Viper sovsäckar?

Hej!

Ramlade över ett sovsäcksmärke jag inte stött på tidigare, Viper. Det är fråga om dunsovsäckar, som här i Finland marknadsförs åtminstone av en kanotfirma. Det som gör mig fundersam är priset - ynka 110 euro (ca 1015 kr) för en dunsäck på 1400 kg. Var ligger hunden begraven? Vad borde jag se efter? Har ni erfarenheter av Viper eller annars bara bra tips, är jag tacksam.

Make; sa:
Hej!

Ramlade över ett sovsäcksmärke jag inte stött på tidigare, Viper. Det är fråga om dunsovsäckar, som här i Finland marknadsförs åtminstone av en kanotfirma. Det som gör mig fundersam är priset - ynka 110 euro (ca 1015 kr) för en dunsäck på 1400 kg. Var ligger hunden begraven?
1,4 ton är väldigt tungt... ;)
Jag vet dock inte ett smack om Viper men det skulle inte förvåna mig om de görs av Roberts i Polen...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ojdå, lite slarv med enheter där. Jo, jag försökte googla lite, och de flesta träffar på "Viper 1400" förde mig till Östeuropa. Ska det då enbart vara knutpatriotism som hindrar mig från att köpa polskt?

Vad jag kan hitta är komforttemperaturen 0 grader, vilket ju gör den ganska tung för att vara dun. Alltså lär det inte vara den högsta dunkvaliteten.
Det finns syntetsäckar som är lättare.

Robert's nämndes tidigare, men en säck från dem skulle vara ett halvt kilo lättare och bara några hundringar dyrare.

Det normala svenska priset för en Viper 1400 ligger på 1437 kr (enligt http://www.travelshopone.com), så ditt pris är ändå rätt bra.

Jag skulle ändå hellre köpa säck från Robert's.
Med ungefär samma temperaturangivelse finns Voyager Light 300. Den väger 790 gram och kostar runt 1600. Fast det beror ju på vad man är ute efter.

Apropå patriotism så stöder man ju "lokala" företagare bättre om man köper en säck som är tillverkad i Polen eller nåt annat östland än om man köper en som är tillverkad i Asien. :)
[Ändrat av Nordesjö 2004-08-18 kl 10:59]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips