Sele

Hallå

Tänkte kolla lite med er angående sele. Jag har klättrat några få gånger ute med lånad utrustning samt några gånger inne med lånad utrustning. Nu är mitt mål att köpa en bra sele som jag kan använda både inne och ute (klippa). Jag har kollat lite och funnit två som jag tycker verkar vara bra kvalite och bra bekvämlighet.

Petzl. Corax samt Rock Empire. Kosman

Är det over kill eller skulle det passa?

K9
 
Har du skor, broms?

Ifall du inte redan har annan nödvändigt personlig utrustning, såsom broms, karbin och skor, så skulle jag rekommendera dig att titta på ett klätterpaket. De flesta nätbutiker och flertalet friluftsbutiker har sådana, vilket reducerar priset en del.

Vad gäller sele skulle jag rekommendera att välja en som går att justera rejält, så man inte får problem med kläder. Sen är det klart beroende av vilket typ av klättring du vill syssla med.
 
Av de två selen du funderar på så tycker jag att Corax verkar lite bekvämare. Overkill tycker jag inte att den är. Jag har en Rock Empire liggandes, dock inte Kosman, och den är inte särskild bekväm. Det hade jag kunnat leva med men jag hade sönder utrustningslooparna på ena sidan.
 
att rekomendera en sele är lite som att rekomendera skor, dom måste helt enkelt passa dig. åk till en butik med vägg, prova och häng o släng så känner du hur den sitter, skit i vad som verkar fräckt och vad polarna har..
 
Har haft en Rock Empire Peak, som kostade småpengar. Den köpte jag på postorder och den har varit mycket bekväm i många år. Nu när den strax ska fylla fem, så ska den ersättas då den ser lite sliten ut.

Har funderat på en Corax/Calidris, lånade en sådan och den kändes väl OK och lätt att hantera med snabbspännena.
Har dock blivit tveksam då jag läst rescensioner bl a här på utsidan som både kritiserade snabbspännena och utrustningshängarna som jag tror hade gått av.

Funderar just nu på en WC Elite...
 
Kan faktiskt också rekommendera Metolius Safe Tech, en rätt biffig sele med feta säkerhetsmarginaler. Men också en bekväm sele, mycket inställbar. Se den på:
http://www.metoliusclimbing.com/safetechAA.htm

Safe Tech säljs av High Sport:
http://www.highsport.se/produkter/safetech_text.htm
och kostar runt en tusenlapp, så det är ingen budgetsele. Men en bra, slitstark sele. Och, som sagt, så uppbiffad att om man slår ihjäl sig under klättring så kommer det i alla fall inte att bero på selen:)
 
Det som -Patric- skriver är väl det som är att rekommendera?

Att tala om någon slags overklll angående selar ställer jag mig lite frågande till? Inte precis så att det är några otroliga stora skillnader om man tittar igenom normalutbudet bland alla märken?
 
selar till folket

Har funderat på en Corax/Calidris, lånade en sådan och den kändes väl OK och lätt att hantera med snabbspännena.
Har dock blivit tveksam då jag läst rescensioner bl a här på utsidan som både kritiserade snabbspännena och utrustningshängarna som jag tror hade gått av.

funderar på att byta min Petzel på grund av att "extra handen" (karbin + prusik) som jag fäster på höger benslinga öppnar snabbspännet ibland. Nu har jag haft den i +5 år och är förövrigt nöjd med den men inte en till. Skall du bara klättra och inte köra rädningsövningar och annat så kommer den inte ge dig några problem.

/Janne
 
funderar på att byta min Petzel på grund av att "extra handen" (karbin + prusik) som jag fäster på höger benslinga öppnar snabbspännet ibland. Nu har jag haft den i +5 år och är förövrigt nöjd med den men inte en till. Skall du bara klättra och inte köra rädningsövningar och annat så kommer den inte ge dig några problem.

/Janne

Nja, i benslingan har jag ofta en back-up. Sen är det ju inte säkert man har möjlighet att byta sele innan man ska rädda livet på nån...
Calidris går nog bort.
Får kolla vidare på Elite. Lite tung möjligen, jag är lite klen.
 
Tack, skor och broms har jag redan. det är just selen jag fundrade lite på men tack för förslag samt synpunkter. Ska kolla lite till på det ni sagt.


K9
 
Mezzner, varför går Calidris bort? Var precis på väg att köpa en... Suck!

Tror det är den äldre modellen han menar, med utr.slingor i plast. Skulle inte heller vilja ha en sådan efter att min replagskamrats dito brast på Haegar på Haegefjäll efter kruxrepan, varvid han tappade 5 stora friends som turligt nog träffade mig lite varstans på kroppen. Otroligt nog kunde jag rädda allihopa annars hade det kunnat bli väl spännande.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
jetoma Sele för hela familjen Klättring allmänt 4
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
Bloggomann Sele till tioåring? Klättring allmänt 6
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
forslund Sele vägg/vinter Klättring allmänt 1
Saye Wild Country Sele Klättring allmänt 15
Cremytos Storlek på sele Klättring allmänt 2
tank Infästning i sele... Klättring allmänt 44
Hedin Bekväm Sele?? Klättring allmänt 16
Same Sele till barn. Klättring allmänt 6
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
FatClimber Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?) Klättring allmänt 4
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
jonsa Ny sele - Petzel Calidris? Klättring allmänt 0
beggat sele köpes bor i stockholm Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.