World of kayaks WK 525?

Har paddlat en Seabird Discovery 430 i ett par år. En mycket bra nybörjarkajak, men den börjar kännas ”lite väl trygg och stabil”. Letar efter en lite snabbare i glasfiber. Melker Ulvön är för dyr. WK 525 ser mycket intressant ut, men jag skulle egentligen vilja ha skädda (för att de enligt teorin verkar vara mer livliga och lättmanövrerade). Har någon erfarenhet av den?
Andra tips på ”snabb” turkajak som är lätt att svänga med kanting?
 
Det där förstår jag inte. Finns inte något sådant samband egentligen. Hur svängbar en kajak är beror på längd och lateralplan samt deplachement med aktuell besättning och last. Roder ökar svängbarheten och skädda i nedfällt läge minskar svängbarheten.

Långa och kursstabila kajaker har nytta av roder men egentligen så är det bättre med en inte så kursstabil kajak därför att den behöver mindre roderblad för att svänga och då bromsar rodret mindre när man svänger eller justerar roderutslaget för att hålla en bestämd och rak kurs.
Stora nyttan med roder är att det är kraftbesparande och blir snabbare färd från a till b.

Thure
 
Jag tror du måste bestämma dig vad du vill ha, eftersom dina önskemål är rätt motsägelsefull. Du listar 2 något snabbare turkajaker med roder men frågar efter en lättsvängd skäddkajak.
För det första, så är det paddlaren som avgör hur snabbt en kajak är. Sen är det kajaken som dikterar maxhastigheten. En klen paddlare blir inte snabbt, bara han har en "snabb" kajak. En snabb kajak kräver en duktig och stark paddlare för att bli snabbt.
Om du bara är ute efter en kajak som är "snabbare" än din Discovery, så finns det gott om lekfulla kajaker som är kul att paddla, t.ex. Zegul Arrow Play, Aquarius SeaLion, NDK Romany, Rockpool ETO, Tiderace Xtra eller Rebel Husky. Det finns fler, men dessa har jag ägt eller paddlad längre sträckor. Alla dessa är perfekt för att lära sig att behärska sin kajak och bli en duktig paddlare. De fungerar lika bra för tekniskt paddling i mer avancerade förhållanden eller för en veckotur med camping.

Vill du ha något snabbare, då kan du ta bort dina önskemål om lättsvängd och kantning. Då är det långa kajaker utan rocker som gäller. Och de behöver roder för att svänga.

Jag generaliserade lite för att få fram budskapet. Det finns kajaker som är snabbt och lekfull, men de jag känner till ligger i en helt annan prisklass och eftersom du tyckte att Melkern var redan för dyrt så behöver vi inte kolla närmare på det.
 
Senast ändrad:
Jag tror du måste bestämma dig vad du vill ha, eftersom dina önskemål är rätt motsägelsefull. Du listar 2 något snabbare turkajaker med roder men frågar efter en lättsvängd skäddkajak.
För det första, så är det paddlaren som avgör hur snabbt en kajak är. Sen är det kajaken som dikterar maxhastigheten. En klen paddlare blir inte snabbt, bara han har en "snabb" kajak. En snabb kajak kräver en duktig och stark paddlare för att bli snabbt.
Om du bara är ute efter en kajak som är "snabbare" än din Discovery, så finns det gott om lekfulla kajaker som är kul att paddla, t.ex. Zegul Arrow Play, Aquarius SeaLion, NDK Romany, Rockpool ETO, Tiderace Xtra eller Rebel Husky. Det finns fler, men dessa har jag ägt eller paddlad längre sträckor. Alla dessa är perfekt för att lära sig att behärska sin kajak och bli en duktig paddlare. De fungerar lika bra för tekniskt paddling i mer avancerade förhållanden eller för en veckotur med camping.

Vill du ha något snabbare, då kan du ta bort dina önskemål om lättsvängd och kantning. Då är det långa kajaker utan rocker som gäller. Och de behöver roder för att svänga.

Jag generaliserade lite för att få fram budskapet. Det finns kajaker som är snabbt och lekfull, men de jag känner till ligger i en helt annan prisklass och eftersom du tyckte att Melkern var redan för dyrt så behöver vi inte kolla närmare på det.
Du har rätt inser jag när jag tänker efter. Det får bli att röja fram mer plats i garaget och behålla den lättsvängda Discoveryn, och investera i en längre/snabbare att kombinera med.
R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.