Vinterhatt?

Problemet med nedvikbara grejer på en hatt är ju att det finns ingenstans att göra av dem när de fälls upp. Brättet är ju i vägen!

Är de tunna går de väl visserligen att fälla IN i hatten (istället för upp på utsidan), men det gör ju att den kommer att sitta väldigt löst när de är nedfällda.

De mössor som har rejäla nedfällbara grejer har ju dessa på utsidan när de är uppfällda.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fällning

nermander; sa:
Problemet med nedvikbara grejer på en hatt är ju att det finns ingenstans att göra av dem när de fälls upp. Brättet är ju i vägen!

Är de tunna går de väl visserligen att fälla IN i hatten (istället för upp på utsidan), men det gör ju att den kommer att sitta väldigt löst när de är nedfällda.

De mössor som har rejäla nedfällbara grejer har ju dessa på utsidan när de är uppfällda.

Tilleyhatten verkar ha en lösning på detta med en lös kudde som skall kompensera för skillnaden i hattstorlek mellan upp och nedfällda öronlappar.

Personligen är jag rätt förtjust i keps i goretexmaterial med tunt flecce eller annat foder. Storleken motsvarande svettremmen på en hatt påverkas inte av uppfällda nedfälda öronlappar då öronlapparna i infällt läge hamnar uppe i kullen av mössan och där är det gott om plats. Har en gammal sådan från Mammut som är rätt utsliten och en nyinköpt från Collins som jag nämnt i inlägget ovan.

Hälsningar Thure

KLAGER; sa:
Borde gå att fästa på undersidan av brättet med karborre eller tryckknapp när de är uppfällda.

Njao, men då får man tre "lösa" flärpar med glipa mellan när de är nerfällda (för nåt som går i halvcirkel kan du ju inte fälla upp å det viset). När jag har nåt på huvet på vintern vill jag gärna att det är tätt runtom. Möjligen skulle man kunna tänka sig att man har en lösning där man rullar upp grejerna.

Den här med en kudde som kompenserar var jag inne på. När man har öron- och nackdelen uppfälld så har man kudden högst upp hatten, och när man fäller ner öron- och nackdelen så fäller man ner kudden på deras plats. Det verkar dock lite omständligt att hålla på med...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips