VKV roder släp eller överfall ?

Hej,

hoppas ni kan hjälpa mig då jag går i kajakköpartankar.

VKV:s offshore tilltalar mig starkt och undrar om man ska kanske köpa den med överfallsroder istället för standardsläprodret ??

Hur funkar dom jämförelsevis tex vid kraftig surf o så ??

Har överfallsrodret nån nackdel mot det andra rodret ?

/Berra

Mitt valg pr. idag

Jeg padler en VKV Offshore med sleperoret. Jeg har to ting å utsette på det:
Sand og smågrus har en lei tendens til å sette seg fast så jeg hverken får roret opp
eller ned. Sleperoret har også en tendens tli at tangsklaser og annet rusk blir hengende i det. Av disse grunner ville jeg om jeg kjøpte en VKV Offshore idag velge roret jeg kunne få helt ut av vannet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Överfallsroder

Jag har en Offshore med överfallsroder (kallas ibland isroder - eller är överfallsroder något annat???) Jämfört med standardrodret kostade det cirka 800 spänn extra att få ett dylikt ditmonterat, vilket är en tämligen marginell kostnad när man ändå har beslutat sig för att slanta upp till en Offshore...

Jag är i alla fall mycket nöjd med kajaken som helhet, och då även rodret. Jag upplever det som mycket smidigt vid landstigning/sjösättning jämfört med det släproder som sitter på den Lisa som min flickvän paddlar. Då jag faktiskt aldrig har provpaddlat någon Offshore med standardroder kan jag inte uttala mig om roderverkan m.m. men jag är nöjd med den roderverkan som isrodret/överfallsrodret ger mig.

Nej!
jag tycker inte att överfallsrodret har någon nackdel mot släprodret, bortsett från att det givetvis är en prisskillnad....

Överfallsrodret flyter inte lika lätt upp vid kraftig surf, du har i princip full styrförmåga hela tiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips