar sina reklamationsgrunder. Vad de inte berättar för mig, men till butiken, är att om inte jag som kund hade fått en ny jacka när min första Grim kollapsade, så hade jag kunnat få en ny denna gången istället! Detta är nog det som gör mig allra mest arg och besviken. Vad har mitt tidigare ägande/reklamation att göra med kvaliteten på min nuvarande jacka? Och tror de verkligen att en tidigare besviken kund blir mindre besviken av att hitta problem med jacka 2? Om de nu anser att dagens ersättning för eVent-materialet är vida bättre, så borde jag väl få en chans att äntligen få känna att de pengar jag betalt för en av marknadens dyraste jackor var välplacerade? Nej, de anser att jag nu haft jacka i 6 år och bara betalat för en, och därför ska vara nöjd. Det är jag INTE, särskilt som den jag har nu alltså har börjat delaminera, och det har jag aldrig hört talas om är en reversibel process?

Jacka 1, den första årsmodellen av Grim från 2002, Cutan-material. Redan efter ungefär ett halvår hade jag börjat hitta saker som inte håller måttet.
Bland annat:
- Ärmslutsjusteringarna rispades upp pga att metallbygeln var för vass och skavde upp remmen. Reklamation/reparation 1 av KM.
- Allmän "noppighet" i ripstop-trådarna.
- Knuten på gummicorden till visselpipan i bröstfickan är stor, och gör att det blir skav på yttertyget över knuten, det syns att det kommer att bli hål här.
- Kraftig nötning på yttertyget i kant av tejpning, nederkant av högra framfickan. Ser ut som för många lager tejp på ett område styvats upp för mycket, och gjort att yttertyget nötts mot denna vassa kant. Detta blev senare ett hål.

Jag tog mailkontakt med KM som då bara bad mig fortsätta använda jackan tills dess att de olika problemen som börjat uppstå verkligen hade gått sönder. Då skulle vi ta detaljerna med reparation/reklamation, lovade de. Och då hade de 5 år som "avskrivningstid". Som sagt sparade jag alla dessa mail tack och lov, för innan denna 5-årsgräns ville jag reklamera problemen. Jag skickade in jackan via butiken Fjällsport där jag köpt den, de erbjöd sig att reparerade den delvis men annars så ville de hävda att det bara var normalt slitage efter så lång användningstid. Möjligen kunde jag mot 3200 kr i mellanskillnad (20% avdrag/år) få en ny jacka. Men som tur är, med mailen som stöd för hur tidigt problemen uppkommit och att de bara bett mig avvakta ända sedan dess, så hjälpte Fjällsport mig att trycka på och reklamera. Jag fick alltså en ny jacka. Som också visade sig vara en problemprodukt, trots ytterst sparsamt användande.

Det låter kanske som jag använt jackorna vid riktigt tuffa aktiviteter eller långa expeditioner, men det är allstå bara alpin skidåkning, vandring och lite göteborgskt vardagsregn. Gnällig? Ja, kanske! Långsint? Definitivt. Besviken? Bara förnamnet.

Min enda positiva erfarenhet i detta är att jag är glad över det superproffsiga och hjälpsamma bemötandet från Fjällsport-butiken! De vill såklart inte tala illa om en av sina leverantörer och deras produkter, men det känns som de vet att det finns en del att önska och att det finns fler än jag som haft problem med både kvaliteten och bemötandet. Och deras slutord i detta fallet är att försöka ge mig ett "bra pris" på nästa jacka jag köper, och det är definitivt inte en Klättermusen!

Köpplats: Fjällsport AB


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.