Bekväm Sele??

Hej.

Jag har problem med att jag får ont av den sele jag har nu,(gammal Camp). Så nu är jag på jakt efter en så bekväm sele som möjligt, gör inget om den är lite tung men den ska ändå vara ganska smidig att klättra i.

Tacksam för tips.

mvh
Johan
 
Petzl

Petzels tyngre selar är sköna. Jag har en Black Diamond själv som inte är alltför skön, använder gärna tjejens Petzl Calidris.
 
Kan inte rekomendera Calidris om du är för tunn! Har efter en hel höst med selen "virad flera varv runt kroppen" äntligen bestämt mig för att ge den till brorsan i julklapp!

Storlekarna är missvisande för tjejer och små personer som får problem att spänna selen tillräckligt hårt över höftbenen utan att få utrusningsslingorna med tillhörande prylar i knät! Det är mycket osmidigt att att ha kilarna hängandes mellan benen när man klättrar - de har en förmåga att fastna åt fel håll på fel ställen.. Men den är oerhört bekväm och om du har mått över 60kg/174cm så är den definitivt att rekomendera! Möjligtvis finner jag ingen användning för dubbla spännen på höftbältet.
 
Det som är viktigt att tänka på är väl hur vadderad den är, dvs en alpinistsele är inte att föredra. Själv har jag en Petzl Corax som är mycket skön. Nästa sele blir nog en Arc'teryx då de jag har provat var mycke tsköna, men det ligger ett pa rår fram...
 
Jag har provat mig igenom Petzl, Arctheryx, Alpine Bod och Mammut. Ingen sele är så skön som Mammutselen. De gör sina selar i datorn så att de blir anatomiskt utformade och hela selen är bärande. Det vill säga det är inte remmar med stoppning, utan allt är ett enda bärande paket. Detta ger maximal komfort.

Till en man rekommenderar jag modellerna Apollo eller New Wave. Rock & Ice kommer att ta in dem för 2006 (det är snart det!) och även Adnature tar in dem på beställning.
Storlekstabell män, cm:
Midja: 63-72=XS, 67-77=S, 73-85=M, 80-90=L, 87-97=XL
Lår: -47=XS, -50=S, -55=M, -60=L, -67=XL
(fyi om en tjej också nappar på detta: på dammodellerna (motsvarande heter Venus resp. Lotus) har de gjort lite större benslingor i förhållande till midjemåttet).

Jag använder min sele väldigt mycket, är dels inomhusinstruktör och då säkrar man ju mycket och har ofta mycket belastning på selen, då måste den vara skön. Dessutom klättrar jag själv gärna långturer och ska man ha selen hela dan, ibland på hängande stand, då måste den vara skön. Min Mammutsele är den bästa jag haft hittills i alla fall.

PS: Givetvis har de drop-seat. Desstuom är selarna mycket lätta vilket inte precis är en nackdel, Apollo väger 340 gr, New Wave 370. De tillverkas i Schweiz, vilket brukar vara en bra kvalitetsstämpel.

PPS Om du vill kolla in min sele, kontakta mig, jag finns ofta på Klätterverket.
[Ändrat av lilla_my 2005-12-11 kl 10:55]
 
Undran

lilla_my; sa:
Jag har provat mig igenom Petzl, Arctheryx, Alpine Bod och Mammut. Ingen sele är så skön som Mammutselen.

Hej Anna!

Jag har en fundering som egentligen inte har specifikt med denna tråd att göra, utan är mer av principiell karaktär. Jag vill klargöra hur jag ska förhålla mig till dina produktrekommendationer i allmänhet.

Då jag i trådhistoriken tittar på trådar i vilka du rekommenderat produkter av olika slag, visar sig ett uppenbart mönster: oavsett om det handlar om byxor, softshelljackor, goretex-jackor, rep, selar, ryggsäckar eller dunjackor (för att nämna några) så lyfter du fram varumärket Mammut. Mammuts logotype förekommer även på din hemsida.

För att veta vilket förhållningssätt jag ska ha till dina tips i framtiden undrar jag nu: har du något som helst kommersiellt intresse i detta varumärke, eller är det en slump att just Mammut blivit en personlig favorit?

Mitt inlägg är inte någon som helst anklagan. Jag vill bara klarlägga fakta.

Mvh Pär
 
Så här är det: Jag hittade först en gore-texjacka. Den har jag fortfarande, och det är den klart bästa såna som jag ägt hittills i alla fall. Därefter var det ungefär samtidigt klätterskor och sele (dammodellen av en av dem jag pratar om ovan). Och sen följde fler saker, eftersom jag började upptäcka att jag trivdes med kvalitén på sakerna från Mammut och att dessutom flera modeller passade bra på min kropp (som hur klätterskornas läst är utformad, man har ju olika fötter och en sko kan inte passa alla.)

I ett betydligt senare skede har jag kommit med i en grupp som provar några nya produkter åt samma tillverkare. Det är knappt tal om någon ekonomisk vinning, utan något par skor, så direkt spons är nog fel ord, utan samarbete skulle jag kalla det själv.

Men jag skulle aldrig rekommendera något som jag inte kan stå för. Jag har rekommenderat Mammut långt innan detta samarbete började (om du är så pigg på att spåra länkar kan du kolla in det som är före sommaren 05). Utan jag vill rekommendera det som jag själv har testat och trivs med att använda.

Jag försöker också att underbygga mina rekommendationer med en förklaring till varför jag tycker just den här saken är bra, som nu när det gäller selar, att det är hela selen som bär, jag har inte hittat det hos något annat märke (vilket inte säger att det inte finns, men då kan ju någon annan rekommendera detta och så får den som undrar mer att välja bland, det är ju bara bra) och jag tycker det är en avgörande bekvämlighetsdetalj.

Om det är någon som stöter sig på att jag tycker att vissa saker är bra så kan jag lämna det här forumet för gott, så kul är det inte att sitta och skriva av storlekstabeller, jag har bara försökt tillhandahålla service. Synd att folk inte uppskattar när man försöker anstränga sig för någon som ställer en fråga. Istället för att gnälla kan man ju ge rekommendationer själv tycker jag.
 
Tack för alla svar!
Några frågor till.
Finns det någon affär i Sthlm som man kan prova Mammut selar i dagsläget utan att först beställa??

Sitter och läser div recensioner av selar,
en sele som folk utomlands(Usa) verkar tycka är väldigt skön är Misty Mountains Caddilac. Frågan är om det är en bekväm o bra sele är det någon här som har erfarenhet??
Har vänner som åker över till usa vid jul och då skulle man kanske beställa en sån, men då är ju nackdelen att man inte kan provhänga den först, men o andra sidan så finns det ju inte sånt väldans utbud att provhänga här.

mvh
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
FatClimber Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?) Klättring allmänt 4
Kaffe? Bekväm hjälm? Klättring allmänt 9
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
jetoma Sele för hela familjen Klättring allmänt 4
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
Bloggomann Sele till tioåring? Klättring allmänt 6
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
forslund Sele vägg/vinter Klättring allmänt 1
Saye Wild Country Sele Klättring allmänt 15
Cremytos Storlek på sele Klättring allmänt 2
K9-Dalarna Sele Klättring allmänt 13
tank Infästning i sele... Klättring allmänt 44
Same Sele till barn. Klättring allmänt 6
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
jonsa Ny sele - Petzel Calidris? Klättring allmänt 0
beggat sele köpes bor i stockholm Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.