Virihaure - Sårjåsjaure via Blåmansisen

klingstrom; sa:
Jag såg att du Arvid har gått ner till Sörfjord från Hurrejåkk. Jag är lite nyfiken på den nerfärden till E6. Vi ska för tredje året i rad gå väster om sjöarna men denna gång hålla oss till fjällen norr om Vastenjaure och gränsfjällen runt Sallohaure Stipok.
Hur ser nerfärden till Sörfjord ut? Efter att ha gått ner genom Rago och vid Sisovattnet har jag lite respekt för de norska nerfärderna. Är det bra terräng? De gamla stigarna som finns markerade på kartorna ner till Sörfjord finns de i verkligeheten eller inte?

Jag passar på att genskjuta med en fråga om Rago, eftersom du verkar vara bekant med området. Vi funderar på att starta i Lakshola och gå via Trollforsen och Ragohytta in i Padjelanta (den norra stigen på kartan ovan). Hemfärden tänkte vi sedan ta längs den södra stigen på kartan via Flatkölen och sedan avvika från den stigen i nordlig riktning mot Nordfjord. Den norra leden har berörts av HansP här ovan och verkar, förutom lite överrepresentation av sten, vara något så när framkomlig. Har du någon koll på den södra?

Sticker för övrigt om en vecka. Det är knappt så att samerna kommit på plats i Stalo.
 
Rago och Flatkjölen

tjonsson; sa:
Jag passar på att genskjuta med en fråga om Rago, eftersom du verkar vara bekant med området. Vi funderar på att starta i Lakshola och gå via Trollforsen och Ragohytta in i Padjelanta (den norra stigen på kartan ovan). Hemfärden tänkte vi sedan ta längs den södra stigen på kartan via Flatkölen och sedan avvika från den stigen i nordlig riktning mot Nordfjord. Den norra leden har berörts av HansP här ovan och verkar, förutom lite överrepresentation av sten, vara något så när framkomlig. Har du någon koll på den södra?

Sticker för övrigt om en vecka. Det är knappt så att samerna kommit på plats i Stalo.

Jag har tyvärr ingen koll på stigen som går över Flatkjölen, men jag är lite nyfiken på den, det ser ut som en bra passage ner till Norge så du får gärna dela med dig av dina erfarenheter när du kommit tillbaka!
Mina erfarenheter av Rago består enbart av stigen från gränsen ner till Ragohytta och vidare över Storskogvattnet ner till Lakshola. Vad du ska tänka när du passerat Riksgränsen efter Ragohytta och du kommer fram till ravinmynningen (syns inte tydligt på kartan att det är en ravin)här ska du leta reda på en rösning som leder uppför den norra dalsidan på svahällar så att du går ovanför ravinen/klyftan. Rösningen börjar ungefär där jokken kommer ut ur klyftan och bildar ett par underbara pooler. Du ska absolut inte gå uppför den södra sidan där den farliga rösningen ramlar ner som Hans skrivit om. Den svaga rösningen på södra sidan leder dig till sjön 7XX (har inte kartan framför mig) På detta sätt kommer du förbi den oframkomliga ravinen/klyftan. Terängen i det här avsnittet är lite knixig pga av alla småstup och småbranter, men det är inte oframkomligt på något sätt.
Misstänker att du sätter kurs mot Rastesjauratj från sjön 7XX så att du slipper leta dig över till Rakojaure och klättra över branten.

Ja nu sitter jag här och blir riktigt avundsjuk på dig att du får komma iväg redan nu. För egen del åker vi upp första veckan i augusti.
 
Vi gick över Hurrejokk och sen snett upp mot Langsvatnet, som vi följde längs norra stranden. Direkt när man passerat gränsen till Norge uppe i passet börjar en utmärkt rösning som leder hela vägen ned till havet. Det är gamle gubben Sörfjord själv som har rösat nån gång på femtiotalet! (har glömt hans förnamn) Så det är inga problem att hitta, och det är dessutom en otroligt vacker vandring på graniten ut mot havet. Varning bara för att stigen slutar mitt emot hotellet vid E6, så lägg plånboken längst ned i packningen :)
 
Re: Rago och Flatkjölen

klingstrom; sa:
Jag har tyvärr ingen koll på stigen som går över Flatkjölen, men jag är lite nyfiken på den, det ser ut som en bra passage ner till Norge så du får gärna dela med dig av dina erfarenheter när du kommit tillbaka!

Den södra stigen i Rago, vilken utgjorde vår väg tillbaka till startpunkten (Lakshola) från vandringen runt sjöarna i Padjelanta, blev, på många sätt, en härlig vandring.

Dels utgjorde den vår flyktväg undan myggplågan i Padjelanta. På den fjärde dagen av vår vandring då vi nått Padjelantaleden och Arasluokta, via Ragohytte och Vastenjaures norrsida, nådde nämligen även ett flämtande högtryck fram till oss. Detta bidrog till att jag fick tillfälle att för första gången uppleva en premiärmyggkläckning i fjällvärlden. Nog för att jag har erfarenhet av mygg, såsom varandes infödd myr-västerbottning och allt, men då vi var tvungna att söka skydd i ett bastuvarmt tält redan klockan åtta på kvällen och låg och lyssnade på myggornas tältduksdans, som volymmässigt nästintill påminde om ett slagregn, blev den högalpina miljön och återvändandet till Rago nationalpark lite grann av vårt eget uttåg ur Egypten.

Upplevelsen förminskades inte heller av det faktum att stigen erbjuder en bergkams-vandring med kanjon-kuperad storskalighet ständigt i vandrarens norra blickfång. Vi hade dessutom ett högtryck av Guds nåde över oss vilket gav fri sikt in över den sagolika norska alpina miljön. Då vi gick in mot Padjelanta, över Ragohytte, hade vi ett Atlant-lågtryck i hasorna och jag är därför inte i stånd att helt objektivt bedöma stigen över Flatkjölen i relation till den norra Ragohytte-leden, men av av både sikt och kartstudier att döma segrar nog den södra leden då det gäller vyer.

Till slut några varningens ord, i svensk fjällsäkerhetsanda: Vid dålig sikt kan leden över Flatkjölen vara något svårorienterad och rent av farlig då den rör sig längs bergskammar med veritabla stup i nordlig riktning. Vidare kan det vara bra med välpumpade vader då höjdskillnaderna är rätt markanta. Då vi ville tillbaka till Lakshola avvek vi norrut från leden i höjd med Svenskhammaren och nedstigningen mot leden som går längs Litlverivatnet var svår. Någonting jag inte heller direkt skulle rekommendera vid dålig sikt. Ledmarkeringarna är dessutom av norskt snitt, med lite färg smetat på någon sten här och där, vilket bidrar till att vandringen kräver nästintill samma orienteringsinsats som längs orösade leder.

Varningarna till trots kan jag dock med gott samvete rekommendera leden och hoppas att fler får chansen att vandra den under samma förutsättningar som vi hade veckan efter midsommar 2006.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
hetsteven boat on virihaure Fjällvandring 3
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
Tuki Båt över Virihaure Fjällvandring 6
svartöra Näset mellan Vastenjaure och Virihaure Fjällvandring 2
kgh Vandring väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 0
harrymart Vandra väster om Virihaure Fjällvandring 2
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
storfamiljen Sårjåsjaure/sorjushytta början av juli Fjällvandring 12
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Erixolen Singidalen - Kebnekaise via Sinnibakti/Vierranvarri Fjällvandring 7
qy Kebnekaise via Guobircohkka Fjällvandring 3
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
Lindeman Tossåsen-Anarisstugan via Dörrsjön ? Fjällvandring 4
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.