livslängd på sele

Läste i en pdf-fil från Mammut att ett rep har en ungefärlig livslängd på max 10 år om det är oanvänt och ända ner till max ett år om det används väldigt mycket.

Hur är det med selar? Har de också en lika begränsad livslängd?


/Nisse
 
Man brukar väl säga 5 år på sydda grejer; men naturligtvis mindre om man kan hitta skador som kan uppkomma i stort sett när som helst om man har lite otur.
Sen finns det lite tester som visar att PA (som det ofta är) håller längre utan farlig försvagning, men jag tror även tester visat motsatsen... Om man klättrar någorlunda frekvent så är väl 5 år ändå ungefär max med tanke på att grejorna blir nötta även utan att man skrapar i extraordinärt.
 
Avsyna

Om du synar din sele noga efter 5 år kommer du märka att den börjar bli rätt sliten. Då är det kanske idé att byta...

Självklart kollar man sin sele oftare än var 5é år...

Jag läste om någon som fått stenslag på ett nytt rep som bara var 15 minuter gammalt, han fick kapa repet. Motsvarande sak kan gälla en sele. Livslängd mellan 15 minuter och 8-10 år...
 
Frågan är väl snarast - om man tagit hand om sina grejer och försökt vårda sin sele någotsånär, den är hel och alla stygn ser fräscha ut och inget bandmaterial ser fransigt eller nött ut, man har använt selen, men inte skrapat eller slagit emot den - är den då fortfarande så fräsch som den ser ut, efter 5 år (min är typ 6 år, men ser fortfarande VÄLDIGT fräsch ut och jag tänker inte speciellt ofta på att byta den) eller är den dags att kassera p.g.a. "osynlig materialförsvagning" eller något annat magiskt?
 
Så fort du använder din sele är det svårt att bedömma exakt livslängd. Så går denna fråga att svara på?
 
Anledningen att de sätter bäst-före-datum på just rep är väl att elasticiteten/dynamiken minskar med ålder och/eller användning. Därmed ökar belastningen, och risken för att rippa/förstöra säkringar vid ett fall. Samt risken för inre skador hos klättraren.

Annan utrustning som selar, slingor, mm, är ju statisk och inte designad för att dämpa belastning genom töjning. Så där slår ju inte argumentet med minskad elasticitet lika hårt, utan här gäller det väl mer att kolla efter "frassel" och synliga skador. (Det finns ju ingen invävd lastbärande "kärna" som kan skadas heller.)

Någon jämförde med scenariet att byta säkerhetsbälten i bilen vart femte år, men jag vet inte om den jämförelsen funkar rakt av.

*Disclaimer*
Allt jag kan har jag lärt mig av Internet, så det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Skyll dig själv om du baserar livsavgörande beslut på information från mig.
*End of Disclaimer*
 
Min gamla sele är 9 år gammal och den håller än (har dock köpt en ny).

Har det överhuvudtaget hänt en olycka någonsin pga ett rep eller en sele gått sönder?
 
peon; sa:
Min gamla sele är 9 år gammal och den håller än (har dock köpt en ny).

Har det överhuvudtaget hänt en olycka någonsin pga ett rep eller en sele gått sönder?

När Göran kropp slog ihjäl sig. (OK, repet gick inte sönder, men) En bidragande orsak till att säkringarna floppade sägs ju vara att repet blivit "statiskt" av intensivt användande.

Exakt vad de menar med att repet blivit statiskt vet jag inte. Jag har inte läst hela olycksrapporten, utan enbart sammandrag i bl a Bergsport, men det går säkert att hitta t ex här på Utsidan för den som söker lite.
 
Jag kan ju erkänna att jag inte har någon åldersgräns alls på diverse spännband som man har för att spänna fast grejer på biltaket och inte går de av inte. Å andra sidan är säkert de banden flerfaldigt överstarka från början, vilket inte allmänt kan sägas om klättergrejor.

Det brukar stå åldergräns på de små lapparna på grejorna som följer med när man köper grejorna. Jag har t o m karbiner där man angivit åldersgräns.

Har mailat nån gång till Wild Country ang gamla men obegagnade kilar. Svaret var i princip att hardware inte var ålderskänsligt, utan skulle besiktast, medan sydda grejor ska besiktas regelbundet för ev skador och kasseras senast efter 5 år.

Jag är säker på att en 6 år gammal sele inte går sönder i första taget men det går liksom ändå inte att hitta en exakt OCH generell gräns så rent praktiskt är väl 5-årsgränsen enkel, även om den som vill kan göra annorlunda. Selen är dock inte bara personlig utrustning. Man har ju kompisens liv hängande i den också. Alltså bör kanske egna generösa överväganden om materialets livslängd avhandlas med repkamraten...
 
peon; sa:
Har det överhuvudtaget hänt en olycka någonsin pga ett rep eller en sele gått sönder?

Här finns några rapporter:

http://alpineclub-edm.org/accidents/cause.asp?cause=54

"Contibuting Cause: ROPE PARTED
Hemp ropes (which had breakage problems) fell out of favour in the 1950's with the advent of modern dynamic kernmantle ropes. Kernmantle ropes generally don't break unless they are subjected to repeated friction on rock or other sharp edges (as in jumarring) or under extremely high forces, as in avalanches. There was one accident reported where previously worn or damaged ropes were probably cut by an ascender during a fall by the climber. It should be noted that even a brand new rope can be cut over a sharp edge by the forces generated during a fall. Of interest, was the accident reported in 1979 where a hemp rope was still being used to rappel on and broke!"

Se även Cause: Equipment failure.

Johannes
 
Mezzner; sa:
Jag kan ju erkänna att jag inte har någon åldersgräns alls på diverse spännband som man har för att spänna fast grejer på biltaket och inte går de av inte. Å andra sidan är säkert de banden flerfaldigt överstarka från början, vilket inte allmänt kan sägas om klättergrejor.

Det brukar stå åldergräns på de små lapparna på grejorna som följer med när man köper grejorna. Jag har t o m karbiner där man angivit åldersgräns.

Har mailat nån gång till Wild Country ang gamla men obegagnade kilar. Svaret var i princip att hardware inte var ålderskänsligt, utan skulle besiktast, medan sydda grejor ska besiktas regelbundet för ev skador och kasseras senast efter 5 år.

Jag är säker på att en 6 år gammal sele inte går sönder i första taget men det går liksom ändå inte att hitta en exakt OCH generell gräns så rent praktiskt är väl 5-årsgränsen enkel, även om den som vill kan göra annorlunda. Selen är dock inte bara personlig utrustning. Man har ju kompisens liv hängande i den också. Alltså bör kanske egna generösa överväganden om materialets livslängd avhandlas med repkamraten...

OK. Har tydligen missat att det sätts generella livslängder inte bara på rep, utan också på annan mjuk materiel. Får be om ursäkt för att jag spridit felaktig information.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
rockstarclimber Livslängd på rep?! Klättring allmänt 15
Hematomet Livslängd klätterskor Klättring allmänt 5
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.