Windstopper eller inte?

OK, svår fråga. Jag använder inte windstopper utan tjock eller tunn fleece, beroende på temperatur. Vid hård ansträngning åker skaljackan av, då blir det ibland för kallt om det blåser.

Windstopper å andra sidan andas sämre än fleece vilket är bättre om det inte blåser.

Hur skulle ni klä er i följande sittuationer? Låt oss skilja på "åka lift" och "gå brant uppför med 150 puls"...

1. -5 grader / 0 m/s vind
2. -5 grader / 10 m/s vind
3. -20 grader / 0 m/s vind
4. -20 grader / 10 m/s vind

Ex. 1. lift= underställ, tjock fleece, ev. skal
Uppför= Underställ, tunn fleece, inget skal

Windstopper - för eller mot?

Mvh /föhl

Windstopper utan Fleece

Windstopper utan Fleece tycker jag fixar alla dina situationer även om jag föredrar bomull när det är kallt. Windstoppern klarar lätt nederbörd bra och andas bra, men med vissa reservationer :
- Haglöfs grövre Windstopperplagg klarar nederbörd bättre än de tunnare (möjligen beroende på fuktavstötande yta).
- Haglöfs grövre Windstopperplagg klarar kraftig ansträngning sämre pga att de är tjockare och har tätare foder
- Haglöfs 3-lagers är smidigt, lätt och andas bra

Windstopper med fleece är lite mer av typ mys-plagg.
Framför allt är dom gjorda för att se varma ut, eftersom isoleringen är på utsidan där den gör minst nytta. WS blir tyngre än standard-fleece men värmer bra eftersom det är vindätt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips