Wild Country Sele

Undrar om denna sele är en bra nybörjarsele för inom- och utomhusklättring? Står iof att det är för sport- och klippklättring, men tror ni det funkar bra att använda inomhus?
 
Jag kan inte komma på ett enda skäl till att *någon* klättersele inte skulle fungera inomhus...

Sitter den bra? Är den hyfsat bekväm att hänga i? Då fungerar den.
 
Den är nog bra, men det är väl lite av en lättviktssele. Det betyder att den är lätt, men också mindre tålig mot nötning.
Säkringsloopen ser ju ut att vara av klart tunnare modell än på många selar. Den håller förstås, men den har kortare livslängd, än en som är kraftigare.
 
Den är nog bra, men det är väl lite av en lättviktssele. Det betyder att den är lätt, men också mindre tålig mot nötning.
Säkringsloopen ser ju ut att vara av klart tunnare modell än på många selar. Den håller förstås, men den har kortare livslängd, än en som är kraftigare.

Sant. Å andra sidan slits nog en sele mindre inne än ute. Åtminstone per klättermeter.
 
Å tredje sidan poängteras det i beskrivningen just att säkringsloopen är "otroligt slitstark".

Å fjärde sidan, eftersom det är en nybörjarsele som efterfrågas, så upphör nog klättraren ifråga att vara nybörjare långt innan selen är utsliten. ;)

Å femte sidan så skulle i alla fall inte jag köpa en sele på postorder utan att kunna prova den först, speciellt inte en med fasta benslingor.

I övrigt håller jag med Gustav i hans första inlägg.
 
Wild Country Elite Ultralite är en utmärkt sele på alla sätt. Den har allt man kräver av en allround-sele: 1) lätt 2) fyra utrustningsslingor 3) fasta benslingor, 4) rimligt pris och 5) inga neonfärger.
 
Wild Country Elite Ultralite är en utmärkt sele på alla sätt. Den har allt man kräver av en allround-sele: 1) lätt 2) fyra utrustningsslingor 3) fasta benslingor, 4) rimligt pris och 5) inga neonfärger.

Eh, en allround-sele ska funka med skalbyxor på, anser jag. Alltså definitivt inte fasta benslingor.

Men nu var det en nybörjarsele, främst för inomhusbruk, det frågades efter och då är ju fasta benslingor alldeles utmärkt. Förutsatt att den passar.

Så till dig som ställde ursprungsfrågan: Ignorera allt vi besserwissrar skrivit här utom en sak. Prova selen innan du bestämmer dig. Är ben och midjeslingor lagom? Provhäng i den. Både fritt och med benen mot väggen. Passar den blir det alldeles utmärkt. Sitter den illa får du pröva en annan storlek eller annan modell.
 
Jag opponnerar mig förstås mot samtliga andra i tråden, även om ni har motsatta ståndpunkter.

När det gäller storleken, så är det ju rätt petigt - så om du beställer på distans - mät väldigt noga och fundera hur storleken verkligen är angiven.
Detta är extra viktigt med fasta benslingor och helt klar sitter ju dessa olika beroende på om man har bara tights eller vinterbyxor.

Med det sagt så har jag aldrig tyckt att en sele av viss modell varit så mycket sämre än någon annan - om det bara varit rätt storlek av den. Sen kan ju olika selar var olika bekväma att hänga länge i, men det gäller ju mest om man ska rensa nyturer eller liknande. Där kanske ändå huvudregeln är att en välpolstrad (och tyngre) sele oftast är bekvämare än en tunnare och lättare.

Min nuvarande sele kan jag erkänna att jag skulle valt i en mindre storlek om jag provat den innan jag klickade iväg min beställning - men den funkar, även om allt då är åtdraget till minimimått.
 
Jag har aldrig misslyckat få på mig en sele med fasta benslingor, skalbyxor eller ej.

Då är väl dina skalisar tajtare än mina.... Iofs ska jag inte tjafsa. Jag har aldrig haft fasta benslingor. Jag vet bara att jag måste ställa om mina beroende på benkläder för att de ska sitta bra.
 
Skulle nog rekommendera en helt justerbar som första sele - den blir bekvämare i alla möjliga sammanhang då.

Med helt justerbar menar jag justerbara benslingor samt dubbla spännen på midjebältet, vilket gör att mitten på selen kommer sitta centrerad och bekvämt oavsett hur tjocka kläder du har på dig.

En helt justerbar är bättre om du ska ha den ute med tjocka kläder, t ex vid kallt väder, isklättring eller glaciärvandring. Man vet aldrig vilka vägar ens klätterintresse tar en. Jag tyckte sportklättring var asballt och alpin/multipitch supernördigt, men nu börjar det alpina kännas väldigt spännande.

Har själv en BD momentum speed från northstar som jag är helnöjd med. 590 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
GustavOh Wild country återkallar ropeman 3 Klättring allmänt 1
Patvest Wild Country släpper ny modell av Friend. Klättring allmänt 1
anod Wild Country Zero Klättring allmänt 3
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
jetoma Sele för hela familjen Klättring allmänt 4
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
Bloggomann Sele till tioåring? Klättring allmänt 6
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
forslund Sele vägg/vinter Klättring allmänt 1
Cremytos Storlek på sele Klättring allmänt 2
K9-Dalarna Sele Klättring allmänt 13
tank Infästning i sele... Klättring allmänt 44
Hedin Bekväm Sele?? Klättring allmänt 16
Same Sele till barn. Klättring allmänt 6
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
FatClimber Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?) Klättring allmänt 4
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
jonsa Ny sele - Petzel Calidris? Klättring allmänt 0
beggat sele köpes bor i stockholm Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.